Tainele Universului și ale Spiritului sunt dezvăluite doar celui care le caută în mod sincer, cu o inimă curată ! FAZA CURENTA A LUNII
Username:   Password:  Auto Login    
 RegisterRegister 
It is currently 18.4.2024, 11:56
All times are UTC + 3 Hours
Fi binevenit calatorule !
View Post  Topic: "Marea Evanghelie a lui Ioan - volumul 2 - Jakob Lorber" 
Author Message
Unique
Gazda
Gazda


PostPosted: 7.4.2007, 22:19    Post subject: Capitolele 191-195 Reply with quote

191. Despre metodele de învățare ale îngerilor și despre școlile lumii.

        Chiar și Ebahl și Jarah au confirmat spusele lui Julius și, din pricina acelui om miraculos, făceau ei călătoria spre Sidon, pentru a se mai întîlni încă o dată cu acesta, deoarece fiicei îi era prea mare dorul pentru El. Cireniu s-a mirat aparent cît se poate de mult, cum fata tînără, care nu putea să numere mai mult de treisprăzece sau paisprăzece primăveri era așa de îndrăgostită, cu toate că el (Cireniu), a observat imediat că de partea ei se afla un tînăr cît se poate de frumos. Din această pricină era cît se poate de ciudat, cum această fată, care avea lîngă ea un tînăr așa de frumos, putea să fie atît de tare îndrăgostită de un bărbat mai în vîrstă.
        Cine o cunoaște pe Jarah din Ghenizaret, acela ar trebui să știe foarte bine, că chiar această Jarah nu rămînea datoare cu un răspuns bun și din această cauză i-a spus lui Cireniu: „Înalt domnitor și stăpîn! Cum poți tu să-L negi pe Acela în fața noastră și să-L numeri printre zeii morți ai Romei din pricina unor motive politice, - și, totuși, se vede lumina Sa dumnezeiască și mila Sa nemărginită din toate părțile care te înconjoară!?
        Iată, eu îi simt prezența și tu o simți la fel de bine ca și mine, - și totuși îl negi tu într-un anume fel; uite, acest lucru nu este lăudabil din partea ta, așa cum nu este lăudabil nici din paretea lui Iuliu să-L nege pe Atotputernicul și pe Sfîntul sfinților, în fața ta, domnitor înalt!
        Pe lîngă aceasta nu este frumos din partea ta, că mă acuzi pe mine din pricina dragostei mele; căci eu îl iubesc doar așa, cum ar trebui să-L iubească fiecare om, ca fiind Creatorul meu, ca fiind Dumnezeul și Domnul meu și eu mă rog la El în inima mea atît de pur, cît îi este posibil unei fete muritoare, cum sunt eu. Dar dacă așa stau lucrurile - cum pot eu să fiu îndrăgostită de El într-un fel trivial? Uite aici, întreabă-l pe însoțitorul și pe învățătorul meu, acesta va fi în stare să-ți descompună totul amănunțit; căci el posedă mai multă putere în toate lucrurile decît toți înțelepții acestui pămînt și decît toți eroii ale tuturor împărățiilor lumești, cu excepția Căruia, pe care eu îl caut. De aceea întreabă-l tu pe acest tînăr și tu vei primi de la el răspunsul cel drept!“
        Cireniu a vrut să-l întrebe pe acel tînăr, dar băiatul Josose l-a împiedicat; căci el i-a spus, în secret, lui Cireniu: „Nu te pune cu acest tînăr; căci și el este unul din aceia, cum este acela care mă vizitează din cînd în cînd! Astfel de ființe nu pot suporta nimic necurat și prin urmare nici întrebări ne la locul lor; viața și existența lor nu este nimic mai mult decît lumina înflăcărată a Domnului.“
        Vorbește Cireniu către Ebahl: „Aceasta este fiica ta și tu ești un evreu; de aceea este uimitor, că există în sinea ei atît de multă înțelepciune! Acest lucru ea nu l-a putut învăța de la Învățător și mai puțin de la acest tînăr!? Căci astfel de învățători, cu toate că sunt rari pe acest pămînt, nu fac prea mulți pași cu învățătura care ne-o dau nou, celor muritori! Acest lucru eu îl știu din exeperiența cu fiul meu Josoe, pe care nu eu l-am conceput, dar pe care totuși l-am acceptat ca fiind fiul meu pentru toate vremurile. Și la el vine acum un astfel de rabin. Dar dacă stau un timp împreună, atunci la sfîrșit nu se știe cu siguranță, cine are de fapt dreptate; căci la părerei diferite, deseori au la sfîrșit amîndoi dreptate. Întreaga învățătură nu este de fapt nimic altceva decît o luptă a înțelepciunii, unde, la sfîrșit, ambele partide ies învingătoare.
        Josoe al meu este deseori temperamental cu învățătorul său mistic, așa că îl trimite din preajma sa; dar învățătorul nu se deranjează în vreun fel, aberațiile sale le susține, cu toate că de departe se înțelege că sunt niște aiureli și doar la sfîrșit luminează el cele rostite. Și prin urmare eu sunt de părerea, că acest lucru îl face și frumosul rabin cu fiica ta!“
        Spune Ebahl: „Da, da, domnitor înalt, așa stau lucrurile. Eu însumi nu pot să devin într-adevăr înțelept și să spun la sfîrșit cine are dreptate. Aceste lucruri rămîn de obicei la sfîrșit pe picior egal. Despre învățături pozitive nu poate fi vreodată vorba. Tînărul duh încearcă să-i bage încurcături în înțelegerile cadetului său și acesta trebuie să facă ordine din sine, așa de bine cum se poate. Despre un ajutor în încurcătura aceea nici nu poate fi vorba, și, la sfîrșit, rămîne tot timpul ceva neclarificat. Dacă cadetul vrea să conteste pînă la ultimul cuvînt spusele rabinului, atunci trebuie ca, cadetul să aibă dovezi certe, așa ca acest rabin să nu se poată mișca, nici la stînga și nici la dreapta. Acest lucru este atunci o dovadă pură că, cadetul are într-adevăr dreptate; dar fără dovezile bătute în cuie are cadetul veșnic nedreptate - chiar dacă părerile lui sunt cît se poate de drepte! Oh, Jarah mea dragă, l-a împins pe rabinul ei la strîmtoare; la sfîrșit aproape că nu s-a mai putut ajuta în vreun fel, dacă fata nu i-ar fi dat o mînă de ajutor, așa cum a mărturisit la sfîrșit.
        Într-adevăr, felul de învățătură ceresc este deseori cît se poate mai ciudat! De obicei, elevul își învață învățătorul și învățătorul se bucură foarte mult atunci, cînd el învață ceva de la ucenicul său. Dar acest lucru se întîmplă totuși într-un fel ceresc și prietenos și eu deseori mă alătur cu drag acestui fel de predare; căci așa se învață într-o oră mai mult decît de la rabinii pămîntului într-un an întreg.
        La rabinii lumii este și rămîne elevul trupește și duhovnicește mereu un sclav al rabinului său; pentru că el poate învăța numai ceea ce poate și știe rabinul lui însuși, care este adesea infirm trupește și încă mai rău duhovnicește. Dacă este acum aceea incorect sau adevărat, pentru aceasta nu are voie elevul să se intereseze din cauza pedepsei grele! Ce îl interesează pe un asemenea rabin lumesc cu obrajii bucăliți, ce capacități și talente interioare spirituale posedează elevul lui?! Aici este tot timpul deviza: Păsărică, mănîncă sau mori! Pe scurt, felul de educație al acestui timp se aseamănă pe deplin cu un coif, care ase potriviește pe toate capetele și se aseamănă cu un pat, în care toți oamenii trebuie să savureze o liniște confortabilă! Uriașul Goliat ar face desigur o față stranie la aceasta, dacă i-ai da un leagăn de copii, ca așternut de odihnă!
        Eu n-am văzut arareori copii, care mărturiseau deja în copilăria cea mai timpurie un adevărat duh de uriaș. Ce ar fi putut deveni din ei, dacă erau educați și crescuți în concordanță cu capacitățile lor! Au fost însă învățați, asemenea slabilor, doar să împletească coșuri și duhul lor a fost lăsat astfel înfățișat să se prăpădească! Și acest lucru îl consider eu o cea mai mare nedreptate! Pentru că, cîte slujiri ar fi putut să-i aducă omenirii un asemenea duh educat în felul său! Și - la ce folosește el în infirmitatea lui? El împletește coșuri și prinde la sfîrșit pești și scoici!
        Dar tocmai în aceasta observ eu diferența mare între educația rabinilor lumii care sunt mîndri  și cel mai adesea proști și a rabinilor cerului care se află acum minunat între noi. Aceștia educă duhul liber și îl ajută oarecum să ajungă pe propriile picioare prin aceea, că îl trezesc prin tot felul de întrebări într-o formă, de care este tocmai un duh omenesc; rabinii lumii însă caută duhul doar să-l împresureze și să-l omoare - și educă la aceasta necurăția pentru și în jurul necurăției! - Spune, înaltule domn peste întreaga Asie, am dreptate sau nu?!“
        Spune Cireniu: „Cu desăvîrșire, gazda mea foarte stimabilă Ebahl! Aceasta a fost deja de mult și opinia mea; dar ce s-a putut face pînă acum împotriva acestui lucru? Eu o spun deschis: Nimic, absolut nimic! Pentru că nouă înșine ne lipsește motivul potrivit și de unde să-l fi primit prin urmare rabinii lumii? Acești draci săraci trebuie, la sfîrșit, așadar, totuși, să-i învețe pe toți copiii numai ceea ce au învățat ei înșiși oarecum mai înainte de la noi, - și astfel sunt ei prin necesitate călăuze oarbe orbilor!
        Noi am învățat într-adevăr de la acel Unul adevărul mare, sfînt și putem acum foarte bine să distingem lumina de întuneric; dar pînă ce lumina noastră le va fi împărtășită tuturor oamenilor acestui pămînt, pînă atunci va fi încă așa cîte un coș împletit de un oarecare duh uriaș! Spune-mi totuși, ce va fi la sfîrșit din fiica ta mică așa foarte drăgălașă!? Ea este într-adevăr un duh uriaș și este acum încă la aceasta învățată de un rabin ceresc. Spune, spre ce va fi aceasta la sfîrșit determinată!? Spre o soție casnică, desigur, puțin probabil!“
        Spune Ebahl: „Inaltule domn! Să privim la școlile noastre de fete? Cum sunt ele reprezentate? Cu adevărat, înaltule domn, într-o formă, că este pentru omenirea o veritabilă rușine! Și eu sunt de aceea de părereă: O școală bună de fete ar fi doară de asemenea numai foarte tare de dorit; pentru că o mamă, un ceva, ce poate deveni doar dintr-o fată, este totuși mereu prima și cea mai bună învățătoare a copiilor. Dacă ea are duh, inimă și cap în privința potrivită, cum se obișnuiește a se spune, atunci nici copiii ei nu-și vor clădi desigur casele lor pe nisipul mării și vor putea fi de-abia duși oarecum în continuare într-o înșelare. Dacă însă mamele, cum a fost cazul pînă acum numai din păcate prea des, sunt mai proaste adesea decît un vierme de ploaie, da, atunci este de așteptat cu adevărat foarte puțin sau absolut nimic de la o educație a mamei! - Spune, înaltule domn, dacă am și aici dreptate sau nu!“

192. Despre drepturile la zeciuală și de tribut ale templului.

        Spune Cireniu: „și aici ai tu dreptate pe deplin și eu recunosc acum în tine un om de treabă foarte înțelept și trebuie să te fac un oarecare șef cu multe împuterniciri!“
        Spune Ebahl: „Va fi greu de înfăptuit, deoarece mai sunt încă tot un evreu, căruia îi este cel mai sever interzis din partea templului, să primească oarecare funcții și onoruri din partea Romei!“
        Spune Cireniu: „Așadar, ce va fi într-adevăr, dacă te fac un cetățean roman? Și dacă ești tu astfel, atunci poți accepta orice funcție de onoare romană imaginabilă și noi vom știi să pedepsim templul foarte deosebit, dacă s-ar pune împotriva acestui lucru! Dacă vrei prin urmare, te fac un cetățean roman!“
        Spune Ebahl: „Inaltule domn, cu adevărat, nu din cauza onorurilor și a înaltei stări respectabile ale unui cetățean roman, ci din cauza libertății pure, care îi este dată fiecărui cetățean de treabă al Romei, primesc eu cererea ta! Eu voi rămîne în inimă într-adevăr pe veci un evreau adevărat, - pentru că doară nu poți fi în sine cu nimic împotriva convingerii celei mai vii, că iudaismul pur, vechi și adevărat a venit la oameni pe deplin adevărat din ceruri și că doar în acesta este mîntuirea de căutat și de găsit; dar, față de lumea exterioară, vreau eu astfel să fiu un roman ca unul, care a fost născut în mijlocul Romei, de o femeie romană ireproșabilă.“
        Spune Cireniu: „Bine, să primești de îndată din mîinile mele scrisoarea pe pergament, care este în toate timpurile valabilă și înzestrată cu toate drepturile unui cetățean al orașului Roma! Cînd le vei arăta atunci templierilor o asemenea scrisoare, atunci te vor lăsa ei foarte sigur în cea mai deplină liniște și vei fi atunci mai mult în stare să fii în folosul omenirii, decît s-a putut întîmpla pînă acum; și de aceea: eu vreau aceasta și așa să se întîmple!“
        Aici face Cireniu un semn cu mîna scribului său secret și acesta a adus numaidecît scrisoarea. Cireniu a scris numele lui în josul paginii și i-a înmînat scrisoarea de îndată lui Ebahl.
        Ebahl, foarte emoționat de bunătatea guvernatorului superior, i-a mulțumit lui Cireniu din adîncul inimii și a grăit la sfîrșitul cuvîntării sale de mulțumire: „Cu adevărat, o asemenea onoare n-am sperat eu niciodată în apropierea orașului Cezarea! Această scrisoare să fie din partea mea însă de asemenea însoțită de cele mai bune înfăptuiri pentru omenire și acest lucru cu atît mai mult, deoarece îmi revine și în scrisoare dreptul și împuternicirea imperială de a face din orice evreau cinstit un cetățean roman, căruia atunci, ca mie însumi, îi revin toate drepturile și avantajele unui cetățean roman. Cu adevărat, împrejurimea noastră să numere acuși o grămadă de cetățeni romani și luările de rămas bun ale fariseilor din aceste regiuni, să se înmulțească ca iarba în primăvară! Oh, asta va fi minunat!“
        Spune bătrînul Marcus, care stătea lîngă: „Frate, tu ai într-adevăr dreptate, că te bucuri foarte tare asupra acestui lucru; pentru că este o treabă mare de a fi un cetățean al Romei! Eu sunt aceasta din naștere; dar cu nimic mai puțin trebuie să le plătesc totuși preoților templului, în fiecare an, un anumit tribut, asemenea evreilor. De la evrei iau ei numai zeciuiala, de la noi romanii însă un anumit tribut, un drept obținut cu înșelăciune de la curtea romană, - și trebuie să știi să te învoiești cu ei, dacă vrei să ajungi din tributul greu în bătrîna zeciuială. Numai această obligație de a plăti tribut de către cetațenii romani către templu, ar trebui să-i fie luată templului iarăși fără toată reținerea de către Roma; mai întîi este impozitul de tribut prea greu și în al doilea rînd, acesta face templul prea puternic, - și amîndouă lucruri sunt rele.
        În transportul actual de nelegiuiți către Sidon, se află tocmai iarăși cîțiva instigatori, care au fost foarte sigur plătiți de templu pentru lucrul lor. Este, ce-i drept, adevărat, că obligația de tribut există, ca o povară ieșită din comun, doar în unele principate ale Canaanului și templul își are de promovat numai acolo drepturile sale, unde apare aceasta ca fiind în vigoare; dar templierii nu se mulțumesc cu asta, fac abuzuri cu ajutorul unor acte doveditoare false, pe care la arată ca fiind noi și ieșind de la Roma și îi silesc pe cetățenii romani, să se înțeleagă cu ei cel puțin asupra zeciuielii. Eu am fost nevoit încă astăzi dimineață să le plătesc zeciuiala de pește, căci, altfel, mi-ar fi făcut cu siguranță toate bunecuviințele imaginabile.
         Părerea mea ar fi în consecință aceasta: Ar trebui să i se ia templului, atît de curînd pe cît este posibil, toate concesiile posibile ale Romei, fără vreo oarecare excepție; pentru că altfel ajunge Roma în pericol să primească în Asia acuși răzvrătiri peste răzvrătiri și înainte ca patruzeci de veri să treacă, va primi Roma cinstea foarte neplăcută să fie nevoită să cucerească și cealaltă Asie pentru a doua oară de la Alfa pînă la Omega! - Aceasta este părerea mea, în care mă încred acum tare, pentru că cunosc foarte exact stările templului și le și detest însă foarte adînc.“
        Spune Cireniu: „și pentru acest picior infirm se va lăsa găsit un toiag! Dar dacă templierii îndrăznesc să dorească tributul și din această regiune și să creeze din acesta vechia lor zeciuială, atunci vom rîndui într-adevăr fără zăbovire să se năpăstuiască o vreme de tunet bine hrănită asupra templului; pentru că asta e iarăși o acțiune pe cont propriu din partea templului, care ar putea avea cu timpul, într-adevăr, cele mai rele urmări pentru Roma.
        (Intorcîndu-se către căpitanul Iuliu:) „Tu, Iuliu, vei primi încă astăzi cîteva suluri, pe care vei scrie după gîndirea ta cîteva propoziții scurte pentru templu! - Tu mă înțelegi!?“
        Spune Iuliu: „Ar fi totul bine și potrivit, dacă regatul Iudeea n-ar fi fost dat mîncăciosului Irod în arendă, aproape cu toate drepturile de domnie! La aceasta se află în Ierusalim încă un guvernator neglijent, anume Ponțiu Pilat, care este foarte bucuros, dacă oamenii îi acordă pace și liniște; cu acesta nu este prin urmare prea multe de înfăptuit! Dar aici se adaugă încă o circumstanță fatală, care este foarte strașnic de luat în seamă: Dă-i tu templului o mie de legi încă cît se poate de grele și el se va strecura printre toate, asemenea unui Proteu, - și eu întreb, ce se poate atunci face încă mai departe.
        A merge către templu cu o oarecare putere exterioară prea vizibilă, ar fi o treabă foarte îndrăzneață; pentru că poporul ține de acesta și îi consideră pe preoți, anume în Iudeea, ca oameni pe jumătate zei și ca mijlocitori între Dumnezeul lor și oameni. Dacă ai constrînge, prin urmare, templul cu o oarecare violență vizibilă, atunci ai avea, însă, de asemenea, imediat cea mai arzătoare revoltă în întreaga Iudee pe gît; de aceaa este aici nevoie de foarte multă grijă, înainte ca să dorești să înfăptuiești ceva cu templul, în cea mai deplină seriozitate!
        Ah, aici în Galilea și anume în Ghenizaret, care se află într-o veșnică stare de asediu și unde poporul este deja foarte înformat, te poți duce foarte eficient pe cîmpul de luptă împotriva celor negrii; dar în Iudea nu se poate face aceasta absolut de loc! De aceea este deviza: Dacă este ceva de înfăptuit împotriva templului, atunci trebuie ca să se țină sfat înainte de aceasta!
        Templul a știut să-și creeze tot felul de privilegii de la Roma, pe tot felul de căi furișate, privilegii pe care trebuie să le respectăm, atîta timp cît avem norocul și onoarea de a fi romani. Dacă treaba se desfășoară astfel, atunci îmi vor folosi CHARTE ALBAE (documente albe, asta înseamnă nescrise) puțin sau absolut de loc! În regiunea mea însă, sunt eu însumi oricum Charta alba în măsură îndeajunsă! - De altfel, pot să folosesc întotdeauna cîteva.
        În Ghenizaret și regiunea destul de largă de prin jur a acestuia, le-am gonit templierilor șantajul de tribut și de zeciuială în așa fel, că și-au lăsat într-adevăr lăcomia lor desigur să se prăpădească pentru toate timpurile și dacă sunt bine informat, atunci a și făcut deja superiorul nostru de treabă Corneliu, în Capernaum, deja de mult același lucru, - și astfel este Galilea așa de destul de liberă de urgiile templului, exceptînd cîteva asupriri irodiane; dar, în puternica Iudee, nu va fi încă nici pe departe posibil de a obține aceasta. Aceasta este așa părerea mea. - Tu, înaltule domn, poți, însă, totuși, să ordoni ce vrei tu și eu voi fi mereu slujitorul și servitorul tău cel mai devotat!“

193. Tratarea răufăcătorilor și a obsedaților.

        Cireniu l-a lăudat aici pe Iuliu, spuse însă de asemenea foarte bine și înțelept: „Dragă Iuliu, tu știi că eu am mare încredere în tine și că mintea ta limpede mi-a plăcut întotdeauna bine; dar ceea ce ai spus acum, nu pare a fi, așadar, totuși, așa în totalitate să fi ieșit din propria ta opinie și părere. Aceasta ai primit-o în gîndirea de asemenea de la acel anumit Unul!“
        Spune Iuliu: „O, desigur; pentru că adevărul nu se află în foc, ci numai în lumina blîndă a Acestuia; și astfel am devenit eu de asemenea cu mult mai blînd și tolerant de cînd l-am cunoscut. Oh, dacă aș putea, totuși, să mă întîlnesc cu El pe undeva numai încă o dată în viața mea!“
        Spune și Jarah, care stătea lîngă și era atentă la toate: „Oh, aceasta este și singura și unica dorință a mea!“
        În timpul acestei discuții, am venit Eu neobservat în spatele lui Iuliu. Numai Cireniu Mă observă și i-a spus lui Iuliu la semnul Meu: „Tu, uită-te puțin în spate! În spatele tău se află Cineva, de parcă ar vrea să vorbească cu tine!“
        Iuliu se uită repede în spate și cade aproape într-un leșin de bucurie de a Mă vedea aici și Jarah scoate un strigăt de cea mai mare bucurie și îmi cade la piept ca moartă; și Eu am fost nevoit s-o las să se odihnească astfel în jur de o jumătate de oră, pînă ce și-a revenit iarăși din amețeala ei fericită.
        Deoarece începuse însă să se lase deja tare seara, de aceea i-am Eu spus bătrînului Marcus: „Tu te vei îngriji acum iarăși pentru faptul, ca să primim o cină înbelșugată ; lasă să nu fie nici o lipsă de pește, pîine și vin!“
        Spune Marcus: „Doamne, ce vom face însă cu răufăcătorii, care acolo, la mare, legați de stîlpi, păziți de soldați, așteaptă probabil sentința lor cu cea mai mare frică?“
        Spun Eu: „Pe aceștia îi lăsăm astăzi să sufere înșeptit, din cauza celor multe duhuri rele, de care sunt posedați și nimeni nu are voie să le dea nici ceva de mîncare, nici ceva de băut, căci, altfel, n-ar fi vindecabili! Tu, fratele Meu Iuliu, fă-le conoscută astăzi o sentință, potrivit cu care trebuie să îndure mîine cea mai dureroasă moarte, prin arderea înceată, în decursul întregii zile! Mîine, însă, să fie ei atunci de-abia absolviți de pedeapsă și Eu voi vedea, dacă sunt de puși în libertate. Frica peste măsură de mare îi va înfrînge pe locuitorii lor răi și ei vor începe încetul cu încetul să-și ia rămas bun. Legați-i însă bine tare de stîlpi, căci, altfel, vă vor da mult de lucru!
        Pe cei șapte instigatori politici, pentru că nu au păcătuit contra nici unui lucru însemnat, lăsați-i puțin mai ușurel; acelora vestiți-le o pedeapsă corporală ascuțită cu buciul și rînduiți apoi să le fie dat ceva pîine și apă! Dimineața se va arăta, dacă pedeapsa le este de iertat sau nu!“
        La aceste cuvinte i-a spus Cireniu lui Iuliu: „Deci, mergi, așadar, acolo, rupe toiagul și vestește-le, la ce trebuie să se aștepte mîine!“
        Iuliu se ridică de îndată și merge cu cîțiva suburdonați de-ai săi la coasta, care se afla la nici cinci sute de pași de lociunța lui Marcus. Acolo ei au ajuns la delicvenții prinși de niște stîlpi și le-a poruncit soldaților, să-i lege pe aceștia și mai strîns de acei stîlpi. Cînd soldații au executat acest ordin prin a-i lega pe aceștia cu frînghii și cu lanțuri, de abia atunci le-a dat veste Iuliu celor cinci ucigași, ce vor avea ei de ispășit deja începînd cu dimineața din următoarea zi! Tot așa le-a vestit celor șapte delicvenți politici pedeapsa lor cruntă.
        Cînd au auzit cei cinci ucigași o astfel de sentință, au început aceștia să plîngă, să se vaite și să dispere și ei încep să strige cît pot de tare, ca ei să fie totuși omorîți pe loc; căci o astfel de stare jenantă le era imposibil de suportat! Tot așa strigă și cei șapte ca să fie mai îngăduitor și să aibă mai multă milă. Dar Iuliu se îndepărtează de îndată de acei cinci ucigași și de cei șapte delicvenți politici și nu le mai ascultă strigătele înspămîntătoare.
        Cînd el a ajuns la noi, a început să vorbească (Iuliu:) „Acest lucru nu este într-adevăr unul minor! Acele plîngeri, chipurile disperate, gesturi, în fața cărora se înspăimîntă și un animal! Deci, eu sunt totuși bucuros că nu mă mai aflu în apropierea lor! Este aproape de necrezut, - dar capul meduzei nu poate avea un aspect omenesc! Sunt într-adevăr cît se poate de curios, ce chipuri vor avea acești răufăcători!“
        „Vezi tu“, îi spun Eu lui Iuliu, „acesta este efectul spiritelor rele din ei! Acestea nu vor putea suporta frica cea mare pînă mîine și vor pleca, cum am spus Eu și de mîine noi vom avea lucru ușor, ca să-i scăpăm pe acești oameni de sub dominarea lor.“
        Întreabă Cireniu: „Dar ce se va întîmpla după aceea cu ei? Le vom putea da drumul, sau va mai trebui să-i reținem pentru o vreme?“
        Spun Eu: „Cu siguranță, căci fără învățăturile necesare nu pot fi lăsați pe piciorul liber! Nici cei șapte nu vor pleca; deoarece nici un om nu scapă așa de repede de un păcat, cum el a comis unul! Ca timp pentru acei cinci, nu va ajunge un an și pentru cei șapte va fi nevoie de cel puțin o jumătate de an. - și acum să așteptăm în liniște și bucuroși cina!“

194. Discursurile înțelepte ale Jareih.

        Spune după aceasta bătrînul Marcus: „Doamne și Învățătorul tuturor învățătorilor! Tu ai spus mai înainte către mine, că astăzi voi auzi eu rarități despre menirea omului și eu voi începe să cunosc și împărăția lui Dumnezeu. Da într-adevăr și cît se poate de minunat! Eu am auzit deja multe în această zi, am văzut și am trăit, cum pînă acum niciodată în întreaga mea viață; și acum se adeveresc spusele Tale și prin urmare eu voi face tot posibilul, ca picioarele noastre obosite să nu meragă nefericite la odihnă.“
        Spun Eu: „Da, da, du-te și uită-te dacă bucătăresele nu au terminat încă cu arta lor! După cină se vor mai întîmpla cîteva lucruri, ce te vor aduce iar cu un pas mai aproape de împărăția lui Dumnezeu.“
        Spune Marcus: „Dar Doamne, ce este cu această fată, care încă te ține în brațe și îți inundă pieptul cu lacrimi; nu-ți va mai da drumul, cum se pare acum?!“
        Spun Eu: „Întreab-o tu pe această fată, ea nu-ți va rămîne datoare cu vreun răspuns!“
        Marcus o întreabă acum pe Jarah care pare aproape de ceruri.
        Jarah se îndreaptă imediat și spune: „Ascultă, tu drag și bătrîn prieten! Cine l-a apucat o dată pe Acesta, acel nu mai are voie să-I dea drumul; căci dacă îl lasă, atunci și-a lăsat și viața veșnică și a pierdut-o pe aceasta pentru totdeauna. Ceea ce eu fac trupește, acest lucru ar trebui ca voi să-l faceți cu toții în inimă, așa cum fac și eu cu toată inima mea!
        Cine își iubește viața, dar care îl dă pe Domnul ușor deoparte pentru lume, acela își va pierde viața, pentru că l-a pierdut pe Domnul vieții. Dar cine nu-i dă importanță vieții și numește ‘viața’ doar pe cea din inimă, trăind-o doar pentru Domnul tuturor vieților, acela va primi viața veșnică, chiar dacă ar muri de mii de ori trupește!
        Iată, atunci cînd Domnul a venit pentru prima oară la noi, eu l-am recunoscut mai întîi în inima mea și doar pe El îl iubesc deasupra tuturor; da, dacă El ar cere acum de la mine, ca eu să mor în această clipă pentru El, atunci mi-ar fi moartea o bucurie binevenită! Ăici știu și simt cît se poate de viu, că dragostea pentru El nu va mai putea muri în veci, pentru că îi este imposibil, să comită un păcat, care, de fapt, este singura moarte pentru suflet. Dar dacă este mort sufletul omului, atunci este mort și întreg omul. Acest lucru să-l reții cît se poate mai bine, tu, bărbat bătrîn; căci eu sunt din școala cerurilor, care este dragostea și adevărul și viața. Ceea ce eu ți-am spus acum, sunt învățături din ceruri și din această pricină tu ar trebui să le reții bine!“
        Cînd bătrînul Marcus a auzit aceste vorbe de la Jarah, a început el să vorbească, străpuns de entuiziasmare: „O tu copil din ceruri, care ești mult prea bun și prea pur pentru această lume murdară! Într-adevăr, dacă Domnul ar părăsi casa mea trupește, atunci eu voi veni la tine, pentru a învăța înțelepciunea cerească! Oh, ce difernță între tine și fiicele mele! Tu ești deja un soare și fiicele mele de abia că sunt strălucirea acestuia într-o picătură mică de rouă! O Ebahl, cît de bucuros poți fi tu, că ești tatăl unui asemenea înger!“
        Aici au început să-i curgă lacrimile lui Marcus din ochii săi plini de fericire și el a mers cu pași grăbiți în bucătărie, pentru a se interesa de cină și să le povestească fiicelor sale, ce învățătură a primit el de la fetița aceea din Ghenizaret, iar fiicele sale s-au mirat și l-au rugat, ca acesta să găsească după cină o ocazie, prin care și ele să poată schimba o vorbă cu copilul ceresc.
        Marcus a fost cît se poate de bucuros la aceste cuvinte și le-a promis că va face aceasta, doar, ca ele să se grăbească, ca cina să fie gata. Și fiicele au vorbit: „Tată, într-un sfert de oră va fi totul pregătit!“
        Așa a plecat Marcus din bucătărie și le-a ordonat fiilor săi, să așeze repede pe masa de afară vin și pîine și să aibă grijă, ca nu cumva să lipsească lumina; pe masă să ardă mai multe lămpi umplute și celălalt spațiu de curte să fie umplut cu torțe de pescari, iar acestea să ardă întreaga noapte! - Toate acestea au fost imediat aranjate și cînd a început să se lase noaptea, ardeau la mese daja mai multe lămpi și curtea cea largă era luminată de mai multe făclii. Imediat au fost aduși la masă pești minunat pregătiți, pîine, vin și tot felul de fructe.
        Înainte de mîncare, a rostit Jarah un Psalm al lui David și M-a rugat după aceea ca Eu să binecuvîntez mîncarea și băutura; și Eu am făcut aceasta, iar după aceea ne-am așezat cu toții la masă, am mîncat cu mare poftă bucatele gătite și am devenit veseli la măsura cea dreaptă a vinului. Eu stăteam lîngă Cireniu și lîngă drăgălașa Jarah; Cireniu stătea în partea Mea stîngă și Jarah stătea în dreapta Mea; lîngă Jarah stătea Rafael al ei și în fața acestuia se afla bătrînul Marcus. Acesta din urmă însă a observat cum mînca Rafael bucatele; căci dacă Rafael ducea în fața gurii un pește sau o bucată de pîine, un fruct sau un pahar de vin, atunci dispăreau toate și Marcus nu-l putea vedea pe acel tînăr că mînca sau mesteca vreun fel de mîncare.
        Josose, fiul adoptiv al lui Cireniu, care se afla lîngă Cireniu, a observat uimirea mută a bătrînului Marcus și a vorbit: „Bătrîn războinic Marcus! Ce îți place așa de mult la rabinul Rafael, că nu mai vrei nici măcar să-ți muți privirea de la el?“
        Vorbește bătrînul: „Da, tu fiu înalt al stăpînului și al domnitorului meu, aici se petrec într-adevăr apariții ciudate! Acest băiat duce la gură mîncare și băutură, nu-și deschide niciodată gura, nu mestecă și nu bagă ceva în aceasta; dar mîncarea totuși dispare în fața gurii sale! Cum se întîmplă aceasta? Cum se poate? Acest lucru este iarăși un miracol! Ce pot eu să învăț din toate acestea?“

195. Duhul și materia.

        Spune Josose: „Din aceasta tu poți învăța, că în ceruri nu poate intra nimic material, adică, cum acest înger dizolvă toată mîncare materială în cea spirituală și din aceasta el culege doar cea ce este curat duhovnicesc. Acel tînăr este un duh pur omenesc din ceruri și prin el se poate vedea cerul într-o formă mai minusculă; dar aceste mîncăruri ne reprezintă pe noi oamenii, care încă mai suntem prinși în materia noastră. Aceasta este într-adevăr deja cît se poate de bine preparată, ca și aceste mîncăruri, la soba de foc al marelui Învățător, care ne-a învățat aceasta și care se mai află trupește printre noi, - dar totuși noi nu putem intra cu aceste trupuri ale noastre în împărăția cerurilor.
        Dar cînd noi vom fi chemați de Dumnezeu, ca să părăsim acest pămînt, atunci un înger al lui Dumnezeu va face cu noi tot același lucru. Așa cum face acesta acum cu mîncărurile, adică aceasta înseamnă, că într-o clipă el va elibera tot ce este spiritual din materie, materia o va preda descompunerii totale, sufletul însă și duhul de viață, cît și totul, ce aparține sufletului în materie, va trece într-o formă desăvîrșită omenească în lumea spiritelor după voința veșnică și de neaschimbat a lui Dumnezeu! - Iată, acest lucru tu trebuie și poți să-l înveți din felul ciudat de mîncare al acestui măreț tînăr ceresc!“
        Spune Marcus, cît se poate de mirat din cauza înțelepciunii lui Josoe: „Eu am observat deja de mult, că tu ești un băiat cît se poate de înțelept și de avansat vîrstei tale; dar nu aș fi crezut că ești chiar așa de înțelept! Tu mi-ai dat o învățătură foarte importantă, pentru care eu îți voi mulțumi întotdeauna; dar să știi, că setea de cunoaștere a omului devine din ce în ce mai puternică, cu cît mai multe știe el și din această pricină, pe mine mă interesează acum, să aflu peste această învățătură, cum se întîmplă o astfel de dizolvare a materiei!“
        Spune Josoe: „Prietene, nu este bine, atunci cînd un om știe prea multe; dar acest lucru tu poți să-l reții! Iată, materia nu este nimic altceva decît ceva spiritual fixat prin voința atotputernica a lui Dumnezeu. Un astfel de înger nu are nimic altceva decît exprimarea personificată a voinței atotputernice a lui Dumnezeu; el nu poate în nici într-un caz să dorească altceva decît ceea ce vrea Dumnezeu.
        Dacă vrea Dumnezeu să dizolve materia, atunci aceasta se va reține printr-o înfățișare de om a atotputernicei voințe a lui Dumnezeu, ceea ce este fix sau legat se dizolvă și toată materia dispare într-o clipă, trece în elementul spiritual de veci și rămîne prin urmare ceea, ce a fost din începuturi, doar că este mai desăvîrșită și mai perfecționată.
        Nenumărate puteri se vor uni și vor deveni un individ mare desăvîrșit și acesta va fi prin urmare un perfect spirit omenesc după voința Domnului pe veci! - Ai înțeles tu aceasta?“
        Spune Marcus: „Da, am înțeles aceasta, dar acum nu te întreb nimic mai departe; căci înțelepciunea ta este mult prea înaltă pentru înțelegerile mele! Dar ceea ce aș vrea să aud, sună așa; vreau să te aud pe tine vorbind cu fata la fel de înțeleaptă, pe nume Jarah; acest lucru probabil că va fi un deliciu, așa cum nu se va mai putea găsi vreodată în ceruri!“
        Spune Josoe: „Iată, acest lucru este puțin cam înfumurat din partea ta! - Aici vezi tu acum două pahare pline de vin! Ar fi înțelept dacă ai vrea să torni unul plin peste celălalt plin? Nu s-ar vărsa pe pămînt vinul nobil la această lucrare pentru nimic și iar nimic? Ce folos ar avea? Ceea ce eu știu, cu siguranță că știe și fata și prin aceasta nu aș putea nici eu să învăț ceva de la ea și nici ea de la mine! Din această pricină noi ne vom scuti de astfel de eforturi. Vorbește tu mai bine cu minunatul copil al lui Dumnezeu! Tu și fiicele tale, femeia și fii tăi vor putea învăța multe de la ea; căci pînă acum nu a mai trăit vreo fată de pe pămînt astfel de experințe, date de la Dumnezeu, cum a trăit această fată. Știe nenumărat de multe, ce în afară de Domnul nu știe vreun alt om de pe acest pămînt mare și întins. - Înțelegi tu ceea ce eu am spus?“
_________________
Dumnezeu este UNIC !
 

Style:  
Search:
Fii binevenit călătorule ! Tainele Cerului și ale Universului îți sunt pregătite. Cere și ți se va da ! Bate și ți se va deschide ! Caută și vei găsi !