----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 17:47 Yoga pentru începători ----------------------------------- Yoga pentru începători http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/tehniciyoga/anulzero.jpg Această serie de articole este destinată celor care se apropie cu curiozitate de tradiția Yoga, dar parcă nu înțeleg toate cuvintele articolelor. Precum și acelora care ar dori să practice Yoga, dar nu sunt în totalitate lămuriți ce implică acest lucru. Sau care au venit la cursurile de Yoga, au cunoscut colegi din anii superiori de curs, dar limbajul lor li se pare criptic. Dar și celor care mai au unele rețineri, datorită prejudecăților opiniei publice față de practica Yoga. Citiți aceste articole redactate special pentru începătorii în Yoga, pentru a pătrunde astfel într-un domeniu fascinant care vă poate transforma viața. [url=http://new.unique.ro/viewtopic.php?p=4553#4553]Ghid pentru anul zero de curs [url=http://new.unique.ro/viewtopic.php?p=4554#4554]De ce Hatha Yoga? [url=http://new.unique.ro/viewtopic.php?p=4555#4555]Câtă practică, atâta flexibilitate ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 17:59 Ghid pentru anul zero de curs ----------------------------------- Ghid pentru anul zero de curs un articol de Robert Leontescu http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/tehniciyoga/artanulzero.jpgPrimii pași în yoga seamănă cu primii pași pe Lună. Devin din ce în ce mai siguri atunci când descoperi că cineva a înfipt steagul înaintea ta. Dar nu poți porni în marea expediție a cunoașterii, până nu-ți faci ordine în bagajele cu care ai venit de-acasă: întrebări, obstacole, clișee. De ce? Cum? Ce? Când? „De ce am nevoie de yoga? Ce o să obțin în urma acestei practici?“ zicem că ai plecat în căutarea fericirii. Știi doar că locuiește pe strada Speranței, într-un cartier necunoscut. Ai două variante: o cauți singur, oricât ar dura asta și fără fii sigur că o s-o găsești prea curând sau rogi un taximetrist să te ducă direct la adresa mult dorită. Avantaj: taximetristul n-o ia pe ocolite și nici nu cere bacșiș. Ce alegi? „Sunt creștin, pot să practic yoga fără renunț la religia mea?“ Becul electric a fost inventat de Thomas Edison și astăzi toată planeta îl folosește: creștini, musulmani, budiști, hinduși etc. Yoga, chiar dacă a fost inventată de indieni, aduce și ea o lumină în viața celui care o practică. Nimic nu ne împiedică ne bucurăm cu toții de ea. „Cum o să mai merg cu colegii la o bere?“ Exact cum făceai și înainte. Numai că de data asta tu o să fii centrul atenției, în timp ce le vorbești despre efectele extraordinare pe care le-ai obținut practicând yoga. E posibil să le spui niște lucruri atât de interesante, încât să-i lași cu gura căscată și să uite cu toții de bere. „Ce garanție am că ceea ce voi învăța la cursul de yoga este autentic?“ N-ai de unde să știi până nu realizezi tehnicile specifice yoga un timp suficient de lung, sub îndrumarea unui ghid competent. „De ce să am încredere în instructorul de yoga? Are el vreo diplomă? Cine i-a dat-o?“ Se spune că pe maestru îl face exercițiul. Diploma unui instructor se constituie din experiența teoretică și practică pe care acesta o are în domeniu. Iar dacă tot ce spune se probează cu fapte și se bazează pe tratatele tradiționale yoga, nu văd de ce nu l-ai crede. „O să fiu nevoit să renunț la stilul meu de viață?“ Dacă ai fi mulțumit cu stilul tău de viață, nu ai mai căuta nimic. Ți-ar fi suficient atât cât ai. Dar din moment ce s-a născut un interes pentru misteriosul univers al sistemului yoga, e clar că aspiri la ceva mai mult. Îți trebuie doar un strop de curaj și o lume fascinantă își va deschide porțile pentru tine. „Cât timp trebuie să practic yoga?“ Atât cât vrei tu să rezervi zilnic exercițiilor specifice. Nici mai mult, nici mai puțin. Depinde ce îți dorești. Proporțional cu scopul propus este și efortul depus. Cine are un pian Steinway și se mulțumește să cânte game nu trebuie să exerseze prea mult, dar cine vrea să atingă măiestria și să interpreteze un concert de Mozart… Oricum, pentru cei care aprofundează învățătura acestui sistem, yoga devine un mod de viață. „Yoga mă poate ajuta să slăbesc?“ Da, dar te poate ajuta să te și împlinești fizic, dacă este necesar. Ideal este să ai un corp armonios și plin de vitalitate. „Prin yoga o să capăt puteri paranormale?“ Ai vrea să știi dinainte numărul câștigător la extragerea Loto de duminică seară. Sau când lumea înoată în jurul geamandurii, tu să mergi pe apă, depășindu-i relaxat pe cei care fac schi nautic. Dar chiar dacă ai putea levita în zone unde nici pelerina lui Superman nu a fost zărită, puterile paranormale n-au legătură cu practica spirituală autentică. Sunt doar flori pe marginea căii spirituale. Se povestește că Buddha a ajuns odată pe malul unui râu. Aici a întâlnit un yoghin care i-a mărturisit că a exersat 20 de ani pentru a reuși să meargă pe apă. Ca să-și întărească spusele, yoghinul i-a făcut pe loc o demonstrație: într-o jumătate de oră a traversat râul și după o altă jumătate de oră era din nou lângă Buddha. Satisfăcut și-a ridicat întrebător ochii spre maestru. Acesta s-a apropiat în tăcere de barcagiu și i-a întins un bănuț de argint. Pentru suma primită, barcagiul l-a dus pe malul celălalt și l-a adus înapoi într-un sfert de oră. Ajungând din nou lângă yoghin, Buddha a zis: „Ai pierdut 20 de ani din viață pentru a traversa râul dus-întors într-o oră. Mie nu mi-a trebuit pentru asta decât un sfert de oră. Dacă în toți anii aceștia ai fi căutat să te desăvârșești, cu siguranță ai fi atins eliberarea supremㅔ. E evident... Toată lumea știe... Sunt convins că... „...Yoga autentică înveți doar în India“ Iată o dezvăluire senzațională: yoga se poate practica în India și în oricare altă țară de pe glob. Poți realiza tehnici yoghine oriunde te-ai afla: acasă, la serviciu, la bunici, la munte sau la mare, în avion, pe Turnul Eiffel, în piramide, pe un aisberg sau în sala unde se ține cursul de yoga. Contează cât de perseverent ești cu practica spirituală, nu locul unde o desfășori. „...Yoga, doar cu un maestru indian“ http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/tehniciyoga/de-ce-hatha.jpgDorința de a face yoga cu un maestru indian e firească. Pe vremuri practicam artele marțiale și n-o să-ți vină crezi, dar singurul maestru care mă putea antrena pe mine era Bruce Lee. Doar el. Și din câte îmi aduc aminte, nu gândeam doar eu așa. Bruce Lee a plecat demult dintre noi și uite că au mai fost campioni de arte marțiale și după dispariția sa fizică. În ceea ce te privește nu-ți face griji. Cineva acolo Sus a prevăzut totul cu mult timp înainte: biletele de tren o să se scumpească, zborurile aeriene o să fie cam nesigure, iar ca să faci pe jos o călătorie până în India, ar trebui să-ți iei un concediu de vreo doi ani. Așa că ce s-a gândit El? Oriunde în lume există căutători spirituali, se nască și maeștri autentici. „...Yoga te izolează de societate“ Societatea, ca orice sistem creat de om, are părți bune, dar și părți mai… nebune. Practicantul yoga care trăiește în comunitate trebuie doar să discearnă care sunt aspectele pozitive ale sistemului și să opteze întotdeauna pentru acestea. Suntem bombardați cu reclame pentru țigări, alcool și tot felul de produse răcoritoare? Nu suntem obligați să consumăm așa ceva. Televiziunile au cam luat-o razna, cu programe de calitate îndoielnică? Nu înseamnă trebuie să te refugiezi într-o peșteră pentru a evita un film de groază din programul de seară. Nu! Ia telecomanda… dacă o poți smulge de la ceilalți membri ai familiei. Dacă nu, ai libertatea să te retragi într-o altă cameră. Se lasă noaptea, orașul și-a domolit trepidațiile de peste zi. Este un moment bun pentru o ședință yoga; este un moment ideal pentru a te întâlni cu tine însuți. „...Nu e pentru omul contemporan“ Unii spun că yoga se potrivea mai bine acum multe secole, când omul nu trebuia să meargă zilnic la serviciu, nu naviga pe Internet ore întregi, nu privea războiul în direct la televizor, nu erau blocaje de trafic, iar dacă cineva dorea să trimită un SMS, folosea un porumbel călător. La o privire mai atentă, lucrurile sunt exact pe dos: omul contemporan are nevoie de tehnicile yoga mai mult ca niciodată. Poluarea atinge cote din ce în ce mai alarmante; durata medie de viață a populației a scăzut; stresul, boala omului modern, face ravagii în metropolele occidentale; conflictele armate s-au înmulțit; din cauza tehnologiei folosite în sens negativ riscăm un cataclism nuclear; SIDA seceră milioane de vieți și lista poate continua. Chiar nimeni nu are nevoie de yoga? „...O să port ghirlande de flori în jurul gâtului“ Unii dintre cei care doresc să urmeze un curs de yoga se tem că, odată înscriși, vor fi obligați să îmbrace roba portocalie, poarte ghirlande de flori în jurul gâtului și să intoneze cât e ziulica de lungă: „Hari Krishna, Hari Krishna”. Adevărul este altul. Cursul de yoga integrală propus de MISA demarează cu tehnici specifice sistemului Hatha yoga, adică posturi corporale. Mai mult ca sigur că roba și ghirlandele or să te împiedice să faci asanele (posturile corporale) corect, ca să nu mai vorbim de Shirshasana – postura statului în cap – poziție în care îți va fi foarte dificil să cânți cu mâinile împreunate. Crede-mă pe cuvânt… „...Yoga este o sect㓠Căutând cuvântul sectă în Dicționarul Explicativ al Limbii Române, găsim următoarea definiție: „comunitate religioasă desprinsă de biserica oficială respectivă”. Cum este o veritabilă știință ezoterică a trupului și a minții, yoga nu „s-a desprins” niciodată de vreo biserică de care nici n-a fost lipită. Ba mai mult decât atât, originea ei se pierde în negura vremurilor, cu mult timp înainte ca bisericile să-și facă apariția. „...E bună numai pentru cei care au chemare“ Atâta timp cât ai un corp, respiri, mănânci, dormi, gândești și îți dorești să fii fericit, yoga te poate ajuta enorm. Depinde ce vrei tu de la acest sistem; unii vor sănătate, alții vor să-și amplifice capacitățile fizice, psihice și mentale. Sunt persoane care se îndreaptă către ezoterism pentru că doresc să se cunoască mai bine, comunice mai bine cu ceilalți, sunt atrase de fenomenologia paranormală sau își doresc desăvârșirea spirituală. Într-un fel sau altul, fiecare dintre noi caută ceva spre care se simte chemat. „...Risc să-mi pierd libertatea“ Uneori conceptul de libertate este foarte fragil. O singură vorbă răutăcioasă din partea cuiva și libertatea de a fi voios s-a dus. Dacă un străin îți privește cu insistență iubita mai mult de 3 secunde, libertatea de a fi relaxat s-a dus și ea. Iar dacă iubita ta răspunde necunoscutului cu o privire galeșă, s-a terminat și cu iubirea. La fel un ghiont primit în aglomerație, o zgârietură pe portiera mașinii, un meci de fotbal ratat de echipa preferată, chitanța la întreținere… sunt 1001 de motive pentru ca zilnic să ne autoprivăm de libertatea de a fi fericiți. Așa că nu trebuie să fim îngrijorați că putem pierde ceva ce nici nu prea avem. Dimpotrivă, prin yoga este posibil să ne câștigăm adevărata libertate. vrea, m-ar interesa, mi-ar plăcea, DAR... „N-am mobilitate...“ Chiar dacă articulațiile tale sunt mai rigide deocamdată, nu te îngrijora. Sistemul Hatha yoga îți pune la dispoziție 8.400.000 de posturi corporale (asane). Ce înseamnă asta? Oricât de puțin reușești să te apleci în față sau în spate, lateral stânga sau dreapta, sigur poți realiza cel puțin una dintre posturile în care simți curgerea energiilor pozitive prin corp. Asta pentru început, deoarece, cu timpul, practica yoga te face să devii din ce în ce mai flexibil. „Nu pot să renunț la carne - sunt un om activ și am nevoie de energie...“ Ai auzit de celebra formulă a lui Einstein E = mc2? „E” definește energia, „m” masa, dar „c” nu înseamn㠄carne”. Ceea ce demonstrează putem să ne descurcăm foarte bine și fără ea, întrucât nu reprezintă singura sursă de energie din alimentație. Soia, de pildă, are un conținut proteic mai bogat. În plus, dacă ești curios să cercetezi meniul zilnic al unui culturist, o să remarci uimit că preparatele din carne nu predomină, iar el e totuși capabil de antrenamente solicitante. Așadar, cât de dinamic ești tu? Lucrezi pe post de ventilator în deșertul Sahara? „Nu pot să las de fumat...“ tot posibilul să renunți la fumat. Roagă-te la Dumnezeu să te ajute, solicită sprijinul tuturor prietenilor, rudelor, colegilor de serviciu. Citește presa de specialitate și pune în practică sfaturile utile pe care ți le oferă. Consultă un specialist în domeniu sau mergi la o clinică de dezintoxicare, urmează unul dintre programele speciale. Scrie televiziunilor să-ți mediatizeze cazul, cere să fii legat de calorifer atunci când apar perioadele de criză. Dacă nici una dintre metode, dar absolut nici una nu dă rezultat, atunci e clar: nu vrei să renunți la fumat! „Sunt prea tânăr/ Sunt prea în vârstă...“ http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/tehniciyoga/anulzero.jpgNiciodată nu ești prea tânăr ca să înveți ceva despre tine, niciodată nu ești suficient de în vârstă ca să le știi pe toate. Oricând e loc pentru o transformare pozitivă în viața ta. „Nu sunt pregătit încă...“ În cazul acesta, chiar că nu e nici o problemă. Pentru că asta este menirea sistemului yoga: se pună la dispoziția oamenilor nepregătiți și să-i pregătească pentru ca în orice moment să treacă examenele vieții cu brio - fără fițuici și fără pile. E clar că ți-a sosit timpul. Nu sta pe gânduri. „N-am timp, sunt un om ocupat...“ Și noi suntem foarte ocupați, așa că fii liniștit. Cineva te înțelege cu adevărat. De fapt, întreaga planetă se confruntă cu criza de timp. Din fericire există o formă de practică spirituală care vine cu o soluție. I-am putea spune yoga pentru cei foarte, foarte, foarte ocupați. În cazul acesta nu este necesar să rezervi pentru exerciții o perioadă specială a zilei. Tot ce trebuie să adaugi în agenda ta de lucru este atenția. fii total prezent, total conștient de ceea ce faci și gândești, de felul cum gândești, de ceea ce simți și de modul în care reacționezi. O să elimini astfel timpii morți, activitățile inutile și uite-așa, încetul cu încetul, o să faci rost de… timp. Fiind atent mereu, îți va crește randamentul în toate domeniile de activitate. Și cine știe, poate că într-o zi vei fi capabil să observi și intervalul dintre două gânduri, spațiul cuantic în care țâșnește iluminarea… Până atunci ți-ar prinde bine să știi că atenția este un fel de mușchi al conștiinței. Trebuie antrenată. Iar yoga este printre cele mai rapide tipuri de antrenament.         Un articol preluat din revista Yoga Magazin nr. 51 ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 18:09 De ce Hatha Yoga? ----------------------------------- De ce Hatha Yoga? de Robert Leontescu Vrei să-ți potolești setea direct de la sursele universale de energie? Folosește-ți propriul corp și propria minte. Ai la dispoziție 8.400.000 de asane. http://www.yogaesoteric.net/uploads/images/03_yoga/yoga_pentru_incepatori/3556/hatha1.jpgDing dong, ding dong! se aude dinspre  intrarea apartamentului, în cea mai curată limbă a soneriilor. Cin’ fie, cin’ fie? Poștașuuuul! Ți-a adus o scrisoare. Vrei s-o citești imediat, dar un gând jucăuș îți trece prin minte: „Ce-ar fi să ghicesc expeditorul?“ A șezi plicul pe masă cu fața în sus și iei loc pe aproape în poziția Gânditorul de la Hamangia. Nici un chip cunoscut nu-ți luminează cerul minții. Brusc, sprâncenele tale ating curba maximă devenind astfel podoabă capilară. „O fi venit factura la telefon?”, te săgetează un gând până în portofel. „N-are cum. Abia a fost, iar tu ești cu plata la zi“, îți șoptește grijulie conștiința. Inspiri adânc de câteva ori, pentru a te relaxa. Răsfoiești din nou și din nou, filă după filă, agenda mentală personală. Cu majoritatea prietenilor comunici la telefon, prin SMS-uri, prin e-mail, așa că cin’ fie? Problema devine din ce în ce mai apăsătoare. Te ridici. Începi să măsori camera cu pași mari și apăsați. Degeaba. Nu vrea si pace. Dar tu nu te dai bătut cu una, cu două. Ci cu trei. Te îndrepți hotărât spre masă, întorci plicul cu fața în jos și citești cu sufletul la gură numele expeditorului: Yoga Magazin. Înăuntru? Doar patru cuvinte: De ce Hatha Yoga? Chiar așa, de ce? Pentru că oricum corpul nostru execută zilnic o „coregrafie“ perfect mulată pe stările și gândurile pe care le avem. Mergem aplecați când ne apasă greutățile vieții, dar ne umflăm  pieptul ca niște cocoși când triumfăm asupra obstacolelor. Căscăm și ne întindem atunci când ne e somn. Ținem brațele încrucișate la piept când protestăm, dar le ridicăm deasupra capului în semn de victorie. Până și o banală scrisoare poate stârni în noi o serie întreagă de reacții. Vrem - nu vrem, trupul adoptă în fiecare moment o poziție strâns legată de trăirile noastre. Și în secunda în care citești articolul de față ești așezat într-un fel anume, care determină un anume fel de a fi. Chiar dacă ai dori să te sustragi acțiunii complexului corp-minte, n-ar fi posibil; nu ai face decât să alegi o altă variantă pe care acesta ți-o oferă. Nu ai unde să fugi; nu ai unde să te ascunzi. Atâta timp cât trăiești total identificat cu aceste două învelișuri (corp-minte), ești definit de matricea numită OM. Dar să nu înțelegi că e ceva rău în asta. Nu! Nimic nu este greșit. Totul este exact așa cum trebuie să fie. Ce rezultă de aici este imensa responsabilitate a faptului că ceea ce faci și gândești clipă de clipă ești TU. Corpul e în sărbătoare http://www.yogaesoteric.net/uploads/images/03_yoga/yoga_pentru_incepatori/3556/hatha2.jpgÎnțelepții trecutului cunoșteau foarte precis legătura dintre învelișul fizic și mental al omului și profundele sale implicații în viața acestuia. Ei s-au exprimat destul de laconic: atitudinea generează aptitudinea. Ce înseamnă asta? Corpul ne influențează mintea. Dar este valabil și invers. Mintea ne influențează corpul. Ele relaționează intim și reciproc totodată. Aparent, cele două sunt separate, dar în realitate acționează ca o unitate organică. Și asta nu e tot. Yoghinii au mai descoperit existența unui „triunghi de aur“, minte-corp-respirație, care guvernează toată gama de trăiri umane. Fiecare dintre cele trei le influențează pe celelalte două. Așadar o respirație profundă și calmă liniștește mintea și relaxează corpul. Sau de exemplu râsul; respirația este sacadată, corpul execută niște contracții specifice, iar mintea este aproape complet deconectată. Bazându-se pe relația interdependentă în cadrul triadei mai sus amintite, sistemul Hatha Yoga propune un complex de posturi corporale (asane) și de exerciții pentru controlul respirației (pranayama), care au darul de a restabili și menține în ființa umană echilibrul dintre energiile polar opuse, yin și yang. Însuși numele acestui sistem spiritual sugerează armonia dintre cele două principii fundamentale: Ha (masculin, „+“, solar, emisiv, yang) și Tha (feminin, „-“, lunar, receptiv, yin). Așadar, există o relație spontană și reciprocă între corp-minte, iar respirația joacă un rol determinant în cadrul ei. Prin Hatha Yoga, putem modifica valoarea aleatoare a acestor „parametri”, alegând numai atitudinile și aptitudinile care ne conduc spre pozitivitate, frumusețe, iubire, armonie, universalitate. Chiar și așa  fiind, pentru foarte mulți oameni domeniul fascinant al Hatha-ei Yoga rămâne totuși undeva destul de departe, parțial înțeles sau intuit și în unele cazuri de-a dreptul inaccesibil. „Bine, bine“ spun unii, „dacă o să stau nemișcat în pozițiile acelea cu ochii închiși, o să devin mai bun? Păi și la televizor stau nemișcat și nu se petrece nimic; ba chiar sunt momente când mă simt mai obosit și mai deprimat după ce îl închid. Așa că ce-mi trebuie mie asane și meditații?“ Chiar așa, de ce Hatha Yoga? În primul rând, în timp ce practici yoga nu stai, ci șezi într-o poziție specifică. E complet diferit. Într-adevăr, realizarea posturilor corporale (asane) și a meditațiilor presupune o imobilitate a corpului fizic; dar aceasta este o pasivitate aparentă, care are legătură doar cu trupul. Înăuntrul nostru totul este pregătit de sărbătoare: energiile dansează, mintea capătă străluciri extatice, iar respirația devine un izvor de vitalitate. Un întreg univers nebănuit se trezește la viață. În  sfârșit, partea nevăzută a iceberg-ului iese la suprafață. Acesta este mersul firesc al lucrurilor. Dacă vrei să simți ceva subtil în interiorul tău trebuie să lași deoparte tot ce te perturbă din exterior. Altfel nu se poate. Și noi facem asta în mod natural. De exemplu, când vrem să ne aducem aminte un lucru care s-a petrecut cu mult timp în urmă; primul pas - încetăm orice activitate; apoi, cu ochii într-un ușor strabism convergent privim în gol; respirația tinde spre zero. Numai în vidul mental care se creează poate apărea ceva. În acele momente, la orice intervenție din partea cuiva reacționăm foarte hotărâți: „Lasă-mă puțin, te rog“. De ce nu acordăm atunci atenția noastră nimănui? Pentru că firul invizibil care ne leagă de trecut se poate rupe. El este atât de fin, de greu perceptibil, încât și scârțâitul parchetului îl poate tăia. La fel, cei care se concentrează intens, artiștii care se lasă inspirați, cu toții se „rup de realitate“ pentru a putea percepe vocea invizibilului. De aceea este necesară imobilitatea fizică în practica Yoga. Este nevoie de multă liniște pentru a pătrunde în propria ființă, pentru a asculta ritmurile universale. Energiile dansează Cheia este rezonanța http://www.yogaesoteric.net/uploads/images/03_yoga/yoga_pentru_incepatori/3556/hatha4.jpgCel mai adesea, această energizare a chakrelor se produce fără o dorință conștientă din partea noastră și durează atâta timp cât întreprindem o activitate care o potențează. De exemplu, dacă ne manifestăm afecțiunea față de un prieten, centrul energetic din dreptul  inimii (Anahata chakra) va începe să vibreze. În momentul în care acțiunea noastră se oprește, și dinamizarea chakre-i încetează. Aptitudinea de a iubi este direct condiționată de atitudinea noastră de a fi afectivi. Și acest mecanism se aplică la orice fel de stare, la oricare centru energetic dintre cei șapte. Vrem să dinamizăm centrul mental de comandă Ajna chakra, care se află situat în plan subtil în mijlocul frunții, deasupra sprâncenelor? Trebuie doar să realizăm acțiuni specifice: concentrarea intensă, memorarea unor texte, atenția susținută, asane speciale etc. Yoghinul cunoaște foarte exact coordonatele fiecărui vortex energetic și efectele pe care dinamizarea acestora le generează; de aceea  acționează direct asupra lor, prin intermediul tehnicilor specifice din Hatha Yoga. În felul acesta, practicantul poate deprinde un control deplin al tuturor stărilor și trăirilor sale, care sunt hrănite și direct legate de centrii de forță. Bazându-se pe energia formei, el își folosește corpul precum o antenă. Își poziționează trupul astfel încât să poată capta din Macrocosmos doar energiile benefice pe care le dorește. Fiecare postură corporală executată dinamizează un anume centru energetic. Cum este posibil așa ceva? Simplu! Există un principiu care stă la baza practicii și înțelegerii sistemului Hatha yoga: fenomenul de rezonanță. Se spune că două sisteme intră în rezonanță sau rezonează, atunci când au aceeași frecvență de vibrație. Putem sesiza foarte ușor acest proces atunci când dorim să ascultăm muzică la radio. Răsucim potențiometrul până reușim să prindem frecvența postului de radio care emite. Când audiția capătă acuratețe, este limpede că aparatul nostru a intrat în rezonanță cu postul de radio care emite. Oricât de clar și logic este exemplu de mai sus, rămâne totuși un fapt oarecum exterior nouă. Există însă momente în viață când trăim din plin fenomenul de rezonanță, chiar dacă nu știm nimic despre asta. De fapt, în fiecare clipă rezonăm cu ceva, cu cineva. Dar când iubim simțim asta cel mai intens. Cine a fost binecuvântat măcar o dată de grația nesfârșită a iubirii, știe despre ce este vorba; există o comuniune atât de profundă între îndrăgostiți, încât nici distanțele mari nu-i împiedică simtă sunt unul. Fiecare dintre ei știe clipă de clipă ce face, simte și gândește celălalt, pentru că ei se află într-un autentic proces de rezonanță. Inimile lor bat la unison. În sufletele lor răsună aceeași muzică celestă. Yoghinul autentic trăiește și o poveste de dragoste cu… Universul; el este îndrăgostit de viață. Folosește propriul corp și propria minte pentru a-și potoli setea de fericire direct de la izvoarele tainice din Macrocosmos. Fiecare ședință de asane este o baie de lumină. Fiecare meditație este un sărut al eternității. Fiecare centru energetic al său (chakra) bate în același ritm cu inima lui Dumnezeu. Fiecare postură corporală (asana) însoțită de o atenție susținută, îl ajută reintre în marele joc al energiilor infinite din Univers. Respiră conștient pentru a se putea bucura cât mai mult de forța Vieții (prana) care îi picură vitalitate în fiecare celulă a corpului. La fiecare inspirație soarbe nectarul subtil și purificator al aerului. De ce Hatha Yoga? Răspunsurile pot fi cuprinse în biblioteci întregi. Dar răspunsul complet îl găsești practicând tu însuți Yoga. Pentru a ajunge la el îți trebuie curajul de a te întreba sincer: de ce Hatha Yoga?                 Un articol preluat din Revista Yoga Magazin nr. 52 sursa: yogaesoteric ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 18:23 Câtă practică, atâta flexibilitate ----------------------------------- Câtă practică, atâta flexibilitate de Mihai Vlădăreanu Motto: "Asana este o simultană strădanie a corpului, a sufletului și a minnții de a vibra la unison cu nemărginirea" - Gregorian Bivolaru http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/tehniciyoga/flexibi.jpgRaluca S. și-a dat seama că atunci când era tristă, stătea cu umerii strânși și coloana curbată. Și-a propus așadar să își îndrepte de fiecare dată spatele și să scoată pieptul înainte. Uimitor, după câteva minute uita de amărăciune și gânduri mai luminoase îi apăreau în minte. Pentru că, într-adevăr, „atitudinea naște aptitudinea”. Poziția de rugăciune a creștinului, în genunchi, cu palmele lipite, sau a musulmanului, cu fruntea pe pământ ori poziția corpului în practica Zazen arată și alte culturi au intuit același principiu. Însă yoghinii au studiat acest aspect timp de milenii, în detaliu, și au identificat chiar corespondența dintre poziția corpului și energia cu care ființa practicantului intră atunci în rezonanță. De aceea, asana nu este o banală postură pentru întărirea musculaturii sau elasticizarea articulațiilor. Efectele fizice apar, evident! Sunt însă doar partea vizibilă a iceberg-ului; beneficiile subtile ale asanei reprezintă fața nevăzută. La fel cum coarda unei chitare va vibra la sunetul corespunzător emis vocal, la fel asana, pentru cel care o practică, este canalul prin care primește energie și chiar informație, specific modulată, din Macrocosmos. Cu toții ne dorim să beneficiem de pe urma asanelor, ne umplem carențele energetice, ne armonizăm. Dar ce facem în situația în care lipsa flexibilității ne împiedică abordăm postura sau să o menținem suficient de mult timp? Există practicanți care se descurajează după primele tentative nereușite și abandonează practica respectivei posturi. Din păcate, conform legii universale a rezonanței, exact asana pe care o executăm cu greutate ne-ar aduce energia care ne trebuie. Dar o rigiditate anume este semnul necesității de a lucra tocmai la acel aspect. Iată cum devine important să ne mobilizăm, nu permitem punctelor noastre slabe să ajungă cât călcâiul lui Ahile. Singura regulă este cea a bunului simț. Aurita cale de mijloc. Nu trebuie să abandonăm, dar nici să forțăm, provocându-ne suferințe regretabile. De altfel, încrâncenarea, încordarea excesivă se opun însăși realizării scopului. Avem la dispoziție sfaturi simple, cum ar fi o alimentație mai puțin sărată sau masajul articulației cu ulei volatil de turmeric. La care trebuie să adăugăm o doză mare de perseverență și de răbdare, căci „pe maestru îl face exercițiul”. De la cinci minute la o oră http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/tehniciyoga/flexib.jpgPentru a realiza corect o asana, cea mai importantă este concentrarea, grație căreia se poate crea rezonanța cu energiile infinite din univers. De asemenea este necesar să cunoaștem centrii de forță pe care acționează postura, tipul energiilor pe care le dinamizează, traseele acestora în corp Folosindu-ne de legea rezonanței putem obține rezultate neașteptate. Putem profita de câmpul subtil creat de o persoană sau mai multe care practică respectiva asană corect, sau de prezența maestrului. Paul B. își amintește: „Eram la concursul de yoga de la sfârșitul anului al treilea. Niciodată până atunci nu reușisem să fac Padmasana, Postura lotusului, deși încercasem de mai multe ori. Spre disperarea mea aud: următoarea etapă, Padmasana, realizată 15 minute. Am început, fără prea mari speranțe, fac niște exerciții de elasticizare… Eram la capătul rândului, mai aveam până se ajungea la mine. uitam cu jind la colegii mei care își încrucișau picioarele cu eleganță, fără efort, și rămâneau concentrați în postură… Și, dintr-o dată, încerc (pentru a câta oară anul acela?!) și constat cu uimire că genunchii mei nu mai opun rezistență! N-am executat-o decât 10 minute, însă am reușit, și de atunci am crescut gradat timpul de execuție.” Mihaela V. vorbește despre una dintre cele mai speciale perioade din viața ei: „Eram îndrăgostită de un bărbat care realiza zilnic 3 ore Shirshasana, Postura statului pe cap. Eu abia dacă o făceam 5 minute! Cum lucram de multe ori împreună, mi-am dorit să fac și eu mai mult. Chiar dacă la început coboram și mă urcam la loc de nenumărate ori, am constatat după un timp că puteam să realizez Shirshasana mai bine de o oră fără probleme! Și uite-așa s-a dovedit din nou că dragostea face minuni”, spune Mihaela cu un zâmbet radios. Dorința sinceră, arzătoare, lipsită însă de încrâncenare și orgoliu pare să fie soluția. Cristian G. povestește tot despre Padmasana: „Îmi doream atât de mult să o realizez, încât mă gândeam în fiecare zi numai la asta. Nu puteam atunci nici măcar să urc al doilea picior peste pulpa primului. Cred că preocupa într-atât, încât într-o noapte m-am visat stând în Padmasana, fără nici cea mai mică jenă sau durere din cele de peste zi. Dimineața următoare m-am trezit atât de fericit! Iată, se poate!, gândeam încântat. Deși a fost doar un vis, am căpătat încredere și curând după aceea am putut să o fac de câte ori voiam!” http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/tehniciyoga/flex.jpgMihai N. a reușit să își elimine rigiditatea corpului prin intermediul vizualizării și conștientizării: „Se terminaseră primii doi ani de yoga, și asanele erau încă, cu puține excepții, un adevărat chin pentru mine. Îmi plăceau în schimb foarte mult meditațiile și Laya yoga, atâta vreme cât aveam un scaun pentru asta. gândeam atunci mult la ce înseamnă puncte din microcosmosul ființei mele intră în rezonanță cu sfere nesfârșite de energie din Macrocosmos și pot să spun că intuiam deja realitatea acestei afirmații. Făceam, de exemplu, meditații în care simțeam clar ca Anahata mea se hrănește, este inundată cu energii pe care le simțeam venind din afară, dintr-o sursă misterioasă… M-am gândit atunci: dacă există deci o Maha Anahata, poate că există și o Maha Bhujangasana sau o Maha Halasana! Din momentul acela am făcut asane raportându-mă mereu la Maha asana corespunzătoare. Ca și cum eu n-aș mai fi aici, într-un corp mic și rigid, ci aș realiza postura perfect într-un corp uriaș și desăvârșit. Dacă fi deschis ochii, fi văzut cei 10 cm pe care îi mai aveam până îmi ating degetele de la picioare… Înăuntru însă, conștientizam energii gigantice care parcurgeau exact circuitul ideal. După câteva săptămâni am reușit să relaxez ca niciodată înainte, și nu mică mi-a fost mirarea când articulațiile mele, țepene înainte, s-au înmuiat ca prin farmec și am reușit să fac asane de durată, fără nici un fel de disconfort!” „Acțiune” – execuția unei posturi, de exemplu – înseamnă altceva decât efort inutil, încordare. Flexibilitatea este mai mult decât elasticitate fizică. Este deschidere, calm, echilibru interior. Nu e doar practică yoga pentru o oră sau mai multe în fiecare zi. Este o atitudine de viață. Un mod de a trăi. ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 18:34 Test pentru a identifica centrul subtil de forță (CHAKRA) pe care trebuie să îl armonizezi în ființa ta ----------------------------------- Test pentru a identifica centrul subtil de forță (CHAKRA) pe care trebuie să îl armonizezi în ființa ta La fiecare întrebare puteți da una sau mai multe răspunsuri, încercuind litera corespunzătoare. http://www.yogaesoteric.net/uploads/images/03_yoga/yoga_pentru_incepatori/6053/6053_1.jpg1.Vă confruntați frecvent cu stări de: a) letargie, somnolență, anxietate sau frică de a fi agresat; b) zăpăceală sau suspiciune exagerată; c) furie sau agresivitate; d) avariție; e) aversiune inexplicabilă pentru orice; f) neatenție; g) completă inconștiență; 2. În situația în care iubitul/iubita se îndrăgostește de altcineva, reacția dumneavoastră se caracterizează prin: a) indiferență, apatie; b) gelozie; c) orgoliu rănit; d) tristețe sau împietrire afectivă; e) neputința de a te face înțeles sau blocarea comunicării cu iubitul/iubita; f) dependență sau indecizie în legătură cu ceea ce veți face în continuare; 3. Suferiți sau ați suferit de una dintre afecțiunile de mai jos: a) diaree cronică, colită; b) varice, boli ale rinichilor sau ale vezicii urinare; c) boli ale ficatului, vezicii biliare sau ale ochilor; d) boli respiratorii, cardiace sau afecțiuni circulatorii; e) tulburări legate de vorbire (răgușeală, mutism), afecțiuni ale urechilor; f) memorie slabă, amnezie; g) schizofrenie, paranoia sau alte boli psihice grave; 4. deranjează, creează disconfort psihic sau chiar fizic: a) mirosurile puternice; b) anumite gusturi ale mâncării; c) culorile vii, intense, țipătoare; d) atingerile, contactul fizic cu alte persoane; e) zgomotele. Interpretarea rezultatelor: Litera pe care ați încercuit-o de cele mai multe ori indică CHAKRA care este cel mai dizarmonios sau cel mai deficitar activată în ființa dumneavoastră. a -    MULADHARA CHAKRA b -    SWADHISTANA CHAKRA c -    MANIPURA CHAKRA d -    ANAHATA CHAKRA e -    VISHUDDHA CHAKRA f  -    AJNA CHAKRA g -    SAHASRARA Dizarmoniile sau deficiențele energetice se pot ameliora sau chiar înlătura folosind o perioadă mai lungă de timp (în funcție de gravitatea dereglării) pulberile de plante precum și practicând consecvent tehnici și posturi YOGA specifice. Caracteristicile esențiale și locul în care sunt conștientizați în ființa noastră cei șapte rezonatori sau centri de forță (CHAKRA), le puteți afla citind următoarele articole: CHAKRA-e: centri secreți de forță Idei forță care ne permit să ne inducem și să ne menținem starea de YOGA la nivelul trupului Articol preluat din Revista YOGA MAGAZIN yogaesoteric 04 noiembrie 2009 ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 18:38 Chakra-e: centri secreți de forță ----------------------------------- Chakra-e: centri secreți de forțăÎn microcosmosul lăuntric al ființei umane există 7 sisteme fundamentale complexe de recepție și emisie a energiilor din cele 7 game fundamentale de vibrații al Macrocosmosului. Aceste sisteme, cunoscute sub numele de chakra-e (centri de forță sau focare de putere) au rolul de a pune ființa în rezonanță instantanee, atunci când sunt treziți și conștient controlați, cu o infinitate de energii ale întregii manifestări din întregul Univers. http://mantraaonline.com/wp-content/uploads/2010/07/chakras.jpg Iată în continuare o prezentare succintă a celor 7 rezonatori, chakra-e sau centri secreți de forță, caracteristicile lor esențiale și locul în care sunt conștientizați în și în afara corpului fizic, în plan subtil: 1. MULADHARA CHAKRA Este situată la baza coloanei vertebrale, între anus și sex (în plan subtil, energetic) și este sediul energiei fundamentale a ființei Kundalini Shakti. Atribute: sursă de viață, vitalitate. 2. SWADHISTANA CHAKRA Este situată deasupra zonei sexului, în plan subtil. Atribute: energie sexuală, sensibilitate, mimetism social. 3. MANIPURA CHAKRA Este situată imediat sub zona ombilicului, în plan subtil. Atribute: solaritate, expansiune, voință, dinamism. 4. ANAHATA CHAKRA Este situată în zona plexului cardiac, adică în zona centrală a pieptului, în plan subtil. Atribute: afectivitate, armonie, altruism, iubire. 5. VISHUDDHA CHAKRA Este situată în zona gâtului, în plan subtil. Atribute: rafinament, intuiție, elevare, trăiri sublime, revelații estetice, inspirație. 6. AJNA CHAKRA Este situată în zona centrală a frunții, în plan subtil. Atribute: genialitate, putere mentală extraordinară, clarviziune, intuiție superioară. 7. SAHASRARA Este situată în zona creștetului, în plan subtil. Atribute: detașare, legătura cu Adevărul etern, spiritualitate pură, contactul cu Dumnezeu, înțelepciune. yogaesoteric ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 19:49 Muladhara Chakra - sinteză ----------------------------------- Muladhara Chakra - sinteză Localizare – la baza coloanei vertebrale, în zona dintre anus și sex, în plan subtil Reprezentare simbolic㠖 o floare de lotus cu 4 petale (4 nadi-uri sau canale energetice) Reprezint㠖 conștiința obiectivă, priza asupra conștiinței concrete terestre, fizice Funcția psihică controlat㠖 voința de a supraviețui, controlează instinctul de conservare, starea de siguranță lăuntrică, încrederea în sine la nivel fizic, dorința de acumulări materiale, profesia sau meseria aleasă, sentimentul de stabilitate, apartenența la grup și identitatea de grup (familială) Temeri esențiale – Teama de supraviețuirea fizică, abandonarea de către grup sau pierderea ordinii fizice, teama de a fi atacat sau agresat Reacții specifice în cazul perturbării energetice – fuga sau frica Elementul cu care ne pune în rezonanț㠖 energiile subtile ale pământului Organ de simț – nasul Simț – mirosul Culoarea specific㠖 galben-argilos Divinitățile corespunzătoare acestui centru de forță în tradiția hindusă sunt Brahma și Dakini. Animalul simbolic al centrului subtil de forță Muladhara Chakra este elefantul http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/muladharachakra.jpg ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 19:54 Muladhara Chakra- aspecte psihologice ----------------------------------- Muladhara Chakra- aspecte psihologice de Elena Godeanu La nivelul primei chakra învățăm că aparținem unei comunități, suntem într-o strânsă legătură cu aceasta. Acest aspect se traduce prin sentimente precum: stabilitate, siguranță, supraviețuire, conservare. Atunci când ne naștem, viața noastră depinde de grupul de apartenență, de familie. A fi parte integrantă din grup este, la acest nivel, o necesitate esențială a noastră, pentru că nevoile fundamentale de supraviețuire (hrană, adăpost, îmbrăcăminte) sunt oferite de către grup. Aici, există o anumită dificultate de a interpreta într-un mod simbolic sau de a percepe adevărata semnificație a evenimentelor vieții noastre. Grupul te învață supraviețuirea http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/chakre/muladharapsiho1.jpgÎn general, ființa umană nu se manifestă de la început ca o ființă conștientă, cu voință proprie. Acest simț al identității se dezvoltă mai târziu, în etape, de la copilărie până la maturitate. Viața începe prin apartenența la conștiința unui anumit grup de la care asimilăm un sistem de valori, transmis din generație în generație, dar de la care preluăm, de asemenea, și prejudecățile, temerile și slăbiciunile. Interacțiunea cu un grup ne învață împărtășim experiențele noastre cu ceilalți. Acest ghid al comportamentului se află la baza procesului educațional al copiilor în primii lor ani de viață, conducând la apariția sentimentului de apartenență. Grupul de apartenență ne oferă primele lecții de viață. El ne prezintă lumea ca fiind sigură sau periculoasă, bogată sau săracă, educată sau neștiutoare, un loc din care să iei sau un loc în care să dăruiești. Și tot grupul este cel care ne oferă primele informații cu privire la realitatea însăși. Moștenim de la grupul nostru atitudinea sa față de alte grupuri etnice, rasiale și religioase, precum și un sistem de credințe care sunt o îmbinare de adevăr și ficțiune. Multe dintre aceste credințe au o valoare autentică, dar altele țin mai mult de separarea unui grup de altul, de violarea adevărului fundamental al acestui nivel: “Toate sunt Una”. Procesul dezvoltării spirituale ne provoacă reținem din influențele de grup doar pe cele pozitive, benefice și să renunțăm la cele opuse. Forța noastră spirituală crește atunci când devenim capabili să vedem dincolo de contradicțiile inerente învățăturilor de grup și să atingem un nivel mai profund al adevărului. De fiecare dată când facem un pas către conștiința simbolică, aducem o influență pozitivă sistemelor noastre energetice și biologice. Și de asemenea și sistemelor globale. “ - ...  într-o zi, Pescăruș Jonathan Livingston, vei înțelege că orice nesăbuință e fără rost. Viața este necunoscutul și incognoscibilul; noi am fost aduși pe lume ca să mâncăm și să supraviețuim cât mai mult. Un pescăruș nu are dreptul să replice în fața consiliului, dar vocea lui Jonathan se auzi:  - Nesăbuință? Fraților! – strigă el.  – Oare un pescăruș care descoperă și urmează un sens în viață, un țel mai înalt este nesăbuit? Mii de ani ne-am zbătut să obținem pește; acum, rațiunea vieții noastre e alta – ne desăvârșim, explorăm, fim liberi!”     (din “Pescărușul Johnatan Livingston”, de Richard Bach) Ai forța alegerii Fiecare dintre credințele de grup direcționează o anumită cantitate a energiei noastre într-un act de creație și are astfel o consecință directă asupra noastră. Când împărtășim o convingere cu alte grupuri, participăm la evenimentele fizice și energetice create de aceste grupuri. Aceasta este expresia simbolică și creatoare a adevărului sacru al acestui nivel: “Toate sunt Una”. Partea negativă este că individualitățile implicate într-un grup negativ de acțiune rareori acceptă responsabilitatea și rolul lor personal în acțiune. Legile nescrise ale grupului susțin că liderii acceptă responsabilitatea, nu cei care îl urmează. Dată fiind această putere a credințelor, fie bune, fie rele, este dificil să fim mereu în armonie cu grupul. Suntem învățați să facem acele alegeri care au asentimentul grupului,-i adoptăm manierele sale sociale, atitudinile. Simbolic, această adaptare reflectă unirea voinței individuale cu voința de grup. Este un sentiment puternic de a aparține unei familii sau unui grup în care există o deplină armonie la nivel fizic, emoțional și spiritual. O asemenea unire ne conferă putere – atâta vreme cât continuăm să facem alegeri consonante cu ale grupului. În același timp noi avem în interior o profundă dorință de a explora propriile noastre abilități creatoare, de a ne dezvolta forța noastră individuală. Această dorință se află în spatele tuturor demersurilor noastre pentru a deveni “conștienți”. Călătoria umană universală spre desăvârșire presupune să devenim conștienți de puterea noastră și să aflăm modul de a folosi această putere. A deveni conștient de responsabilitatea ce se ascunde în puterea alegerii reprezintă esența acestei călătorii. Privind din acest punct de vedere, evaluarea credințelor noastre personale și separarea acelora care nu ne mai susțin în dezvoltarea noastră spirituală este o provocare extremă, adeseori dureroasă. Transformarea este natura vieții; transformarea exterioară și interioară se menține constant. Transformarea interioară presupune renunțarea la unele credințe și întărirea altora. Primele convingeri pe care trebuie să le analizăm sunt cele de grup – ele s-au format la început și sunt fundamentale; creșterea noastră spirituală urmează structura sistemului nostru energetic. Evaluarea convingerilor noastre este o necesitate spirituală și biologică. Momentele de criză ale vieții noastre subliniază avem nevoie să ne eliberăm de acele credințe care nu ne mai susțin în dezvoltarea noastră spirituală. Aceste puncte în care noi trebuie să alegem între a evolua și a stagna sunt cele mai mari încercări ale noastre. Fiecare nouă răscruce înseamnă a intra într-un nou ciclu al schimbării, iar schimbarea înseamnă inevitabil părăsirea a ceea ce este familiar, cunoscut și îndreptarea către o nouă etapă a vieții. Majoritatea oamenilor rămân blocați între două lumi; una de care au nevoie să se elibereze și alta în care le este teamășească. Noi vrem să devenim mai conștienți, dar în același timp ne este teamă de aceasta pentru că presupune să devenim responsabili pentru noi înșine – în ceea ce privește sănătatea, cariera, atitudinile și gândurile noastre. O dată ce acceptăm aceasta, chiar doar într-unul dintre aceste domenii – nu vom mai putea evita niciodată consecințele alegerilor noastre personale. Dincolo de legea junglei ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 19:56 Swadhisthana Chakra - sinteză ----------------------------------- Swadhisthana Chakra - sinteză Localizare – zona situată deasupra organelor sexuale, în plan subtil Reprezentare simbolic㠖 o floare de lotus cu 6 petale (6 nadi-uri sau canale energetice) Reprezint㠖 conștiința senzuală, erotismul, imaginația, fiind asociat cu potențialul creator Funcția psihică controlat㠖 dorință nestăvilită, imaginație debordantă, halucinații, senzualitate, nevoia de a avea familie Reacții specifice în cazul perturbării energetice – stări de “aspirare” a psihicului în jos, provocând stări de agitație și de confuzie mentală Elementul cu care ne pune în rezonanț㠖 energiile subtile ale apei Organ de simț – limba Simț – gustul Culoarea specific㠖 argintiu Divinitățile corespunzătoare acestui centru de forță în tradi ț ia hindusă sunt Vishnu și Lakshmi Animalul simbolic al centrului subtil de forță Swadhisthana Chakra este crocodilul. http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/svadhishthanachakra.jpg ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 19:59 Swadhisthana Chakra - aspecte psihologice ----------------------------------- Swadhisthana Chakra - aspecte psihologice un articol de Ionela Voicu http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/chakre/swadhisthanapsiho1.jpgPersoanele influențate predominant de Swadhisthana Chakra sunt puternic impresionabile; ele posedă o imaginație activă și fertilă, precum și aptitudinea de verbalizare a percepțiilor, ceea ce le face excelente în profesiile de îndrumare și vindecare. Ideea forță corespunzătoare celei de-a doua chakra este: „respectați-vă unii pe alții”. Ea se aplică tuturor interacțiunilor dintre noi și orice formă de viață. Din punct de vedere spiritual, fiecare relație pe care o dezvoltăm, de la cea mai formală la cea mai intimă, are menirea de a ne ajuta să devenim mai conștienți, evoluăm spiritual. Energiile specifice celei de a doua chakra simbolizează în plan fizic toate relațiile noastre înțelese ca fiind în esență mesageri spirituali. Prin intermediul acestor interacțiuni descoperim, ca într-o oglindă, propriile noastre calități și defecte și avem astfel șansa de a amplifica în noi ceea ce este bine și a îndrepta ceea ce este rău. Energia specifică a primei chakra, reprezentată de mentalitatea de grup, se divide în polarități la nivelul celui de-al doilea centru. Apare polarizarea de genul: feminin-masculin, bărbat-femeie. A înțelege cu adevărat ce presupune această polaritate înseamnă a înțelege mesajul transmis de acest al doilea nivel. Existența energiilor duale ne asigură suntem atrași în anumite relații în ultimă instanță pentru a ne cunoaște tot pe noi înșine. Contrariile se atrag – aceasta este o lege binecunoscută și tocmai această lege face ca noi să asimilăm de la ființele cu care ne aflăm într-o relație (de orice fel) calități specifice lor, dar complementare nouă. Provocarea celei de-a doua chakra este aceea de a învăța să interacționăm în mod conștient cu ceilalți, această interacțiune reprezentând pentru noi un mare sprijin în dezvoltarea noastră spirituală. Depășind pragul alegerilor de grup, ca fiind în legătură cu primul centru de forță, trebuie acum să învățăm să facem alegeri între modele pozitive și negative. Alegerea în sine este un proces de creație. La acest nivel, creativitatea este o formă de evoluție. Energia creatoare trebuie lăsată se manifeste din plin aici, deoarece ea ne scoate cu ușurință din rutină, închistare, limitare. Una dintre lecțiile pe care trebuie să le învățăm este că alegerea reprezintă un act creator al puterii noastre spirituale, iar responsabilitatea acțiunilor noastre ne aparține în întregime. Cel de lângă tine te oglindește http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/chakre/swadhisthanapsiho2.jpgPuterea noastră interioară nu va crește niciodată dacă ne vom lăsa seduși de toate tentațiile legate de bani, modă, erotism necontrolat. Aici, un dezechilibru cunoscut este mimetismul, care este o dovadă, deși ființa a depășit primul nivel, al desprinderii de grup, nu are încă forța interioară de a-și manifesta plenar individualitatea sau propriile sale însușiri. De acest nivel țin toate manifestările legate de modă, manevrarea banilor, afaceri mondene. Dacă dorim să deținem controlul asupra vieții noastre, trebuie să ne îndreptăm nu spre exterior, ci spre interior. Suferințele și nemulțumirile cu care ne confruntăm nu apar datorită unor circumstanțe exterioare, sociale nefavorabile, ci datorită propriilor noastre gânduri și atitudini. La acest nivel trebuie să învățăm să descoperim care sunt adevăratele motivații interioare, profunde, care ne determină acționăm într-un fel sau altul. Aici, călătoria noastră spre desăvârșire presupune integrarea superioară a relațiilor noastre. Trebuie să facem alegeri prin care să urmărim transcenderea dualismului. Atâta timp cât ne focalizăm în a controla alte persoane, noi continuăm să menținem conflicte cu noi înșine. Văzându-ne pe noi și pe ceilalți într-o uniune profundă, aceasta ne va ajuta să ne formăm o cu totul altă idee despre viață. O altă caracteristică a acestui centru de forță este exprimată în nevoia de a avea o familie. Spre deosebire de primul centru de forță, unde primordială era lupta pentru supraviețuire a individului și a grupului, aici accentul se pune pe perpetuarea speciei. La acest nivel apare dorința sexuală creatoare. Aici sexualitatea este un mod de exprimare, care arată o ușurință de a relaționa cu ființele din jurul nostru. Cu cât atitudinea noastră față de aspectele sexualității este mai lipsită de prejudecăți, mai profundă, mai deschisă, cu atât posibilitatea de a evolua spiritual este mai mare. Controlul energiei sexuale se impune la acest nivel, pentru a putea merge mai departe. Pentru a înțelege cât mai bine ce înseamnă a controla energia sexuală oferim în continuare definițiile termenilor de transmutare și sublimare, orgasm și continență sexuală. „Cel care se concentrează intens și meditează profund asupra lui swadhisthana chakra și asupra energiilor sale ascunse corespondente nu se mai teme deloc de apă. El obține mari puteri psihice, imaginație creatoare genială, cunoaștere intuitivă și se bucură de o stăpânire perfectă a funcției sexuale și a simțurilor. De asemenea, el cunoaște cu ușurință lumile sublime astrale. Pasiunea înlănțuitoare, mânia, atașamentul, orgoliul, gelozia și alte impurități psihice sunt ușor și complet eliminate de el. Ființa în cauză își regenerează corpul fizic, rămâne tânăr și ajunge să cucerească moartea.” - Swami Shivananda Swadhisthana Chakra: cuvinte cheie Transmutație - transformare sau schimbare însoțită de o declanșare uriașă de energie, a unui element chimic în altul printr-o nouă grupare a elementelor constitutive în atomi, obținută prin dezintegrarea radioactivă naturală sau prin reacții nucleare posibile în anumite condiții chiar și în sfera biologicului la temperaturi slabe. Transmutațiile biologice la energie slabă reprezintă o realitate uluitoare. În ființa umană, procesele de transmutații atomice la energii slabe se produc în mod continuu, mai mult sau mai puțin intens în cadrul metabolismului, al proceselor sexuale, al stărilor afective, al activității mentale, al experiențelor spirituale. Sublimare - în lumina experienței milenare a Orientului cu privire la eros și sexualitate, prin controlul conștient al funcțiilor sexuale în ființa umană se declanșează reacții de transmutație biologică care fac să apară gradat o energie lăuntrică biomagnetică uriașă. Procesul ulterior de deplasare interioară și modificare a acestor energii rezultante, din punctul de vedere al frecvenței lor caracteristice, pe măsură ce străbat nivelele ființei umane, provocând la fiecare asemenea nivel efecte specifice pregnant conștientizabile și remanente în timp, este definit în yoga drept sublimare. Fiind un proces care se angrenează ulterior, după fenomenul de transmutație, sublimarea se diferențiază prin faptul că permite redirecționarea în sensul unei veritabile reacumulări a energiilor pulsionale în alte planuri lăuntrice ale microcosmosului ființei umane. Printre toate celelalte efecte, sublimarea pozitivă, benefică, permite ajustarea socială și dezvoltarea echilibrată, accelerată a personalității. Orgasm  -  provine din grecescul „orgao” care înseamn㠄a fi plin de încântare și pasiune”. Satisfacerea erotică și orgasmul presupun fenomene fiziologice în care componentele sexuale substanțiale, atât ale femeii cât și ale bărbatului intră într-o stare inefabilă de efervescență și alimentează ca un „combustibil” trezirea și amplificarea stărilor resimțite, culminând cu starea maximă care este ORGASMUL. În momentul orgasmului cu descărcare însă fenomenele care se declanșează conex cu orgasmul fac să fie expulzată o cantitate uriașă de fluide și componente substanțiale care vor produce o stare de somnolență, senzație de diminuare și chiar vlăguire, în cazul repetării acestui proces conducând la scăderea lăuntrică a stării plenare care era resimțită la începutul trăirii amoroase. Dar dacă această descărcare fiziologică este controlată și suspendată nedefinit, componentele sexuale vor fi transmutate în energie, și astfel se va produce în universul lăuntric al fiecărei ființe o gamă vastă de fenomene și procese, grație sublimării care se va angrena ulterior (sau chiar în timpul trăirii amoroase plenare). Continență sexuală - înfrânare, reținere, control deplin conștient al funcției sexuale  atât de către bărbat cât și de către femeie, implicând contactul sexual cu atingerea unui număr nelimitat de orgasme de către cei doi (la unison sau separat), dar care nu se finalizează prin ejaculare la bărbat și nici prin descărcarea explozivă la femeie. Acest mod superior de a trăi actul sexual fără epuizare, permite transmutarea biologică a potențialului sexual, creator, în forme superioare de energie vitală, psihică, mentală, spirituală, datorită unor procese inefabile de sublimare lăuntrică. un articol preluat din revista Yoga Magazin nr. 37 ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 20:01 Manipura Chakra - sinteză ----------------------------------- Manipura Chakra - sinteză Localizare – zona plexului solar, în plan subtil Reprezentare simbolic㠖 o floare de lotus cu 10 petale (10 nadi-uri sau canale energetice) Reprezint㠖 conștiința expansivă, voința de putere Funcția psihică controlat㠖 voința, ego-ul, individualitatea, expansivitatea, puterea, stăpânirea de sine (autocontrolul), inteligența practică. Reacții specifice în cazul perturbării energetice – lupta din răsputeri pentru putere personală și recunoașterea drepturilor sale chiar în detrimentul altor oameni Elementul cu care ne pune în rezonanț㠖 energiile subtile ale focului Organ de simț – ochii Simț – văzul Culoarea specific㠖 roșu Animalul simbolic al centrului subtil de forță Manipura Chakra este berbecul. http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/manipurachakra.jpg ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 20:03 Manipura Chakra - aspecte psihologice ----------------------------------- Manipura Chakra - aspecte psihologice un articol de Ionela Voicu http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/foc2.gifPuterea ta de stăpânire asupra lumii în care te manifești este atât de mare pe cât de mare este puterea ta de a te stăpâni pe tine însuți. Cel care se concentrează intens și meditează profund asupra acestei chakra dobândește  capacitatea de a descoperi comori ascunse. Marele yoghin Swami Shivananda afirma c㠄această ființă nu va fi atinsă de nici o boală. Ea nu se va teme absolut deloc de foc. Chiar dacă stă în foc, ea nu este afectată și nu moare; niciodată nu are vreo teamă de moarte; voința și puterea sa sunt uluitoare.” Primul centru subtil de forță al ființei umane (Muladhara Chakra) este dominat de activitatea de autoconservare și de prevenire a anihilării fizice. Al doilea centru de forță (Swadhisthana Chakra) este asociat sferei de trăire sexuală; în sens larg, este centrul perpetuării și menținerii speciei. Al treilea centru de forță (Manipura Chakra) este asociat comportamentului efectiv și dominator al individului, care îi va permite să devină expansiv și să-și rezolve nevoile personale: îmbrăcăminte, adăpost, asigurarea și digerarea hranei. Ideea principală corespunzătoare celei de-a treia chakra este „Respectă-te pe tine însuți”. Energiile ce se manifestă la acest nivel sunt orientate către a ne ajuta să ne înțelegem mai bine propria noastră individualitate și modul nostru specific, armonios de manifestare. Cea mai mare provocare: tu însuți! Angrenați pe calea desăvârșirii spirituale, suntem nevoiți să facem față tuturor problemelor cu care ne confruntăm în viața de zi cu zi, în situații ce sunt de natură ne dezvăluie puterea sau slăbiciunea interioară. Lecția principală a evoluției la nivelul trei este crearea unei individualități puternice, a unei identități aparte față de identitatea de grup. Acest al treilea centru este miezul magnetic al personalității. El este în corelație  cu energia subtilă a focului. Atunci când acest foc subtil intern este armonios, echilibrat, el favorizează dezvoltarea unor calități, cum ar fi: încrederea în forțele proprii, sănătate perfectă, dinamism, spirit de aventură, voință, asimilarea corectă a hranei, un înalt nivel energetic, precum și puterea de a lucra mult, fără a obosi repede. Când Manipura Chakra este preponderent energizată, ființa dobândește capacitatea de a fi spontan, fără efort, extraordinar de dinamică și capabilă conducă grupuri mari de oameni. În momentul în care acest foc subtil intern este perturbat, apar sentimente de irascibilitate, impulsivitate, iritabilitate, iar conflictele care rezultă de aici conduc către preocuparea exacerbată de a controla și de a exercita puterea de dominație asupra altor persoane. În cazul unei predominanțe receptive yin a activării lui Manipura Chakra, ființa în cauză va fi supusă, versatilă și lașă. Dar fie că este vorba de un dezechilibru de tip yin sau yang (de lașitate sau de dominare), ambele atitudini au la bază teama omului de a fi el însuși. Adevăratul succes? Lecțiile înțelese de viață   Înțelegerea propriei noastre persoane și acceptarea acesteia, legătura pe care o formăm cu noi înșine, este una dintre cele mai dificile provocări spirituale ale ființei umane. În mod obișnuit, noi ne direcționăm puterea de decizie în mâinile cuiva mai puternic, pe care îl lăsăm să aleagă pentru noi. Ceea  ce avem de învățat este să ne acceptăm în întregime așa cum suntem și să luăm deciziile cele mai potrivite. Cu fiecare alegere pe care o facem căpătăm o mai mare și mai puternică priză de conștiință asupra propriei ființe, în acest fel, dobândind, amplificând și învățând să avem încredere în noi înșine. Învață alegi, învață crezi http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/foc.gifÎn timp ce noi ne măsurăm succesul în termenii realizărilor materiale, universul ne măsoară succesul prin cât de mult am învățat de la viață. A fi matur din punct de vedere  spiritual nu înseamn㠄a sta în banca ta”, într-o atitudine pasivă, ci a acționa, a-ți asuma riscuri, ghidat de o intuiție superioară. În această direcție, există un dicton care afirmă: „Navigator ratat  nu e cel care se scufundă, ci cel care rămâne la țărm”.   În momentul în care căpătăm credința fermă idealurile noastre sunt realizabile, transformarea începe cu adevărat pentru noi. Dezvoltarea respectului de sine necesită un act de revoluție interioară, moment în care începem să ne separăm de mentalitatea grupului și să ne stabilim propriul sens al siguranței de sine. Actul de a ne găsi propria voce interioară este semnificativ în plan spiritual. Maturitatea spirituală reprezintă adevărul și curajul necesar pentru a ne exprima și pentru a ne menține ideile. Învățând să ne respectăm și să ne susținem propriile valori, în mod gradat înlocuim influențele mentalității grupului cu ghidarea interioară. O dată ce acest  proces a început, următorul pas ce va apărea în mod natural este introspecția adâncă a propriei ființe. Deseori, o autoanaliză sinceră ne poate conduce la dorința de a ne focaliza mult mai bine asupra relației noastre cu Dumnezeu și asupra scopurilor propuse în viață. Individualitatea reprezintă caracterul global sau ansamblul de caractere și aspecte specifice, prin intermediul cărora o anumită ființă umană se distinge în mod evident de altele. Orice ființă umană vie este o individualitate ce vibrează la unison, într-o manieră caracteristică, cu anumite energii subtile și nivele vibratile din Macrocosmos. Microcosmosul fiecărei ființe umane prezintă o individualitate aparte, deoarece reflectă și manifestă prin rezonanță numai anumite aspecte și energii din Macrocosmos (celelalte existând în stare latentă în microcosmosul acelei ființe, dar ele putând fi deja active și dinamizate diferit în microcosmosul altor ființe). Individualitatea este deci caracteristica sau ansamblul de caracteristici ale unui individ uman care diferă în mod specific de un altul nu numai în mod numeric, ci mai ales prin caracteristicile și constituția sa. Individualitatea exprimă originalitatea și particularitățile unei anumite ființe umane. Pentru yoghini, individualitatea unei ființe umane pune în evidență anumite procese intense, predominante de rezonanță și combinarea inefabilă a energiilor (destul de puternice) vehiculate care fac ca acea ființă umană aibă ceva aparte. Procesul de individualizare în cazul ființei umane se produce prin angrenarea predominantă a anumitor rezonanțe cu energii subtile din Univers, rezonanță instantanee ce se produce în cazul comportamentelor, gândurilor și activităților sale, prin reactivarea perseverentă a anumitor trăiri, prin cristalizarea și menținerea nemodificată a stilului său caracteristic în tot ceea ce face. În practica yoga, individualizarea semnifică adaptarea influențelor benefice și a metodelor yoghine tradiționale la specificul și cerințele individuale ale fiecărui practicant. În yoga autentică se urmărește încă de la început trezirea, sprijinirea și amplificarea însușirilor benefice, pozitive (care vor determina rezonanțe puternice cu energii subtile, sublime din Univers) în vederea anihilării gradate și a eliminării caracteristicilor negative. Procedând astfel cu consecvență se facilitează dezvoltarea armonioasă a ființei umane și se accelerează evoluția spirituală. Un articol preluat din revista Yoga Magazin nr. 38 yogaesoteric ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 20:05 Anahata Chakra - sinteză ----------------------------------- Anahata Chakra - sinteză Localizare – zona din mijlocul pieptului, inima, în plan subtil Reprezentare simbolic㠖 o floare de lotus cu 12 petale (12 nadi-uri sau canale energetice) Reprezint㠖 compasiunea, liniștea sufletească, detașarea și iubirea necondiționată Funcția psihică controlat㠖 dragostea nemărginită pentru aproapele tău, compasiunea, altruismul, recunoașterea echilibrului foarte fin ce există între corpul fizic și propriul psihic, între ființa proprie și întregul univers, empatia, acceptarea, dăruirea Reacții specifice în cazul perturbării energetice – suferință afectivă în urma unor situații dramatice sau chiar tragice (divorț, deces), fiindu-i perturbată în același timp glanda endocrină ce îi corespunde acestui centru, și anume timusul Elementul cu care ne pune în rezonanț㠖 energiile subtile ale aerului Organ de simț – pielea Simț – tactil Culoarea specific㠖 albastru Animalul simbolic al centrului subtil de forță Anahata Chakra este gazela. http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/anahatachakra.jpg ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 20:08 Anahata Chakra - aspecte psihologice ----------------------------------- Anahata Chakra - aspecte psihologice un articol de Ionela Voicu Yoghinul care își activează complet Anahata Chakra devine un instrument de manifestare al Iubirii Divine. Tot la nivelul lui Anahata Chakra se află reflexia Sinelui Suprem Esențial (Atman), sub forma Sufletului individual. Această charka marchează punctul de întâlnire între energiile specifice primilor trei centri de forță (legate de supraviețuire, de apartenența la grup, de comunicare și interrelaționare, de sexualitate și de procese volitive) și energiile specifice ultimilor trei centri de forță (legate de intuiție, cunoaștere, discernământ, perfecțiune, îndumnezeire). Trăim vieți în grabă. Purtăm în noi “sinteze” de experiențe. Purtăm iubiri trecute, victorii și înfrângeri. Dar când ne aducem aminte de dragoste, totul capătă o lumină vie, aparte, enigmatică. E posibil să nu-ți mai amintești ce-ai făcut acum trei ani, pe 7 ianuarie, dar îți amintești cu siguranță ziua în care ai întâlnit-o sau ziua în care ți-a spus că vrea să fiți împreună... și încep să ți se perinde prin fața ochilor tot felul de amănunte, care atunci te-au mișcat profund, iar acum te fac să surâzi... Dacă ai trăit o iubire profundă, fără îndoială te-ai simțit frumos și plin de forță, ai crezut într-o anumită misiune încredințată de destin numai ție. După un timp, după ce iubirea a trecut prin câmpia dorințelor tale și a îndepărtat ultimele rămășițe ale egoismului, te-ai regăsit mai puternic, deși, aparent, fără vreun punct de sprijin. Și iubirea ta a devenit mai intensă, mai conștientă, mai încăpătoare. Iubirea este constructivă și creatoare, ea unește și înalță. E un principiu regenerator, e o substanță ce alchimizează tot ce e blazare, scepticism sau singurătate. Operele de artă, poeziile, muzica inspiratoare au în compoziția lor nevăzut㠖 dragoste. Ca și noi, de altfel. Iubirea este reală, e la fel de reală ca noi înșine. Ea nu e un concept intelectual steril, ci o magie tainică a întregii noastre ființe. Atâta vreme cât nu e o întâmplare nici măcar cutezanța unui singur fir de iarbă, faptul că undeva, cineva te iubește este cu atât mai mult un aspect demn de luat în seamă. Pentru că noi suntem pe Pământ mai ales pentru a manifesta din plin dragoste pentru cei care merită aceasta și, înainte de toate, cel mai mult pentru Dumnezeu. Puțini știu că este cel mai ușor să te transformi prin iubire; ea rămâne singurul etalon cu care trebuie măsurat totul. Iubirea plenar împărtășită, într-o infinitate de nuanțe și forme, este menirea ființei noastre, atunci când merităm aceasta. A iubi este cel mai simplu mod de a trăi pentru că este cel mai bun și cel mai firesc. Aproape că nu trebuie să faci nimic altceva. Fiecare simte nevoia de a iubi, chiar înainte de a iubi pe cineva sau ceva anume. Acestei iubiri pure și copleșitoare, mai devreme sau mai târziu i se va răspunde. Iubirea este cea care îi face pe oameni să își îndeplinească visele. Ea naște aspirația tainică a cunoașterii de sine. Dacă simți că nu mai iubești, înseamnă de fapt nu ai iubit niciodată sau că nu mai știi să privești înăuntrul tău, unde iubirea există încă. Iubirea știe însă ceea ce este în minte este supus schimbării și se poate uita sau pierde. Pe când ea, iubirea pură, copleșitoare, te face întotdeauna un învingător. Iubirea există... pur și simplu. Doar noi o simțim prin ființa iubită, prin clipele de bucurie; și totuși, ea nu are nevoie de toate acestea. Iubirea nu stăpânește și nu vrea să fie stăpânită. Înainte de toate, iubirea nu cere, iubirea dăruiește. E o simplitate divină în acțiune și în trăire. Dragostea e o  reflectare pe pământ a iubirii cerești, de aceea ea nu are hotare și nici limite. Dacă ar cunoaște timpul, dragostea ar fi o continuă clipă. Și dacă ar cunoaște spațiul, locul ei ar fi în noi, căci, într-adevăr, suntem o chintesență a tot ce iubim. Dacă există dragoste, ea este pretutindeni. Și dacă e dragoste, ea poate fi, de acum înainte, pentru totdeauna. Iubirea este sentimental inefabil, copleșitor și divin care face cu putință pentru acela (sau aceea) care o trăiește plenar să resimtă o inefabilă dilatare euforică a ființei sale și totodată a câmpului conștiinței de la finit către infinit. Iubirea este intens simțită de ființele umane sub forma unui sentiment unificator, profund euforic, copleșitor, nuanțat. Iubirea se manifestă mai ales prin aspirația sublimă, dezinteresată, profound transfiguratoare și pătrunsă de abnegație către obiectul său: o ființă umană de sex opus care ne atrage, o anumită persoană asupra căreia resimțim spontan imboldul să ne revărsăm în mod detașat afecțiunea sau chiar o colectivitate, o idee, o activitate. Nașterea, persistența și dezvoltarea acestui sentiment profund unificator, euforic, care în esența sa este divin și beatific și dezvoltarea acestui sentiment atunci când el se manifestă divers nuanțat, de la o ființă umană la alta în sfera sa individuală este intim legată de formarea și cristalizarea personalității. Yoghinii au considerat totdeauna sentimentul iubirii ca fiind extraordinar de important și l-au caracterizat adeseori drept un esențial criteriu valoric sui-generis al gradului de umanizare și elevare a comportamentului natural al omului, o măsură a faptului că în însăși ființa sa microcosmică cea mai intim individuală, cel care iubește poate totodată devină, datorită iubirii, o ființă dilatată în infinit, macrocosmică, unificată și divină. Iubirea adevărată este, prin urmare, o modalitate foarte simplă de depășire sau transcendere a egoismului. ARMONIE – concordanță, acord, potrivire a elementelor componente ale unui întreg; categorie filosofică ce exprimă aderența părților, coerența interiorului și a exteriorului, unitatea conținutului și a formei, împăcarea contrariilor. Armonia este adesea considerată ca temei, atribut sau efect al frumosului. TRANSFIGURARE - procedeu specific ce face posibilă punerea rapidă în rezonanță cu energii subtile divine, cu sfere de forță și aspecte elevate sublime din macrocosmos prin intermediul căruia elementele realității exterioare, distilate de viziunea înnobilatoare, imaginația și puterea de expresie a celui care transfigurează se transformă, mai ales pentru acesta, într-o realitate nouă, elevată, minunată, spiritual-afectivă, încărcată, ce îl face să trăiască o formă de extaz. Prin exemplul cunoașterii artistice, sublime, transfigurarea constituie dovada rolului activ și profund creator al conștiinței în genere, rol subliniat adeseori de yoga. Specificul cunoașterii artistice, sublime, capabilă recreeze realul în ipostaze aprofundate, idealizate, înălțate, arhetipale, chiar și ca proiect, construcție și model anticipator, prin ridicarea lui pe diferite trepte de transfigurare de la concretul sensibil la abstractul sensibil, în forme de expresie adecvate fiecăreia dintre treptele respective, i-au adus artei și denumirea (acceptabilă ca metaforă) de oglindă magică a realității. Transfigurarea joacă un rol esențial în continența amoroasă și în amorul tantric fără sfârșit. EMPATIE - rezonanță subtilă inefabilă care se trezește și se amplifică armonios în practica yoga, permițând o comunicare superioară psihică și afectivă cu ceilalți ori cu o anumită ființă umană (sau chiar cu o entitate superioară, spirituală, invizibilă). În general vorbind, se știe de mult că o mamă cunoaște în mod intuitiv nevoile și sentimentele bebelușului său cu care ea este și se menține spontan în comunicare empatică. Această aparent misterioasă capacitate (latentă adeseori în ființa umană) este în mod verosimil legată de faptul că inițial copilul în cauză nu face decât să fie una cu ființa și cu corpul fizic al mamei sale. Empatia este deci o modalitate intuitivă de cunoaștere a celorlalți, deoarece ea asigură o formă de comunicare afectivă și de transpunere imediată, sentimentală, făcând posibilă o identificare cu alte persoane la tensiunea la care ele trăiesc o anumită situație. Prin anumite procedee psihologice și cel mai bine prin tehnici yoga, s-a constatat că pot fi reglate și armonizate stările și trăirile unei ființe umane. O trăire emoțională puternică, benefică, pozitivă încarcă subtil, energetic întreaga ființă (grație misterioaselor și inefabilelor procese de rezonanță), stimulează mintea și “coloreaz㔠în mod euforic sufletul. Studiul psihosomaticii confirmă din plin faptul că emoțiile perturbatoare, negative provoacă felurite boli de inimă, de ficat, de creier și totodată afectează în mod profound conștiința sistemului fizic. Aforisme despre iubire “Iubirea este cea mai mare dintre fericirle umane, deoarece este efortul suprem pe care omul îl încearcă pentru a ieși din singurătatea ființei sale lăuntrice.” “Iubirea este infinit încântătoare și profund educatoare: ea dă sensul existenței în varietatea și valoarea ei reală... în iubire totul se schimbă, toate devin însemnate; dintr-un nimic se naște prin transfigurare un divin paradis misterios.” “Încrederea și transfigurarea sunt virtuțile iubirii.” “Ce este oare dragostea dacă nu nevoia irezistibilă de a ieși din tine însuți?” “Iubirea este, chiar și când nu bănuim, suprema lege a universului: o lege misterioasă care guvernează și orânduiește totul, de la atomul neînsuflețit până la unirea în cuplu a ființelor raționale: de la ea pleacă și spre ea converg, adeseori ca spre un centru divin de irezistibilă atracție, toate gândurile și acțiunile noastre.” profesor yoga Gregorian Bivolaru “Cea mai minunată iubire pe care poate cineva să o simtă este iubirea lui Dumnezeu... El este Eternul nostru Iubit și sufletele noastre sunt iubitele sale, iar când sufletul Îl întâlnește pe cel mai mare iubit din Univers, atunci începe iubirea divină.” “O, Doamne, când locuiesc în casa conștiinței muritoare mă gândesc că îmi iubesc părinții și prietenii; îmi imaginez că iubesc păsările, animalele și posesiunile. Dar acum, când am pătruns în templul Omniscienței, știu că doar pe Tine Te iubesc, manifestat în formele părinților, prietenilor și tuturor creaturilor și lucrurilor. Iubindu-Te numai pe Tine, inima mea a ajuns să îi iubească pe toți. Fiind loial față de Tine, sunt loial față de toți. Și iubesc totul.” Paramahamsa Yogananda Un articol preluat din revista Yoga Magazin nr.40 ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 20:13 Vishuddha Chakra - sinteză ----------------------------------- Vishuddha Chakra - sintez㠄Concentrarea intensă și meditația profundă asupra elementului subtil corespondent acestei chakra este definită în textele Yoga sub numele de expansiunea beatifică, spațială Akashi Dharana. Cel care practică această formă de meditație nu va dispărea sau muri nici la disoluția lumii. El obține cunoașterea trecutului, prezentului și a viitorului și dobândește controlul energiilor misterioase ale timpului.” - Swami Shivananda Localizare - Al cincilea centru de forță numit Vishuddha are ca zonă de proiecție la nivelul corpului fizic zona gâtului. Reprezintă - conștiința pură, creativitatea. Reprezentare simbolică - este sălașul sunetului, al viselor, simbolul purității. La nivel psihic - guvernează exprimarea, inspirația în vorbire, elocvența, sesizarea modelelor arhetipale, trezirea intuiției. Acest centru subtil este foarte strâns legat de sentimentul de acceptare, de receptivitate superioară, de protecție subtilă. La nivel fizic - controlează activitatea corzilor vocale, a sistemului auditiv, a faringelui și a esofagului, precum și măduva osoasă. Glandele corespondente sunt tiroida și paratiroida. Acest centru de forță este legat de procesul complex de hrănire. Reacții specifice în cazul perturbării energetice - activarea dizarmonioasă a glandelor corespondente duce la declanșarea spasmofiliei. Se consideră totuși că factorii emoționali contribuie într-o mare măsură la declanșarea acestei boli. Aceștia se traduc simptomatic prin crize de insomnie, anxietate și  accese de depresie. Elementul subtil cu care ne pune în rezonanță - energiile  subtile  ale  eterului Simț - auzul http://ro.netlogstatic.com/p/oo/011/280/11280178.jpg ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 20:22 Vishuddha Chakra - aspecte psihologice ----------------------------------- Vishuddha Chakra - aspecte psihologice Un articol de Elena Glodeanu http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/chakre/visuddha1.gifToate „posibilitățile” miraculoase, harurile, „puterile” numite de orientali siddhi sunt legate de activarea chakra-ei gâtului, mai exact de domeniul celui de al cincilea element subtil, Akasha (eterul subtil). Efectele meditației asupra lui Vishuddha Chakra sunt: calmul, seninătatea, puritatea, o voce melodioasă, trezirea inspirației artistice, capacitatea de a interpreta scrierile sacre, scripturile, de a înțelege mesajul ascuns al viselor. Persoana influențată predominant de cea de-a cincea chakra nu mai consideră importante distracțiile și plăcerile provocate de simțuri și intelect. O astfel de ființă va căuta cunoașterea reală dincolo de limitele timpului, de condiționările culturale și ereditare. A intra în câmpul său de energie înseamnă a ne elibera de vârtejurile lumii și a ne putea controla ieșirile egotice. Ideea de conștiință cosmică este legată de acest centru psihic Atât din punct de vedere fiziologic, cât și psihologic, centrul subtil de forță Vishuddha Chakra corespunde procesului complex de hrănire. Dezvoltarea armonioasă a primilor trei centri de forță conduce la formarea unei personalități umane echilibrate și armonioase. Al patrulea centru subtil de forță, Anahata Chakra, constituie o etapă intermediară, un punct central care unifică planurile inferioare ale ființei cu cele superioare, sfera supraviețuirii, conviețuirii sociale și a afirmării personalității cu planurile subtile, rafinate, elevate ale manifestării. Deloc întâmplător, Anahata Chakra este centrul inimii, al iubirii, al trezirii la nivel de suflet. Următoarea etapă este dobândirea unei stări de receptivitate superioară, a unei deschideri sufletești față de inspirațiile divine. În acest sens, Vishuddha Chakra corespunde procesului de hrănire, atât fizic, deoarece zona sa de proiecție în planul fizic este zona gâtului, cât mai ales subtil, referindu-se la o hrănire energetică, la o îmbogățire sufletească prin accesul în lumile superioare ale universului. La această etapă evolutivă, noțiunea de „conștiință superioară lăuntrică”, ce reprezintă un potențial fundamental de expresie, ce permite prin intermediul intuiției să pătrundem misterele insondabile ale manifestării divine, devine acum pentru ființa umană accesibilă, putând fi amplificată gradat. Timpul este oglinda eternității http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/chakre/visuddha2.gifStarea de receptivitate față de lumile superioare, elevate, sublime din univers face posibilă deschiderea unor porți de acces în aceste lumi. Astfel de trăiri pot fi atinse atât în meditații, cât și spontan, prin Grație Divină. Psihologul Abraham Maslow le-a denumit „experiențe de vârf”. Pentru toți cei care au trăit asemenea „experiențe de vârf” (momente de extaz, intuiții sau trăiri transcendente), ele reprezintă cel mai important lucru din viața lor și sunt privite ca cele mai prețioase aspecte care dau cu adevărat valoare vieții. Ele pot fi anumite forme de depășire a individualității, în care ego-ul limitator este transcens, apare sentimentul fuziunii cu întregul univers sau cu un aspect subtil al manifestării, cu altă ființă iubită sau chiar cu Dumnezeu. Experiența poate consta și numai dintr-o senzație de ieșire din timp: timpul pare că stă pe loc; apare sentimentul atemporalității. În „Memoriul pentru apărarea lui Cagliostro” (din cartea lui Serge Hutin – „Societățile secrete de ieri până azi”), înțeleptul Cagliostro spune: „Eu nu aparțin nici unei epoci și nici unui loc; resimt permanent că situez în afara timpului și spațiului, ființa mea spirituală își trăiește în esență eterna existență și, dacă uneori mă scufund în gândirea cosmică, reurcând cursul vârstelor, dacă atunci îmi întind spiritul atotputernic spre  un mod de existență superior și depărtat de cel pe care voi îl percepeți, trăiesc extazul paradisiac și devin cel ce doresc să fiu. Participând plenar și în mod conștient la realitatea Ființei Absolute, îmi conduc aproape toate acțiunile după inspirația divină care mă susține și mă înconjoară.” Cuvinte cheie Akasha – Element subtil fundamental pe care înțelepții yoghini l-au descoperit de mii de ani ca pătrunzând totul. În unele texte secrete, el este considerat eterul spațial care cuprinde și înregistrează cu fidelitate totul. În Orient, Akasha sau eterul atotcuprinzător este cel mai subtil dintre cele cinci elemente subtile (pământul, apa, focul, aerul și eterul). Akasha este o substanță fundamentală despre care yoghinii avansați și înțelepții spun că umple și pătrunde tot Macrocosmosul, fiind suportul de bază al vieții și al sunetului. În Akasha se înregistrează instantaneu tot ceea ce se petrece în Macrocosm, iar imaginile înregistrate pot fi citite de yoghini și se numesc clișee akasha-ice. http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/chakre/visuddha3.gifEternitate – Ceea ce este cu adevărat divin și există în afara timpului. Stările de deosebită elevare spirituală, care ne înalță pe culmile fericirii extatice a conștiinței cosmice sunt tangente cu sentimentul eternității. Acest sentiment al eternității apare și ca o stare de supremă satisfacție atunci când trăim total în prezent; clipa prezentă este imaginea mobilă a eternității, iar trăirea simultană, cu profunzime și autenticitate a clipei însoțită de extragerea semnificațiilor ei esențiale înseamnă, de fapt, transcenderea acesteia prin înălțarea în sfera sublimă de forță a viziunii și trăirii autentic spirituale. Eternitatea este contrapartea din lumea spirituală a timpului din lumea fenomenală. Așa cum spunea Platon, timpul este „o imagine mișcătoare a eternității.” Intuiție – Reprezintă cunoașterea directă, imediată, prin inefabilă rezonanță, a adevărului, fără ajutorul gândirii. C.G.Jung definea intuiția drept una dintre cele patru funcții psihologice fundamentale ale omului, celelalte trei fiind gândirea, sentimentele și simțurile. El descrie intuiția ca pe o funcție de explorare a necunoscutului, care oferă posibilități și implicații dificil, în aparență, de a fi percepute în mod conștient. Intuiția nu este un act de voință, ci o stare de atenție și de receptare inspirată. Inspirație – Stare specifică de rezonanță și comuniune interioară ce conduce la o anumită trăire sublimă, acțiune sau idee. Se caracterizează prin autorevelarea, în plan subiectiv, a unor trăiri subiacente, reprezentând o condiție psihică favorabilă actului de creație, motiv care l-a făcut pe Platon să o conceapă, pe drept cuvânt, în termeni mitologici, ca mesaj al divinității de care inspirații se lasă pătrunși în profunzimile ființei până la transa extatică. Pentru Schopenhauer, inspirația era prilejul contactului cu lumea subtilă eternă a Ideilor Divine, iar pentru Nietzsche, expresia beției dionisiace născătoare a creațiilor geniale. Timp – Proprietatea universală a tuturor formelor de a fi cuprinse într-o anumită energie subtilă a duratei, situându-se simultan sau succesiv unele față de altele. În viziunea spirituală yoga asupra timpului, timpul apare ca un cerc, primind atributul reversibilității într-o devenire ciclică a Universului. Întreaga Creație este supusă acestei neîncetate deveniri deci, cu alte cuvinte, energiei subtile a Timpului, numai Pura Conștiința Divină plasându-se în eternitatea ce transcende orice devenire și orice durată. Fiind în esență energie subtilă, dimensiunile timpului sunt modulate specific de structurările conștiinței individuale și ale Conștiinței Cosmice. Astfel, informațiile referitoare la evenimentele din trecut, prezent sau viitor sunt înregistrate și înmagazinate într-un sui generis suport magnetic al Universului, realitate denumită în yoga „înregistrări sau clișee akasha-ice”. Aceste „urme” stocate în energiile timpului pot fi ulterior retrăite la voință de yoghinii avansați, ca și de anumite ființe umane înzestrate nativ cu un anumit nivel de deschidere în planul specific al lui Akasha tattva sau care, spontan, de cele mai multe ori fără știe clar cum se procedează, intră într-o anumită stare specială de conștiință conexă cu nivelul înregistrărilor akasha-ice. Prezența și accesibilitatea unor asemenea informații din Akasha tattva este implicită chiar și în actualele teorii ale fizicii moderne, cum ar fi teoria „Ordinii Implicate” a lui David Bohm, care sugerează există o anumită ordine fenomenală și structurală a Universului și care nu are nimic de-a face cu devenirea și temporalitatea. Oamenii de știință de la începutul secolului nostru au arătat în repetate rânduri că simțul aprecierii noastre asupra timpului este, de fapt, o distorsionare a realității. Arta modelează artistul, iar artistul modelează lumea http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/yoga/chakre/visuddha4.gifAceastă inspirație divină apare doar în momentele, mai mult sau mai puțin conștiente, de receptivitate superioară. Marii compozitori, oamenii de artă, chiar cei de știință au avut în astfel de momente „sclipiri” de genialitate. Există o concepție conform căreia fiecare act de creație este un dialog tainic cu Dumnezeu. În cazul în care ființa umană are interior această stare de receptivitate superioară și permite cu adevărat punerea la unison cu realități elevate de ordin subtil, aceste realități se vor materializa în forme sublime ideale în sfera conștiinței. Orice fel de trăire sau realizare artistică nu numai că creează sau recreează arta, ci transformă în același timp personalitatea receptorului sau creatorului de artă, deoarece prin simboluri receptate telepatic sau create exterior, creatorul de artă devine fulgerător capabil să se reintegreze și să atingă un nou nivel elevat de conștiință. Mai mult decât atât, actul de creație sau, cu ate cuvinte, de expresie ca și cel de a fi creat sunt părți complementare ale aceluiași fenomen. Prin contrast, atunci când arta și inspirația este considerabil stânjenită de ego, creativitatea stagnează. Atunci când se exacerbează ego-ul dispare arta, iar atunci când ego-ul dispare, arta universal valabilă înflorește spontan în voie. Când artistul este înnăbușit de ego, lăsându-se dominat de calcule meschine, el începe „să se imite” stereotipic pe el însuși și nu mai transmite telepatic nimic celorlalți. Aceste inspirații nu-l mai transformă atunci și creșterea sa lăuntrică, personală, încetează. Geniul se hrănește cu esențe În actul cu adevărat creator în care ești liber, manifestându-te cu o „nebuneasc㔠spontaneitate caracteristică mai ales geniului, înainte de toate, tu te hrănești pe tine însuți, căutând să oferi cât mai mult celorlalți și, dăruindu-te atunci cât mai mult, accepți ghidarea și inspirația conștiinței superioare din interiorul tău. Mai ales din acest punct de vedere putem spune că actul superior de hrănire ca și faptul de a fi simultan hrănit, atunci când hrănești pe ceilalți este unul și același lucru. Prin intermediul lui Vishuddha Chakra, artistul de geniu, de exemplu, realizează chiar prin intermediul artei sale inefabila sa identitate inițială cu acea infailibilă voce interioară care îl inspiră. În cazul unei ființe umane la care conștiința este preponderent focalizată la nivelul acestui centru de forță (Vishuddha Chakra), rolul său este, de asemenea, de primitor și simultan de distribuitor al Grației Divine. Prin sublima experiență a primirii grației, conștiința individuală hrănită cu divina ambrozie ascensionează în mod spontan la nivelul centrului de forță următor (Ajna Chakra) realizând tulburătorul mister că, atât cel care dăruiește cât și cel care primește sunt unul și același, fuzionați într-o inefabilă unitate, întocmai ca picătura unită acum în mod evident cu oceanul fără margini. Un articol preluat din revista Yoga Magazin nr.41 ----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 20:34 continuare ----------------------------------- Scuzati, acum am vazut ca aceste date mai erau puse odata aici: continuarea este [url=http://new.unique.ro/viewtopic.php?t=793]aici.