----------------------------------- Duhul 23.4.2010, 06:14 Intervenția perșilor: vreme de odihnă ----------------------------------- Intervenția perșilor: vreme de odihnă 32. În vremea aceea se vor ridica trei regi din neamul perșilor. Ei îi vor face prizonieri pe Iudeii din Egipt, îi vor aduce la Ierusalim și se vor stabili aici definitiv. Această reîntoarcere reflectă speranțele Iudeilor din Egipt.] 33. Dacă veți auzi atunci: „Ierusalimul este în pace și în liniște", sfâșiați-vă veșmintele, preoți din țară, căci nu va întârzia să apară Fiul Pierzării! v. 2,14. Cf. l Țes. 5,3. Aceste versete anunță 3,1,5. „Fiul Pierzării": acest titlu care-l desemnează și pe Antihrist, în Ioan 17,12 și 2 Țes. 2,3, este produsul speculațiilor iudeo-elenistice asupra puterilor demonice menționate în Vechiul Testament (Iov 28,22; cf. Pilde 15,11; 27,20). „Nelegiuitul": altă denumire, a cărei origine este mai puțin semnificativă (îs. 1,4; 57,3-4), aplicată lui Pompei în Ps. lui Solomon 17,11, și lui Antihrist în 2 Tes. 2,8. Aceste două denumiri nu sunt folosite decât aici, în această apocalipsă.] 34. Nelegiuitul se va arăta și în locurile sfinte în zilele acelea. 35. Regii Perșilor vor fi nerăbdători în zilele acelea: ei se vor duce să se bată cu regii Asirieni. Această intervenție a Perșilor nu corespunde nici unei date istorice. Ar putea fi vorba de o transpunere în viitor a amintirii rolului jucat de Cyrus în eliberarea evreilor din captivitatea babiloniană.] 36. Patru regi vor lupta împotriva a trei regi. Ei vor rămâne trei ani în acest loc, până ce vor pune mâna pe tezaurul templului de aici. 37. În zilele acelea sângele va curge de la Kos până la Memfis; fluviul Egiptului se va schimba în sânge, în așa fel încât, timp de trei zile, nimeni nu va putea bea apă din el. Nilul se schimbă în sânge în Ieșire 7,17-21; Înțelep. Lui Solomon 11,6; Ps. 104,28 și în literatura apocaliptică păgână din Egipt (Asclepios 24).] 38. Vai Egiptului și locuitorilor săi! Expresii asemănătoare găsim în apocaliptica păgână din Egipt (Asclepios 24; Proorocia Olarului).] 39. În zilele acelea se va ridica un rege din orașul ce se cheam㠄al soarelui". Țara întreagă va fi tulburată. El va fugi la Memfis. „Orașul soarelui": desemnează Heliopolisul din Egipt, sau poate Palmira.] 40. În al șaselea an al regilor persani, el va folosi un șiretlic, la Memfis; îi va ucide pe regii asirieni. Perșii se vor răzbuna pe țară. El va da poruncă fie uciși toți păgânii și toți cei nelegiuiți, Aceste evenimente comportă trăsături specifice descrierii sfârșitului lumii: biruința asupra regelui Nelegiuirii, păgânilor și nelegiuiților, apoi restaurarea locurilor sfinte și în sfârșit stabilirea, sub puterea unui rege mesianic, a unei împărății paradisiace, unde sunt adunați cu cei vii, morții reînviați.] 41. și va da dispoziție să fie distruse toate templele păgâne, iar preoții lor să fie omorâți și va porunci să fie reconstruite templele sfinte, și va face daruri multe Casei lui Dumnezeu. 42. El va zice: „Unul este Numele lui Dumnezeu!". 43. Toate țările îi vor cinsti pe Perși. De asemenea și cei rămași, cei care n-au murit sub lovituri, vor zice: „Un rege drept ne-a trimis nouă Domnul, așa ca țara să nu ajungă pustie". „Cei ce n-au murit": se aseamănă cu Apoc. lui Ioan 9,20. „Un rege drept": ca urmare a speranței vechitestamentare (Isaia 9,6; 11,5; Ier. 23,5; Zah. 9,9) acest titlu a fost dat regelui - Mesia (Ps. lui Solomon 17,32).] 44. El va porunci ca ,vreme de trei ani și jumătate, nu se încaseze nici un impozit pentru rege. Țara se va umplea de bunuri și încă din belșug. Asemenea scutiri de impozit sunt atestate în istorie (Iosif Flaviu, Antichități iudaice, XII, 11,3, Hasefer, București, 2001, p. 64-65); ele au devenit semne ale vârstei de aur așteptate.] 45. Cei vii vor merge la morminte și vor zice celor de acolo: „Sculați-vă și veniți alături de noi să bucurați de pace".