----------------------------------- Unique 7.3.2005, 03:09 Tara ----------------------------------- TARA Marea Putere Cosmică a Compasiunii Divine îl îndrumă pe cel care o invocă plin de devoțiune și iubire, pe aspirantul ferm și perseverent în practica sa spirituală, pe calea evoluției și a desăvârșirii, pentru a-i oferi, în final, grația eliberatoare a transcendenței divine Zeița înțelepciunii divine nesfârșite http://ftphost.infinology.net/files/img/yogaes/articles/yoga/tara/tara1.jpgÎn panteonul tantric hindus, Tara este cea de-a doua Mare Putere Cosmică și totodată ea reprezintă cea mai importantă și cea mai adorată zeitate în cadrul budismului tantric tibetan (calea vajrayana). În tradiția budistă din China, marea zeiță este numită Kwan Yin. Cele mai dese și complexe referiri la această mare putere cosmică (Tara) le găsim însă în cadrul tradiției budiste tibetane, unde ea mai este cunoscută și sub numele de Tarini. În această tradiție, numeroasele forme ale zeiței sunt prezentate ca tot atâtea aspecte diferite sau funcții ale lui Tara, semnificând elemente particulare ale acestei expresii foarte elevate a conștiinței divine în Manifestare. În plus, invocarea și adorarea (puja) lui Tara este intim corelată (în cadrul tradiției tibetane) cu panteonul complex al celor cinci “Familii” de energii divine creatoare și, prin urmare, al celor cinci Dhyani Buddha-și. În aceste condiții, este foarte dificil să putem face o omologare precisă între zeitățile (grupul de zeități) care sunt asociate caracteristicilor principale ale lui Tara și marea putere cosmică ce este prezentată în tradiția tantrică hindusă. De pildă, textul Sadhanamala Tantra descrie un lung șir de astfel de “zeițe Tara” care sunt emanate din sfera gigantică de conștiință a marelui Dhyani Buddha (sau jina) Amoghasiddhi. Cea mai adorată zeitate a budismului tibetan Pe de altă parte, unele texte ale spiritualității tibetane (cum ar fi, de exemplu, Shaktisangama Tantra) înglobează particularitățile marilor puteri cosmice Kali, Tara, Tripura Sundari și Chinnamasta în manifestarea unei singure mari zeițe. În plus, de multe ori în cadrul aceleiași tradiții a budismului tantric tibetan întâlnim echivalarea lui Tara cu Kali (în ceea ce privește funcțiile cosmice, trăsăturile și particularitățile acestor divinități). În general vorbind, formele de reprezentare ale zeiței Tara sunt redate în diferitele texte ale spiritualității hinduse și tibetane aproximativ în aceiași termeni, diferențele existând mai ales în ceea ce privește obiectele pe care zeița le ține în mâinile sale. Totuși, trebuie să menționăm faptul că există și deosebiri semnificative. De pildă, în tradiția tantrică a celor Zece Mari Puteri Cosmice (Dasha MahaVidya), Tara este învestită cu funcții universale care sunt mai apoi sintetizate doar în două sau cel mult trei aspecte principale ale ei. Spre deosebire de tradiția tibetană, ea nu este înfățișată aici ca fiind o emanație a unui alt Dhyani Buddha, care este Akshobhya, dar totuși este menționată asocierea ei cu acest jina (Akshobhya). În textele budiste, prima și cea mai importantă din grupul de zeități emanate de Akshobhya este Mahachinna Tara, care mai este cunoscută și ca Ugra Tara (adică Tara în aspectul ei teribil, așa cum este ea înfățișată în tradiția tantrică hindusă). O altă formă a lui Tara este Ekajata Tara, despre care se spune că a fost revelată în India chiar de marele înțelept și eliberat Nagarjuna, după ce acesta a preluat forma ei de adorare din Tibet. Referitor la acest aspect, există totuși în prezent anumite semne de întrebare asupra inițiatorului acestei forme de expresie a lui Tara, întrucât Nagarjuna a trăit în secolele I-II d.Hr., iar budismul tantric tibetan a început să se evidențieze abia din sec. al VII-lea d.Hr. Cea de-a treia formă principală a lui Tara este menționată ca fiind Nila Saraswati Tara (care adeseori este echivalată cu Ugra Tara). Tradiția afirmă această expresie sau formă a lui Tara își are originea în lacul Chola, care este plasat în apropierea muntelui sacru Meru. Astfel, în timp ce Nila Saraswati practica anumite forme de tapas (sau austerități) pe malul acestui lac, energia ei pur㠓a căzut” în apă și a conferit de atunci înainte culoarea albastră corpului zeiței. Vom preciza însă faptul că, deși panteonul budismului tantric tibetan menționează diferite aspecte ale zeiței Tara, totuși ea nu este contemplată ca una din Cele Zece Mari Puteri Cosmice din tradiția tantrică hindusă. Putem însă remarca existența unui grup de zeități feminine, care sunt oarecum similare ca formă cu Marea Putere Cosmică Tara, manifestând diferite puteri paranormale și oferind daruri spirituale și chiar de ordin material (în sensul facilitării obținerii prosperității materiale) adoratorilor fideli și sinceri. Una dintre caracteristicile principale ale acestor zeități este aceea că adeseori ele sunt înfățișate călărind un anumit animal și fiind înconjurate de o mulțime de entități angelice ce le însoțesc pretutindeni, servindu-le cu devoțiune într-o strictă conformitate cu locul ierarhic pe care ele (zeitățile) îl ocupă în acest alai. Puterea desâvărșită a sunetului subtil Celebrul text hindus Tantrasara o descrie pe Tara strălucind într-o neasemuită glorie divină și oferind cu o mare generozitate multe daruri spirituale și chiar eliberarea celor care o adoră cu devoțiune. Printre aceste daruri sunt menționate dobândirea unei cunoașteri spirituale profunde a misterelor Creației, o mare și divină inspirație poetică, prosperitate materială, succes în acțiunile care sunt intreprinse etc. Marea Putere Cosmică Tara este înfățișată ca fiind contrapartea feminină a marelui Buddha (eliberat spiritual, entitate divină pe deplin iluminată) Avalokiteshvara, care privește și ajută cu o infinită compasiune toate ființele din Manifestare. În tradiția tantrică, Tara este asemănat㠖 dintr-o anumită perspectiv㠖 cu Marea Putere Cosmică Kali, a cărei prezentare sintetică a fost făcută în numerele anterioare ale revistei. Într-adevăr, în aspectul ei de Cuvânt (Logos) Divin Creator, Tara reprezintă cea dintâi transformare a timpului și a energiei vieții, care este Kali. Ca putere desăvârșită a sunetului subtil (shabda shakti), Tara corespunde lui Kali care reprezintă puterea timpului și a transformării. Între cuvânt (logos) și timp (transformare) există o strânsă interdependență. Într-adevăr, putem înțelege în mod intuitiv că logosul este precum o conștiință a timpului, iar timpul nu este altceva decât un gen de “mișcare” a Cuvântului. La modul esențial vorbind, Logosul Divin (care este o nesfârșită și extatică vibrație creatoare) nu reprezintă altceva decât fundamentul apariției și manifestării diferențiate a energiei subtile a timpului. Reprezintă cunoașterea care salvează Din punct de vedere etimologic, cuvântul Tara înseamn㠓salvatoarea” sau “eliberatoarea” și el provine de la rădăcina sanscrit㠓tri”, care se referă la a trece (peste ceva), cum ar fi: a trece un râu, o mare, un munte sau a depăși orice altă situație dificilă. De aceea, într-o abordare exoterică, putem spune că marea zeiță Tara este invocată întotdeauna atunci când ne confruntăm cu situații periculoase, uneori chiar la limită sau atunci când trebuie să ne decidem în favoarea unei posibilități din mai multe pe care le avem la dispoziție (de pildă, atunci când ne aflăm la o răscruce de drumuri și nu suntem siguri de direcția în care trebuie să mergem mai departe sau atunci când trebuie să ne decidem asupra unei destinații din mai multe opțiuni etc.). Pe de altă parte, din punct de vedere ezoteric (cu alte cuvinte, din punct de vedere inițiatic, ocult) Tara reprezintă cunoașterea care salvează. Așadar, semnificația profundă a zeiței în aspectul ei de Salvatoare este aceea că ea dăruiește discipolilor merituoși înțelepciunea divină fără limite, care îi eliberează pe aceștia din lanțurile suferinței samsara-ice (adică din lanțul încarnărilor succesive în Manifestare). Este Steaua Polară ce ghidează pe calea desăvârșirii Un alt înțeles al cuvântului Tara mai este și acela de “stea”, în sensul că această Mare Putere Cosmică este precum o stea a aspirației noastre frenetice către Dumnezeu. Prin urmare, ea este atât cea care ne inspiră cât și ghidul nostru pe complicata cale a desăvârșirii spirituale. Deoarece una din atribuțiile sale cosmice este aceea de a ne salva sau elibera de diferitele necazuri sau dificultăți cu care ne confruntăm în viață (atunci când noi îi cerem aceasta cu fervoare și sinceritate), Tara se aseamănă într-o anumită măsură cu zeița Durga (care este una din ipostazele de manifestare ale Marii Puteri Cosmice Kali). Din această cauză ea mai este numită uneori și Durga-Tara. Însă în timp ce Durga semnifică puterea de a înlătura și de a distruge orice obstacol, dificultate sau forță negativă ce ne agresează, Tara reprezintă puterea care ne face să sublimăm aproape instantaneu aceste aspecte și astfel să le depășim cu succes. Cu alte cuvinte, Tara este însăși puterea care ne facem să transcendem toate aspectele inferioare și ignobile din viața noastră. Din această perspectivă, zeița nu numai că ne salvează din fața pericolelor iminente, dar de asemenea, ea ne oferă posibilitatea să accedem cu rapiditate la nivele din ce în ce mai elevate ale cunoașterii spirituale. Întrucât ultimul și cel mai dificil obstacol pe care îl avem de depășit îl reprezintă chiar mintea noastră, Tara ne ajută trecem cu ușurință dincolo de gândurile și valurile turbulente ale ideilor care se nasc clipă de clipă în minte. Această acțiune pur spirituală a zeiței este simplu de înțeles dacă vom remarca faptul că mintea (împreună cu toate funcțiile și energiile subtile pe care ea le manifestă) nu reprezintă altceva decât o parte sau un fragment din Logosul Divin Suprem. Într-adevăr, Tara este însăși energia gigantică și extrem de subtilă a sunetului nemanifestat, care transcende Manifestarea. Marea Putere Cosmică a Compasiunii Divine îl îndrumă pe cel care o invocă plin de devoțiune și iubire, pe aspirantul ferm și perseverent în practica sa spirituală, pe calea evoluției și a desăvârșirii, pentru a-i oferi, în final, grația eliberatoare a transcendenței divine. Conferă eficiență în lucrul cu mantre Pe de altă parte, Creația sau Manifestarea însăși nu reprezintă altceva decât o modulare pe o infinitate de frecvențe de vibrație a nesfârșitei energii a Logosului (sau Cuvântului) Primordial al lui Dumnezeu. Așadar, din această perspectivă, Tara poate fi privită de asemenea și ca un veritabil creator și în același timp distrugător al întregii Creații, atunci când aceste acțiuni (de emanație și de distrugere sau resorbție) sunt considerate din perspectiva energiilor fonematice ale Logosului Divin. În această ipostază, Tara “conține” în ea însăși toate mantra-ele care există. De pildă, pentru a putea folosi și asimila în mod corect înțelesul spiritual profund al unei mantra care sintetizează un aspect macrocosmic foarte elevat și pentru a fi capabili să ne identificăm plenar cu energia subtilă și beatifică a acelei mantra, grația Marii Puteri Cosmice Tara este indispensabilă și ea trebuie invocată cu o mare devoțiune și aspirație. Tot prin grația zeiței este dobândită inspirația poetică sublimă sau talentul oratoric. Tradiția tantrică afirmă cel care este pe deplin devotat marii zeițe nu va putea fi niciodată învins în dezbaterile sau argumentațiile de orice natură (în special cele din domeniul spiritualității), iar talentul său literar va fi uimitor, depășind cu mult posibilitățile de exprimare artistică a celorlalte ființe umane. Un alt aspect important în ceea ce privește acțiunea Marii Puteri Cosmice Tara la nivelul microcosmosului ființei umane este acela că zeița reprezintă și forța purificatoare a suflurilor prana-ice subtile care animă orice ființă umană vie. Ca și suflul subtil universal nediferențiat (prana), sunetul subtil (shabda) se manifestă în eterul (akasha) omniprezent. Respirația este sunetul primordial al vieții Desigur, în această ipostază eterul nu reprezintă noțiunea din fizică ce se referă doar la un simplu mediu de propagare (cum este, de pildă, eterul cosmic), ci el este cu mult mai mult decât atât, deoarece are o natură subtilă luminoasă și el este chiar spațiul nesfârșit al conștiinței, din care apar și în care mai apoi se resorb toate lucrurile, ființele și fenomenele din Manifestare. În ceea ce privește suflurile prana-ice, putem spune că respirația oricărei ființe umane reprezint㠓sunetul primordial al vieții”, deoarece ea este precum un cântec inefabil și continuu ce susține elementul vital în ființa respectivă. Tradiția spirituală a Indiei a identificat încă din vremuri imemoriale acest sunet subtil al respirației omului ca fiind celebra mantra SO-HAM, care este emisă spontan, continuu și într-un mod subtil (adică fără a fi explicită la nivelul vorbirii discursive, așa cum apare ea în redarea aproximativă de mai sus). Atât mintea, cât și prana, prin formele lor particulare de expresie care sunt, respectiv, cuvântul și vibrația energetică, își au sursa în sunetul subtil macrocosmic (shabda), care în esență este redat prin intermediul mantra-elor. Vom putea înțelege acum mult mai bine semnificația extraordinar de importantă a folosirii mantra-elor în sadhana (practica spirituală) zilnică, deoarece ele (mantra-ele) purifică, energizează și elevează în cel mai înalt grad mintea și întreaga ființă a aspirantului, conferindu-i în final eliberarea spirituală. În acest proces de evoluție și desăvârșire a diferitelor sale aspecte psiho-mentale, aspirantul care este ferm și perseverent în antrenamentul său spiritual o invocă plin de iubire și devoțiune pe Tara, cea care îl îndrumă cu o mare compasiune și în final îi oferă grația eliberatoare a transcendenței divine. Atunci când  ne raportăm la diferitele aspecte ale vieții și existenței noastre, Marea Putere Cosmică Tara acoperă un spectru larg de activități care cuprind atât planul microcosmosului uman cât și, prin omologare, planul întregului Macrocosmos. Astfel, Tara reprezintă în planul divin al Creației însăși forța divin purificatoare a respirației care este un proces vital pentru orice ființă vie. Însă, așa după cum se știe, sunetul (în forma lui grosieră sau subtilă) este practic o manifestare complexă a prana-ei subtile, adică a forței subtile și universale a vieții. Din această perspectivă, putem afirma că respirația constituie de fapt primul sunet al vieții, care impulsionează, susține și hrănește ulterior toate activitățile și modalitățile de manifestare ale individului. Astfel, relația profundă care se stabilește între sunet, cuvânt, prana și minte este o rezultantă directă a acțiunii lui Tara în Manifestare. Această acțiune deosebit de complexă o regăsim de asemenea în cunoașterea care provine din semnificațiile diferite ale cuvintelor, ale sunetului. Știm că sunetele diferite, atunci când se combină, reprezint㠓vehiculul” prin care se manifestă ideile și gândurile noastre. De asemenea, știm că sunetul divin primordial (la care tradiția spiritualității hinduse se referă ca fiind pranava) reprezintă substratul sau fundamentul care face posibilă apariția și manifestarea tuturor acestor sunete, precum și a înțelesurilor și semnificațiilor implicate în combinațiile lor. Însă nenumăratele semnificații care există au scopul doar de a ne reintegra pe noi înșine ca picături divine individuale, în oceanul infinit al Conștiinței Supreme, care este Dumnezeu Tatăl. Ea picură în noi nectar divin   Prin urmare, Tara ne ajută prin intermediul energiei cunoașterii (jnana shakti) traversăm “apele întunecate” ale samsara-ei, deoarece întreaga cunoaștere nu reprezintă altceva decât o continuă aspirație către eternitatea și infinitudinea Realității Supreme. În tradiția hindusă tantrică, Marea Putere Cosmică Tara este însăși sunetul foarte subtil care percepe și totodată revelează Adevărul, deoarece sunetul nu este diferit de energia cunoașterii și de percepție. De aceea, în unele texte ale înțelepciunii hinduse, Tara este adorată ca Marea Zeiță a Conștiinței Supreme a lui Dumnezeu. În reprezentările iconografice, Tara este înfățișată drept contrapartea feminină (shakti) a lui Brihaspati sau Domnul Înțelepciunii Profunde, care este însuși Stăpânul și totodată Principiul sunetului manifestat. Deoarece influența lui Tara este corelată cu sunetul și vorbirea, una din proiecțiile ei subtile la nivelul organismului uman este limba. Din această perspectivă, Marea Putere Cosmică Tara nu reprezintă doar puterea sau forța cuvântului (ori a vorbirii) ci, de asemenea, și abilitatea de a discerne și a aprecia “savoarea” sau “gustul” diferitelor lucruri sau aspecte. Cu alte cuvinte, zeița Tara determină în noi înșine gustul estetic și rafinamentul minții, făcând posibilă percepția esenței divine care există și se manifestă în tot ceea ce ne înconjoară. Astfel, în imensa ei compasiune pentru ființele umane limitate din Creație, Tara favorizează perceperea și acumularea nectarului divin (soma) în propriul nostru corp, rezonând astfel mai ales cu aspectele ezoterice, tainice și ocultate cunoașterii profane. În mitologia Purana-elor (care sunt texte ale spiritualității hinduse din antichitate), Tara este soția lui Jupiter, dar, de asemenea, ea mai are o legătură de dragoste, care este secretă, cu Luna. Prin urmare, Tara ni se revelează ca având o natură duală: pe de o parte, ea susține și dezvăluie cunoașterea (Jupiter), iar pe de altă parte, ea revelează pura beatitudine spirituală (ananda) sau extazul divin nesfârșit (Luna). Din tainica ei legătură de iubire cu Luna, Tara a născut un fiu, Mercur (planetă care determină manifestarea rezonanțelor profunde cu aspectele mentale practice, cu inteligența și cu abilitatea oratorică). În panteonul tantric budist, Tara este adeseori echivalată cu Marea Putere Cosmică Kali. Descrierile formei zeiței o înfățișează ca fiind tânără, plină de forță în aspectul ei teribil, relativ mică de statură și cu șolduri mari. Ea poartă la gât o ghirlandă din cranii omenești, iar limba ei este scoasă mult în afară. În cele două mâini drepte ea ține o sabie și un cuțit, iar în cele două mâini stângi are un craniu și un lotus. În această formă, ea este adorată nu numai pentru a-l conduce pe aspirant către eliberarea finală, ci și pentru a-i dărui acestuia cunoașterea inițiatică profundă, abilitatea poetică, bunăstarea materială și succesul în toate acțiunile pe care le întreprinde. Este puterea sunetului nemanifestat În aceste reprezentări, Tara (întocmai ca și Kali) are culoarea pielii foarte închisă (albastru închis). În cele mai multe cazuri, ornamentele ei sunt opt șerpi încolăciți pe corp. Zeița este înfățișată dansând pe un cadavru, iar obiectele pe care le ține în cele patru mâini pot fi diferite de la tradiție la tradiție, dar totuși semnificația lor este asemănătoare. De pildă, în loc de sabie putem întâni o secure, iar în loc de cuțit  ea poate ține în mână niște foarfeci. Datorită naturii tamas-ice care îi este asociată, Tara (ca și Kali) este reprezentată (așa după cum am menționat mai sus) în culoarea albastru închis (sau chiar negru), care semnifică Nemanifestatul sau Transcendența Divină. Dar, spre deosebire de Kali care reprezintă timpul nemanifestat, Tara reprezintă sunetul nemanifestat. Semnificația ezoterică a părului ei încâlcit este aceea a rezonanței universale (nada), din care izvorăsc nenumăratele manifestări energetice rezonante ale lumii obiective. Cei opt șerpi încolăciți în jurul corpului ei reprezintă cele opt mari siddhi-uri sau puteri paranormale care sunt cunoscute în tradiția yoga și cea tantrică. Cuțitul sau foarfecii semnifică abilitatea zeiței de a tăia orice formă de atașament, iar floarea de lotus simbolizează deplina deschidere afectivă și plină de compasiune a inimii. De multe ori însă Tara este reprezentată ca având culoarea albă (Tara cea albă), asemănându-se astfel mai ales cu Gauri, consoarta lui Shiva în aspectul și în forma ei binevoitoare. În acest caz, culoarea albă în care este reprezentată Marea Putere Cosmică Tara este asociată aspectului transcendent al Conștiinței Divine Imaculate. Totuși, în diferitele perioade și în diferitele zone ale Indiei și Tibetului, Tara apare sub diferite alte culori, fiecare semnificând un anumit aspect pe care îl integrează această Mare Putere Cosmică. Aceste culori sunt: alb, albastru închis, galben, roșu și verde, ceea ce ne arată faptul că Tara este asemănată nu numai cu Kali, ci și cu zeițele Lakshmi și Saraswati, care exprimă frumusețea și, respectiv, înțelepciunea divină în Manifestare. Atunci când Tara este reprezentată în mai multe culori, semnificația este aceea a acțiunii ei complexe în lumea exterioară manifestată. Modalități practice de adorare Din punctul de vedere al sadhana-ei sau practicii spirituale efective de identificare cu sfera gigantică de forță și influență a Marii Puteri Cosmice Tara, cea mai eficientă modalitate o reprezintă practica tehnicii de laya yoga cu mantra de rezonanță specifică acestei Manifestări grandioase a lui Dumnezeu. O altă modalitate foarte eficientă este aceea a meditației profunde, având ca subiect invocarea Grației Divine pentru a salva și elibera toate ființele din Manifestare, adică implorarea Marii Puteri Cosmice Tara de a-și revărsa compasiunea Ei nesfârșită în inima fiecăreia dintre ființele Creației lui Dumnezeu. O altă modalitate de a o adora pe Tara este aceea de a ne plasa, la nivel mental, în tainicul interval de liniște dintre două sunete consecutive, pentru a rezona astfel plenar cu sunetul primordial nemanifestat (care este pranava) și a obține identificarea cu Sfera de Conștiință Beatifică a Marii Puteri Cosmice Tara. Toate aceste modalități practice reprezintă căi sigure și eficiente pentru a dobândi într-un timp cât mai scurt (în deplină conformitate cu eforturile pe care le depunem) eliberarea spirituală supremă (moksha). Yantra Tara sursa: www.yogaesoteric.net ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 17:38 TARA - Marea Putere Cosmică a Compasiunii Divine îl îndrumă ----------------------------------- sursa: www.yogaesoteric.net Acel articol nu mai este disponibil pe yogaesoteric si nici imaginile. Din pacate nici pozele din "Album" nu e vad, exista o eroare de afisare. Expun in continuare pe forum noutati despre MAHA VIDIA. Marea Putere Cosmică a Compasiunii Divine îl îndrumă TARA, Marea Putere Cosmică a Compasiunii o sinteză realizată de Verona Muntean și Dan Bozaru http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara2.jpgÎn panteonul tantric hindus, Tara este cea de-a doua Mare Putere Cosmică și totodată ea reprezintă cea mai importantă și cea mai adorată zeitate în cadrul budismului tantric tibetan (calea vajrayana). Cele mai dese și complexe referiri la această mare putere cosmică (Tara) le găsim însă în cadrul tradiției budiste tibetane, unde ea mai este cunoscută și sub numele de Tarini. În această tradiție, numeroasele forme ale zeiței sunt prezentate ca tot atâtea aspecte diferite sau funcții ale lui Tara, semnificând elemente particulare ale acestei expresii foarte elevate a conștiinței divine în Manifestare. În plus, invocarea și adorarea (puja) lui Tara este intim corelată (în cadrul tradiției tibetane) cu panteonul complex al celor cinci “Familii” de energii divine creatoare și, prin urmare, al celor cinci Dhyani Buddha-și. În aceste condiții, este foarte dificil să putem face o omologare precisă între zeitățile (grupul de zeități) care sunt asociate caracteristicilor principale ale lui Tara și marea putere cosmică ce este prezentată în tradiția tantrică hindusă. prezentăm în cele ce urmează diferitele aspecte și ipostaze ale acestei Mari Puteri Cosmice și Zeițe, așa cum se regăsesc ele în diferite tradiții și culturi ale lumii. Acest amplu material va fi structurat pe subcapitole, pe care vă invităm să le parcurgeți cu multă atenție, ele relevându-ne întreaga splendoare și măreție a acestei grandioase Puteri Cosmice, care este TARA: 1. ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 17:51 Ipostaze și atribute ale Marii Puteri Cosmice Tara ----------------------------------- Ipostaze și atribute ale Marii Puteri Cosmice Tara Unele texte ale spiritualității tibetane (cum ar fi, de exemplu, Shaktisangama Tantra) înglobează particularitățile Marilor Puteri Cosmice Kali, Tara, Tripura Sundari și Chinnamasta în manifestarea unei singure mari zeițe. În plus, de multe ori în cadrul aceleiași tradiții a budismului tantric tibetan întâlnim echivalarea lui Tara cu Kali (în ceea ce privește funcțiile cosmice, trăsăturile și particularitățile acestor divinități). În textele budiste, prima și cea mai importantă din grupul de zeități emanate de Akshobya este Mahachinna Tara, care mai este cunoscută și ca Ugra Tara (adică Tara în aspectul ei teribil, așa cum este ea înfățișată în tradiția tantrică hindusă). http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara1.jpgO altă formă a lui Tara este Ekajata Tara, despre care se spune că a fost revelată în India chiar de marele înțelept și eliberat Nagarjuna, după ce acesta a preluat forma ei de adorare din Tibet. Referitor la acest aspect, există totuși în prezent anumite semne de întrebare asupra inițiatorului acestei forme de expresie a lui Tara, întrucât Nagarjuna a trăit în secolele I-II d.Hr., iar budismul tantric tibetan a început să se evidențieze abia din sec. al VII-lea d.Hr. Cea de-a treia formă principală a lui Tara este menționată ca fiind Nila Saraswati Tara (care adeseori este echivalată cu Ugra Tara). Tradiția afirmă această expresie sau formă a lui Tara își are originea în lacul Chola, care este plasat în apropierea muntelui sacru Meru. Astfel, în timp ce Nila Saraswati practica anumite forme de tapas (sau austerități) pe malul acestui lac, energia ei pur㠓a căzut” în apă și a conferit de atunci înainte culoarea albastră corpului zeiței. Vom preciza însă faptul că, deși panteonul budismului tantric tibetan menționează diferite aspecte ale zeiței Tara, totuși ea nu este contemplată ca una din Cele Zece Mari Puteri Cosmice din tradiția tantrică hindusă. Putem însă remarca existența unui grup de zeități feminine, care sunt oarecum similare ca formă cu Marea Putere Cosmică Tara, manifestând diferite puteri paranormale și oferind daruri spirituale și chiar de ordin material (în sensul facilitării obținerii prosperității materiale) adoratorilor fideli și sinceri. Una dintre caracteristicile principale ale acestor zeități este aceea că adeseori ele sunt înfățișate călărind un anumit animal și fiind înconjurate de o mulțime de entități angelice ce le însoțesc pretutindeni, servindu-le cu devoțiune într-o strictă conformitate cu locul ierarhic pe care ele (zeitățile) îl ocupă în acest alai. Deoarece una din atribuțiile sale cosmice este aceea de a ne salva sau elibera de diferitele necazuri sau dificultăți cu care ne confruntăm în viață (atunci când noi îi cerem aceasta cu fervoare și sinceritate), Tara se aseamănă într-o anumită măsură cu zeița Durga (care este una din ipostazele de manifestare ale Marii Puteri Cosmice Kali). Din această cauză ea mai este numită uneori și Durga-Tara. Însă în timp ce Durga semnifică puterea de a înlătura și de a distruge orice obstacol, dificultate sau forță negativă ce ne agresează, Tara reprezintă puterea care ne face să sublimăm aproape instantaneu aceste aspecte și astfel să le depășim cu succes. Cu alte cuvinte, Tara este însăși puterea care ne facem să transcendem toate aspectele inferioare și ignobile din viața noastră. Din această perspectivă, zeița nu numai că ne salvează din fața pericolelor iminente, dar de asemenea, ea ne oferă posibilitatea să accedem cu rapiditate la nivele din ce în ce mai elevate ale cunoașterii spirituale. Întrucât ultimul și cel mai dificil obstacol pe care îl avem de depășit îl reprezintă chiar mintea noastră, Tara ne ajută trecem cu ușurință dincolo de gândurile și valurile turbulente ale ideilor care se nasc clipă de clipă în minte. Această acțiune pur spirituală a zeiței este simplu de înțeles dacă vom remarca faptul că mintea (împreună cu toate funcțiile și energiile subtile pe care ea le manifestă) nu reprezintă altceva decât o parte sau un fragment din Logosul Divin Suprem. Într-adevăr, Tara este însăși energia gigantică și extrem de subtilă a sunetului nemanifestat, care transcende Manifestarea. Pe de altă parte, Creația sau Manifestarea însăși nu reprezintă altceva decât o modulare pe o infinitate de frecvențe de vibrație a nesfârșitei energii a Logosului (sau Cuvântului) Primordial al lui Dumnezeu. Așadar, din această perspectivă, Tara poate fi privită de asemenea și ca un veritabil creator și în același timp distrugător al întregii Creații, atunci când aceste acțiuni (de emanație și de distrugere sau resorbție) sunt considerate din perspectiva energiilor fonematice ale Logosului Divin. În această ipostază, Tara “conține” în ea însăși toate mantra-ele care există. De pildă, pentru a putea folosi și asimila în mod corect înțelesul spiritual profund al unei mantra care sintetizează un aspect macrocosmic foarte elevat și pentru a fi capabili să ne identificăm plenar cu energia subtilă și beatifică a acelei mantra, grația Marii Puteri Cosmice Tara este indispensabilă și ea trebuie invocată cu o mare devoțiune și aspirație. Tot prin grația zeiței este dobândită inspirația poetică sublimă sau talentul oratoric. Tradiția tantrică afirmă cel care este pe deplin devotat marii zeițe nu va putea fi niciodată învins în dezbaterile sau argumentațiile de orice natură (în special cele din domeniul spiritualității), iar talentul său literar va fi uimitor, depășind cu mult posibilitățile de exprimare artistică a celorlalte ființe umane. Un alt aspect important în ceea ce privește acțiunea Marii Puteri Cosmice Tara la nivelul microcosmosului ființei umane este acela că zeița reprezintă și forța purificatoare a suflurilor prana-ice subtile care animă orice ființă umană vie. Ca și suflul subtil universal nediferențiat (prana), sunetul subtil (shabda) se manifestă în eterul (akasha) omniprezent. Prin urmare, Tara ne ajută prin intermediul energiei cunoașterii (jnana shakti) traversăm “apele întunecate” ale samsara-ei, deoarece întreaga cunoaștere nu reprezintă altceva decât o continuă aspirație către eternitatea și infinitudinea Realității Supreme. În tradiția hindusă tantrică, Marea Putere Cosmică Tara este însăși sunetul foarte subtil care percepe și totodată revelează Adevărul, deoarece sunetul nu este diferit de energia cunoașterii și de percepție. De aceea, în unele texte ale înțelepciunii hinduse, Tara este adorată ca Marea Zeiță a Conștiinței Supreme a lui Dumnezeu. Astfel, în imensa ei compasiune pentru ființele umane limitate din Creație, Tara favorizează perceperea și acumularea nectarului divin (soma) în propriul nostru corp, rezonând astfel mai ales cu aspectele ezoterice, tainice și ocultate cunoașterii profane. În mitologia Purana-elor (care sunt texte ale spiritualității hinduse din antichitate), Tara este soția lui Jupiter, dar, de asemenea, ea mai are o legătură de dragoste, care este secretă, cu Luna. Prin urmare, Tara ni se revelează ca având o natură duală: pe de o parte, ea susține și dezvăluie cunoașterea (Jupiter), iar pe de altă parte, ea revelează pura beatitudine spirituală (ananda) sau extazul divin nesfârșit (Luna). Din tainica ei legătură de iubire cu Luna, Tara a născut un fiu, Mercur (planetă care determină manifestarea rezonanțelor profunde cu aspectele mentale practice, cu inteligența și cu abilitatea oratorică). În tradiția tibetană, mai mare decât un zeu sau o zeiță este un buddha, o ființă care a transcens definitiv ciclul vieții și a morții. Ca iluminat, un buddha a obținut înțelepciune, compasiune și capacități extraordinare. Buddha-șii integrează toate aspectele și posibilitățile existenței. Ei sunt una cu tot ceea ce există. Ei pot manifesta corpuri de lumină și strălucire și pot emana diferite forme de corpuri în această lume pentru a ajuta ființele acestei lumi confuze și provocatoare. Tara fiind dincolo de toate aceste condiții, ea este numită ca Mama tuturor Buddha-șilor. În Tibet se crede că ea este încarnată atât în fiecare femeie pioasă, cât și în cele două soții – prințesa chineză și prințesa nepalez㠖 a primului rege buddhist din Tibet, Srong-brtsan-sgam-po, care sunt identificate cu cele două forme majore ale lui Tara: Tara cea Albă și Tara cea Verde. Un al treilea aspect al Tarei este Tara cea roșie. -Tara cea Albă ( în sanscrită: Sitatara; în tibetană: Sgrol-dkar) s-a încarnat în prințesa chineză. Ea simbolizează puritatea și este descrisă adesea stând în partea dreaptă a consortului său, Avalokiteshvara, sau șezând cu picioarele încrucișate, ținând o floare de lotus deschisă. Ea este în general descrisă ca având trei ochi. Tara cea Albă, Mama tuturor Buddha-șilor, este cea care dăruiește longevitatea și energizează pe cei care o vizualizează, putând după aceea să folosească acea energie pentru practica lor spirituală. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/sitatara.jpg -Tara cea Verde (în sanscrită: Syamatara; în tibetană: Sgrol-ljang) se crede că s-a încarnat în prințesa nepaleză.  Ea a devenit Tara cea Verde pe când s-a coborât în lumea manifestării. Se arată ca o fată tânără, jucăușă, pe când Tara cea Albă este reprezentată ca o femeie matură și înțeleaptă. Tara cea Verde este cea mai blândă și sinceră manifestare a Tarei. Ea ne ghidează în ascensiunea noastră spre iluminare. Tara aparține familiei Karma, simbolizată prin culoarea sa verde și este contrapartea plină de înțelepciune a Transcendentalului Buddha Amogasiddhi. Ea este descrisă în poziție șezând pe o floare de lotus cu piciorul stîng plasat peste coapsa dreaptă, iar piciorul drept lăsat să atîrne înainte. Mâna sa stângă este plasată în dreptul inimii cu palma spre exterior, degetul mare de la mână și degetul inelar atingându-se, iar celelalte trei degete fiind îndreptate în sus realizând astfel mudra oferirii protecției . Mâna sa dreaptă se odihnește pe genunchiul drept, cu palma făcând mudra generozității. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/syamatara1.jpg -Tara cea roșie (Kurrukulla). Ea reprezintă energia pasională. Culoarea sa roșie-aurie trezește deopotrivă iubirea trupească cât și cea spirituală. Ea dansează deasupra demonului Rahu (ignoranța) distrugându-l. Arcul cu săgețile sale străpung toate dificultățile, mâna sa dreaptă lăsată în jos face gestul stabilității, abayah mudra. Ghirlanda de cranii indică faptul că ea este o formă tibetană a lui Kali, cea care transformă moartea în viață. Ea oferă sănătate și o existență plină de bucurie tuturor adoratorilor săi. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kurukulla2.jpg sursa: yogaesoteric.net ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 17:53 Legende ----------------------------------- Legende Acoperită în mister, revelată în splendoare, Marea Zeitate a fost adorată de milenii. Sculpturile descoperite în peșterile preistorice datate acum 30.000 de ani au arătat că Tara a fost venerată încă din cele mai vechi timpuri. Statuia originală de bronz care este datată în secolul 7 sau 8 A.D. a fost găsită în nord-estul provinciei Lanka între Trincomale și Batticaloa. Înălțimea totală a statuii este de 143.75 cm. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara4.jpgCu mult timp înainte (se menționează într-un tratat tibetan Taranatha), într-un univers numit Lumina Divizată, exista o prințesă numită  Jñana-candra care era extrem de devotată lui Buddha. În fiecare zi ea aducea ofrande lui Buddha Dundubhisvara (“Sunetul Tobei”) și comunității Sangha. Atingând astfel un nivel înalt de conștiință  Bodhicitta ( tib. byang-chub kyi sems, inima minții iluminate. Bodhicitta absolută, după Gampopa (discipolul lui Milarepa), este vacuitatea nedespărțită de compasiune - strălucitoare, neclintită, și imposibil de definit prin concepte. Bodhicitta relativă apare printr-o zărire a celei absolute și constă în impulsul interior de a urma Calea spre Iluminare și de a lucra, prin compasiune, la eliberarea tuturor ființelor din Samsara), a aspirat plină de compasiune să obțină Iluminarea pentru binele tuturor ființelor. Discipolii i-au sugerat să se roage ca ea să se reîncarneze ca bărbat, progresând astfel ca Bodhisattva și eventual devenind un Buddha (aceasta deoarece, așa cum întâlnim deseori în literatura buddhistă, pentru ca o femeie aflată pe calea spirituală evolueze către stări înalte de conștiință ea trebuie “să devină bărbat”). În final prințesa Jñana-candra spune: "Aici nu există bărbat, aici nu există femeie, Nici ego, nici individ și nici conștiință. Numele de “bărbat” sau “femeie” nu are consistență, Dar aduce confuzie în mintea umană obișnuită." Și ea face următorul legământ: “Sunt multe ființe care își doresc Iluminarea într-un corp de bărbat,  dar nimeni nu-și dorește le fie de ajutor ființelor simțitoare fiind într-un corp de femeie. Deci, până când samsara va fi pustie, Eu voi ajuta ființele simțitoare Rămânând într-un corp de femeie!" Ea a continuat să fie atât de devotată în misiunea de salvare a ființelor umane din ignoranță încât Tathagata Dundubhisvara i-a dat numele de Tara sau Cea Care Oferă Ghidare În Marea Trecere. ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 17:59 Imnuri de slavă închinate Tarei ----------------------------------- Imnuri de slavă închinate Tarei Invocație  către Tara http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/Tara_cea_verde1.jpgO, Mamă Divină Tara Tu cea care creezi totul, Energie Supremă În  universul fără margini. Strălucitoare asemeni unei stele Cu ochii strălucind asemeni fulgerului Cea născută din floarea de lotus A lacrimii compasiunii cosmice Ajută-mă-i vindec pe ceilalți Ajută-mă vindec pe mine. Cu înfățișare precum milioane de Luni Pline și luminoase, Plină de pace și iubire Zeiță a iertării Te chemăm În această clipă a nevoii noastre. Zeiță a tot ce este drept și adevărat Tu cea care presari petale de lotus albastre Și esti plină de veselie și iubire, Cea mai dăruită Oh, mamă a perfecțiunii Ajută-mă-i vindec pe ceilalți Ajută-mă vindec pe mine. Venerată de toți zeii, Mamă Supremă a universului, Cântecele tale umplu întregul cer Veselia ta alungă Demonii și spiritele demoniace, Purificând pământul, Ajută-mă-i vindec pe ceilalți Ajută-mă vindec pe mine. Ești marea distrugătoare A fricii, a neputinței A opresiunii și bolii Ia de la noi povara neputinței Ajută-ne să vedem nebănuitul Radioasă și jucăușă Zeiță Tu cea care dansezi pe tot cuprinsul Acestei planete zbuciumate Vindecând pe măsură ce picioarele tale de lotus Ating pământul din jurul nostru. Oh, mare protectoare Care aduni laolaltă toate puterile Toți zeii, Toate popoarele tuturor lumilor Ajută-mă-i vindec pe ceilalți Ajută-mă vindec pe mine Arzi precum  focul cel sfânt O, Zeiță Tara, Purifică-ne cu îmbrățișarea flăcărilor tale Bucuria ia locul fricii, Iar îndoielile noastre dispar. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara5.jpgSlăvită Zeiță Virtuoasă, onestă și dătătoare de pace Pe măsură ce mă identific cu tine Răutățile acestei lumi părăsesc precum picăturile de apă. Zeiță Supremă În care își au nădejdea toți zeii și popoarele Mamă a spiritului pământului, Acoperă-mă și apără-mă, Tu ești armura mea Împlinește-mă și alină-mă Umple-mă de calm și de voință de a manifesta Ajută-mă-i vindec pe ceilalți Ajută-mă vindec pe mine, Vino, Mamă supremă a tuturor manifestărilor! Iat-o pe Tara cea roșie, la Sud! Iat-o pe Tara cea galbenă, la Nord! Iat-o pe Tara cea neagră, la Vest! Iat-o pe Tara cea verde, la Est! Iar aici în mine Se află Maha Tara, Tara esențială, Tara inefabilă, Strălucește ca o stea în inima mea! Om tare tuttare ture soha! Tara! Ajută-mă-i vindec pe ceilalți Ajută-mă vindec pe mine. Invocație către Tara cea Verde Concrescență a tuturor energiilor și a  acțiunii pozitive imediate Tu, cea care ghidezi și ajuți cea care cu râsul tău îndupleci dușmanii, trezești lumea și ne ușurezi calea transformând această lume dezechilibrată într-o lume echilibrată. Privește-o cum ea vine la tine râzând, Ea cea care ține luna plină în palmă. Invocație către Tara cea Roșie http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kurukulla3.jpgO, tu cea care ești un simbol al libertății Și al ascensiunii către starea de Eliberare Purifică focul aspirației Contopește Dualitatea În punctul de Început Transformând Lumea Iluziei În Lumea Eternității. PRIVEȘTE-O VENIND CĂTRE TINE, STRĂLUCIND, PRECUM LUMINA A SUTE DE LUNI PLINE. PRIVESTE-O VENIND CĂTRE TINE, EA ÎNTOTDEAUNA VINE CĂTRE TINE OM TARE TUTTARE SOHA. Tara, Zeiță a Centrării Atent la respirația mea inspirând și expirând, respirând parcă însuși dansul creației, dansul universului, dansul vieții. Stau nemișcat Conștient fiind de respirație inspirând și expirând asemeni oceanului - simbol al vieții care vibrează și pulsează în jurul meu; asemeni miilor de încarnări care mă cuprind și mă înlănțuie Ochii mei văd tot știu tot și privesc. Eu respir Nemișcat. Focalizat. Atent. Centrat. ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 18:01 Semnificația numelui. Sunetul primordial ----------------------------------- Semnificația numelui. Sunetul primordial http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/TARA_cea_verde3.jpgDin punct de vedere etimologic, cuvântul Tara înseamn㠓salvatoarea” sau “eliberatoarea” și el provine de la rădăcina sanscrit㠓tri”, care se referă la a trece (peste ceva), cum ar fi: a trece un râu, o mare, un munte sau a depăși orice altă situație dificilă. De aceea, într-o abordare exoterică, putem spune că marea zeiță Tara este invocată întotdeauna atunci când ne confruntăm cu situații periculoase, uneori chiar la limită sau atunci când trebuie să ne decidem în favoarea unei posibilități din mai multe pe care le avem la dispoziție (de pildă, atunci când ne aflăm la o răscruce de drumuri și nu suntem siguri de direcția în care trebuie să mergem mai departe, sau atunci când trebuie să ne decidem asupra unei destinații din mai multe opțiuni etc.). Pe de altă parte, din punct de vedere ezoteric (cu alte cuvinte, din punct de vedere inițiatic, ocult) Tara reprezintă cunoașterea care salvează. Așadar, semnificația profundă a zeiței în aspectul ei de Salvatoare este aceea că ea dăruiește discipolilor merituoși înțelepciunea divină fără limite, care îi eliberează pe aceștia din lanțurile suferinței samsara-ice (adică din lanțul încarnărilor succesive în Manifestare). Un alt înțeles al cuvântului Tara mai este și acela de “stea”, în sensul că această Mare Putere Cosmică este precum o stea a aspirației noastre frenetice către Dumnezeu. Prin urmare, ea este atât cea care ne inspiră cât și ghidul nostru pe complicata cale a desăvârșirii spirituale. Sunetul primordial Ca putere desăvârșită a sunetului subtil (shabda shakti), Tara corespunde lui Kali care reprezintă puterea timpului și a transformării. Între cuvânt (logos) și timp (transformare) există o strânsă interdependență. Într-adevăr, putem înțelege în mod intuitiv că logosul este precum o conștiință a timpului, iar timpul nu este altceva decât un gen de “mișcare” a Cuvântului. La modul esențial vorbind, Logosul Divin (care este o nesfârșită și extatică vibrație creatoare) nu reprezintă altceva decât fundamentul apariției și manifestării diferențiate a energiei subtile a timpului. Un alt aspect important în ceea ce privește acțiunea Marii Puteri Cosmice Tara la nivelul microcosmosului ființei umane este acela că zeița reprezintă și forța purificatoare a suflurilor prana-ice subtile care animă orice ființă umană vie. Ca și suflul subtil universal nediferențiat (prana), sunetul subtil (shabda) se manifestă în eterul (akasha) omniprezent. Desigur, în această ipostază eterul nu reprezintă noțiunea din fizică ce se referă doar la un simplu mediu de propagare (cum este, de pildă, eterul cosmic), ci el este cu mult mai mult decât atât, deoarece are o natură subtilă luminoasă și el este chiar spațiul nesfârșit al conștiinței, din care apar și în care mai apoi se resorb toate lucrurile, ființele și fenomenele din Manifestare. În ceea ce privește suflurile prana-ice, putem spune că respirația oricărei ființe umane reprezint㠓sunetul primordial al vieții”, deoarece ea este precum un cântec inefabil și continuu ce susține elementul vital în ființa respectivă. Tradiția spirituală a Indiei a identificat încă din vremuri imemoriale acest sunet subtil al respirației omului ca fiind celebra mantra SO-HAM, care este emisă spontan, continuu și într-un mod subtil (adică fără a fi explicită la nivelul vorbirii discursive, așa cum apare ea în redarea aproximativă de mai sus). Atât mintea, cât și prana, prin formele lor particulare de expresie, care sunt, respectiv, cuvântul și vibrația energetică, își au sursa în sunetul subtil macrocosmic (shabda), care în esență este redat prin intermediul mantra-elor. Vom putea înțelege acum mult mai bine semnificația extraordinar de importantă a folosirii mantra-elor în sadhana (practica spirituală) zilnică, deoarece ele (mantra-ele) purifică, energizează și elevează în cel mai înalt grad mintea și întreaga ființă a aspirantului, conferindu-i în final eliberarea spirituală. În acest proces de evoluție și desăvârșire a diferitelor sale aspecte psiho-mentale, aspirantul care este ferm și perseverent în antrenamentul său spiritual, o invocă plin de iubire și devoțiune pe Tara, cea care îl îndrumă cu o mare compasiune și în final îi oferă grația eliberatoare a transcendenței divine. Așa după cum se știe, sunetul (în forma lui grosieră sau subtilă) este practic o manifestare complexă a prana-ei subtile, adică a forței subtile și universale a vieții. Din această perspectivă, putem afirma că respirația constituie de fapt primul sunet al vieții, care impulsionează, susține și hrănește ulterior toate activitățile și modalitățile de manifestare ale individului. Astfel, relația profundă care se stabilește între sunet, cuvânt, prana și minte este o rezultantă directă a acțiunii lui Tara în Manifestare. Această acțiune deosebit de complexă o regăsim de asemenea în cunoașterea care provine din semnificațiile diferite ale cuvintelor, ale sunetului. Știm că sunetele diferite, atunci când se combină, reprezint㠓vehiculul” prin care se manifestă ideile și gândurile noastre. De asemenea, știm că sunetul divin primordial (la care tradiția spiritualității hinduse se referă ca fiind pranava) reprezintă substratul sau fundamentul care face posibilă apariția și manifestarea tuturor acestor sunete, precum și a înțelesurilor și semnificațiilor implicate în combinațiile lor. Însă nenumăratele semnificații care există au scopul doar de a ne reintegra pe noi înșine ca picături divine individuale, în oceanul infinit al Conștiinței Supreme, care este Dumnezeu Tatăl. ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 18:07 Adorarea Tarei în diferite tradiții. Modalități practice de adorare ----------------------------------- Adorarea Tarei în diferite tradiții. Modalități practice de adorare http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/wallendorfTara a fost adorată din vremuri imemoriale, în diferite culturi ale lumii. Ea a fost venerată de către latini ca Zeița Terra, Mama Pământ. Druizii o numeau pe zeița mamă Tara. Numele ei își are rădăcina în cuvântul Tor, care semnifică o “ridicătură a pământului” sau “o zonă încărcată cu energie spiritual㔠sau “conectare la lumea spiritelor”. Cele mai vechi referințe la zeița Tara au fost găsite în epopeea antică a Finlandei în urmă cu 5 milioane de ani. În epopee se vorbește despre Tar, Femeia Înțelepciunii. Un vechi trib al popoarelor indigene din junglele Americii de Sud o numeau pe zeitatea lor, Tarahumara. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kuan-yin1Zeița Tara este de asemenea asociată cu Kuan Yin, marea zeiță chineză a compasiunii. Kuan Yin este acel aspect al divinității care se oferă ajute aspiranții aflați pe o cale spirituală ce se confruntă cu dificultăți, ghidându-i plină de iubire, cu o imensă compasiune. Ea deschide inimile, trezește starea de umilință, de dragoste pură, aduce armonie, cunoaștere profundă și iluminare. În Kuan Yin recunoaștem compasiunea divină, care se manifestă cu o grație nesfârșită, plină de frumusețe și înțelepciune. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/ishtar.jpgPoporul Cheyenne vorbește despre Femeia Stea care a coborât din Ceruri pe Pământ. În jurul său au început să crească plantele necesare hranei. Ea a convins poporul său să se împerecheze cu ființele primitive ce locuiau pe pământ, dăruindu-le astfel acestora darul înțelepciunii. Această legendă se repetă, fiind prezentă în scrierile lui Z. Sitchin, în care vorbește despre zeița antică egipteană IshTar care, spune legenda, a venit pe pământ dintr-un alt sistem planetar și și-a îndrumat poporul să se împerecheze cu locuitorii pământului făcându-i astfel capabili să realizeze cu inteligență multe acțiuni. Tara este zeitatea feminină arhetipală în mitologia hindusă, a cărui nume înseamn㠓Stea” – cunoscută în Hinduismul Indian ca Mama Creatoare. În scripturile hinduse vechi, ea este descrisă ca una dintre cele opt aspecte majore ale Principiului Divin Feminin, o manifestare plină de iubire în comparație cu tulburătoarea Kali. Tara – Sgrol-ma tibetană, Zeița Salvatoare buddhistă cu numeroase forme, este populară în mare măsură și în Nepal, Tibet și Mongolia. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara_cu_7_ochi.jpg-Tara este câteodată descrisă cu ochi în tălpile picioarelor și în palmele mâinilor. Din această cauză, este numită Tara cea cu șapte ochi, o formă a zeității tradiționale din Mongolia. -Adoptată de buddhism de la hinduism, începând cu secolul al III-lea î.C., Tara apare în buddhism, jainism, și în mod particular în lamaismul tibetan, cu o multitudine de manifestări: Zeiță a ascetismului și misticismului, Mamă creatoare, Protectoarea ființelor umane ce traversează marea (oceanul) vieții. -În legendele Tibetului se vorbește despre zeița Tara ca fiind contrapartea feminină a lui Bodhisattva Avalokitesvara. O legendă spune că ea a apărut în manifestare dintr-o lacrimă a lui Avalokiteshvara, care a căzut pe pământ și a format un lac. La suprafața apei a îmbobocit un lotus, care deschizându-se, a revelat-o pe zeiță. Asemenea lui Avalokiteshvara, ea este plină de compasiune, acordând ajutorul ființelor care “traversează marea către un alt țărm”. Ea oferă ghidare și protecție atât în călătoriile pe mare și pe uscat cât și în  călătoriile spirituale către starea de Iluminare. -Tara mai este cunoscută la tibetani ca Zeița Devotată, Cea care asigură protecție deplină. În sistemul practicilor mentale, oferite de marii maeștri ai înțelepciunii tibetane, Tara este arhetipul propriei noastre înțelepciuni. Ei vorbesc despre transformarea conștiinței, o călătorie spre libertate. Ei predau căi simple și directe pentru ca fiecare persoană descopere înăuntrul lor înțelepciunea, compasiunea și gloria atribuite lui Tara Modalități practice de adorare http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/KuruP-FlagDtlDin punctul de vedere al sadhana-ei sau practicii spirituale efective de identificare cu sfera gigantică de forță și influență a Marii Puteri Cosmice Tara, cea mai eficientă modalitate o reprezintă practica tehnicii de laya yoga cu mantra de rezonanță specifică acestei Manifestări grandioase a lui Dumnezeu. O altă modalitate foarte eficientă este aceea a meditației profunde, având ca subiect invocarea Grației Divine pentru a salva și elibera toate ființele din Manifestare, adică implorarea Marii Puteri Cosmice Tara de a-și revărsa compasiunea Ei nesfârșită în inima fiecăreia dintre ființele Creației lui Dumnezeu. O altă modalitate de a o adora pe Tara este aceea de a ne plasa, la nivel mental, în tainicul interval de liniște dintre două sunete consecutive, pentru a rezona astfel plenar cu sunetul primordial nemanifestat (care este pranava) și a obține identificarea cu Sfera de Conștiință Beatifică a Marii Puteri Cosmice Tara. Toate aceste modalități practice reprezintă căi sigure și eficiente pentru a dobândi într-un timp cât mai scurt (în deplină conformitate cu eforturile pe care le depunem) eliberarea spirituală supremă (moksha). ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 18:10 Reprezentarea tradițională simbolică a Marii Puteri Cosmice Tara ----------------------------------- Reprezentarea tradițională simbolică a Marii Puteri Cosmice Tara http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/Kurukulla4.jpgÎn panteonul tantric budist, Tara este adeseori echivalată cu Marea Putere Cosmică Kali. Descrierile formei zeiței o înfățișează ca fiind tânără, plină de forță în aspectul ei teribil, relativ mică de statură și cu șolduri mari. Ea poartă la gât o ghirlandă din cranii omenești, iar limba ei este scoasă mult în afară. În cele două mâini drepte ea ține o sabie și un cuțit, iar în cele două mâini stângi are un craniu și un lotus. În această formă, ea este adorată nu numai pentru a-l conduce pe aspirant către eliberarea finală, ci și pentru a-i dărui acestuia cunoașterea inițiatică profundă, abilitatea poetică, bunăstarea materială și succesul în toate acțiunile pe care le întreprinde. Asemenea lui Kali, ea poate fi văzută ca o Putere Cosmică ce corijează pe cei necredincioși, sau ca o Lumină care aduce binele atunci când ei sunt greu încercați de forțele răului. Născută ca o Mare Zeitate, ea poate resorbi și da naștere lumilor, sau se poate arăta ca o zeitate ce consolează și hrănește pe cei înfometați. Asemenea războinicei Kali, ea controlează puterea timpului, ea binecuvântează privațiunile fizice ale asceților care urmăresc să se detașeze de corpul fizic pentru a fi mai aproape de Sine. Puterea Tarei este atât de mare încât ea poate distruge un întreg sistem solar. http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kurukulla_cap.jpgMai este descrisă ca o femeie teribilă cu 4 brațe, așezată deasupra unui cadavru, ținând  în prima mână un craniu, o sabie în cea de-a doua, un lotus albastru în a treia și în a patra un bol pentru cerșit. În părul ei despletit de culoare roșie șerpuiesc șerpi albaștri veninoși. Strălucirea roșie a ochilor săi ne amintește de focurile iadului, iar pe capul său este împletită o coroană din cranii. Mâna sa dreaptă realizează vara mudra, iar cu mâna stângă realizează gestul vitarka mudra. Talia sa sveltă contrastează cu formele pline ale șoldurilor și cu sânii săi puternici, fiind totodată întruchiparea ideală a frumuseții feminine. Zeița, demnă și grațioasă în această manifestare, reprezintă castitatea și virtutea și întruchipează dragostea, compasiunea și binecuvântarea. Pentru a intra în rezonanță cât mai intimă cu Marea Putere Cosmică Tara, putem să ne raportăm la această zeitate din mai multe aspecte, astfel: -Tara este asociată cu cel de-al treilea ochi, cu Luna Plină, cu lacurile, curcubeele și i se atribuie numerele 3, 7 și 11. -Animalele simbolice ale Tarei sunt bufnița, corbul, scroafa și iapa. -Plantele atribuite acestei zeițe sunt: floarea de lotus, atât cea deschisă cât și bobocul de floare. -Parfumurile și miresmele atribuite Ei sunt: tămâia, moskul și miresmele de trandafir și narcisă. -Pietrele prețioase și metalele care fac posibilă intrarea în rezonanță cu Tara sunt: diamantul, cristalul roz, turmarinul roz, smaraldul, precum și orice piatră roz sau verde. -În ceea ce privește culorile, sunt specificate albul și verdele, dar poate fi cuprins întregul spectru de culori. ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 18:30 Reprezentări artistice ale Tarei ----------------------------------- Reprezentări artistice ale Tarei Frumusețea și splendoarea Tarei sunt copleșitoare. Diversele sale ipostaze sunt imortalizate în diferite sculpturi sau picturi și venerate de-a lungul anilor cu deosebită ardoare de către cei aflați pe o cale spirituală, din diferite colțuri ale lumii.  Sculpturi: http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kuan-yin-statuiejpg.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara1.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara2.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/syamatara2.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara-cea-rosie.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/Kurukula5.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara5.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara3.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara7.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kurukulla http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/vajratara.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara9.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara4.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/statuie_tara8.jpg Tara cea albă (Sitatara): http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara_cea_alba1.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara_cea_alba2.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara_cea_alba_mica].jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/sitatara.jpg Tara cea verde (Syamatara): http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/TARA_cea_verde.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/Tara_cea_verde1.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/TARA_cea_verde2.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/TARA_cea_verde3.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/TARA_cea_verde4.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara_cea_verde_mica2.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara_cea_verde_mica].jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/syamatara1.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/TARA_cea_verde5.jpg Tara cea roșie (Kurrukulla): http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara-cea-rosie2.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kurukulla1.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kurukulla3.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/Kurukulla4.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/KuruP-FlagDtl Tara cu 7 ochi: http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/tara_cu_7_ochi.jpg Kuan Yin: http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/KuanYin.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kuan-yin1.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/kuan-yin1 ----------------------------------- Hoper 24.7.2010, 19:06 Yantra Marii Puteri Cosmice Tara ----------------------------------- Yantra Marii Puteri Cosmice Tara http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/yantra_Tara.jpg http://yes.dreamhosters.com/files//img/yogaes/articles/puteri_cosmice/tara/mandala_tara_verde.jpg