----------------------------------- Hoper 15.10.2010, 19:45 Ananda-maya-kosha ----------------------------------- ANANDA-MAYA-KOSHA http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/pancha_kosha/ananda.jpgANANDA-MAYA-KOSHA este cel mai interior și mai subtil dintre KOSHA-uri, cel care este cel mai aproape de Sinele Suprem (ATMAN). Cuvântul ANANDA înseamnă în limba sanscrită beatitudine. Aceasta este starea spirituală de beatitudine, și nu doar o simplă emoție experimentată la nivel sentimental. Starea de beatitudine include starea de pace interioară, de bucurie și de dragoste, stări care sunt dincolo de nivelul emoțional al ființei, nivel care este adeseori condiționat de felurite motive interioare de natură mentală, precum și de stimulii care determină apariția unei reacții mentale fericite. Starea de beatitudine care apare în ființă odată cu trezirea acestui înveliș foarte subtil (ANANDA-MAYA-KOSHA) reprezintă ființarea simplă, plină de fericire (ANANDA). Totuși, chiar și această stare superioară de beatitudine, oricât de minunată ar fi, este și ea un văl, un înveliș, sau altfel spus un fel de "abajur" care acoperă lumina pură a Sinelui Suprem (ATMAN). ANANDA-MAYA-KOSHA este cel mai subtil dintre cele cinci KOSHA-uri. ANANDA-MAYA-KOSHA este chiar starea de liniște profundă, care, în cele din urmă, trebuie lăsată în urmă (transceansă) pentru a putea experimenta centrul spiritual al ființei, Sinele Nemuritor (ATMAN). ANANDA-MAYA-KOSHA este totodată corpul spiritual al ființei, el fiind numit uneori și „învelișul soarelui”, deoarece el este alcătuit din starea de beatitudine pură (ANANDA). ANANDA-MAYA-KOSHA este cea mai subtilă manifestare a conștiinței individuale. Este planul extazului transcendent. Yoghinii afirmă mici sclipiri ale acestui plan care apare în conștiința noastră obișnuită ne conferă sentimentele de plăcere și bunăstare. Nivelele mai înalte ale stărilor de extaz divin (samadhi) ne permit să ne trezim și să ne dinamizăm în mod armonios ANANDA-MAYA-KOSHA. Din punct de vedere al cunoașterii subtile, învelișul beatitudinii (ANANDA-MAYA-KOSHA) este cel mai subtil. El este numit în diferite moduri în tradiția spirituală orientală: hiranya-maya-kosha (învelișul de aur), hrii-kamal (lotusul inimii), hridaya-chakra (plexul inimii), hridaya-guha (cavitatea inimii), hridaya-pundaril (lotusul inimii), anahata-chakra (centrul sunetului nemanifestat și esența sunetului creator pur), karana-sharira (corpul cauzal), linga-sharira (cel mai subtil corp), brahmapur (cetatea lui Brahma) și ANANDA-MAYA-KOSHA (învelișul cel plin de beatitudine). În corpul uman, în mijlocul pieptului, ascunsă în spatele celor doi plămâni, se află inima fizică care este rezervorul de sânge al trupului. Însă în zona inimii se află și proiecția în corpul fizic al focarului secret tainic de legătură cu ANANDA-MAYA-KOSHA sau învelișul beatitudinii. Textele străvechi descriu „un spațiu oval, ca o boabă mică de strugure alb fără semințe, aflat în inimă”. Acesta este focarul secret de corespondență cu învelișul subtil al beatitudinii. În Purana-e acest focar tainic este numit jyotir-linga, regiunea centrală cea luminoasă, aducătoare de fericire. http://yes.dreamhosters.com/files/img/yogaes/articles/pancha_kosha/ananda_maya.jpgDacă dintr-un anumit motiv, mecanismul inimii fizice se oprește, sufletul individual (jivatma) iese din corp, luând cu el și energia vitală, simțurile subtile și cele patru organe interne de cunoaștere mentală (ahamkara – principiul ego-ului, manas – mintea senzorială, buddhi – intelectul și citta – conștiința profundă). Roata vieții fizice se oprește atunci. Însă jocul divin al vieții (lila) nu se sfârșește. ANANDA-MAYA-KOSHA este învelișul de fericire. Când suntem în armonie cu noi înșine, aceasta înseamnă fericire. Când ne aflăm în starea de extaz nu mai este necesar să ne mai punem nici una din cele patru întrebări fundamentale și nici nu mai avem nevoie de cele patru necesități primare. Atunci ființa noastră este echilibrată și orice fel de stress este complet îndepărtat. Aici noi putem să experimentăm starea de pură voință, care este voința inspirată de DUMNEZEU. Corpul spiritual sau învelișul beatitudinii este acea formă vibratorie care servește manifestării lui DUMNEZEU prin ființa noastră. yogaesoteric