Tainele Universului și ale Spiritului sunt dezvăluite doar celui care le caută în mod sincer, cu o inimă curată ! FAZA CURENTA A LUNII
Username:   Password:  Auto Login    
 RegisterRegister 
It is currently 23.10.2018, 06:27
All times are UTC + 3 Hours
Fi binevenit calatorule !
Ganesha - Zeul cu cap de elefant


Users browsing this topic: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests
Registered Users: None


View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic
Author Message
Shiva
Invatacel
Invatacel

Shiva is offline

Joined: 27 Feb 2005
Member: #4
Posts: 62
Country Flag: Romania
Style: Unique3 (223)
Medals: None
Groups:
Topic icon
Ganesha - Zeul cu cap de elefant
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 12.10.2009, 20:29 View PostDownload Post

Ganesha - Zeul cu cap de elefant
de Ioana Caragheorgheopol


Cuvântul “Ganesha” este format din cuvintele: “gana” și “isha”. “Gana” desemnează toate ființele care au nume și formă, iar “isha” înseamnă Domn, Stăpân. Ganesha este numele dat celui de-al doilea fiu al lui Shiva, pentru că a devenit stăpânul întregii creații.

Ganesha sau Ganapati este un zeu extrem de popular în India. El este invocat pentru îndepărtarea obstacolelor, precum și la începutul tuturor acțiunilor mai importante: călătorii, construirea caselor, scrierea cărților sau chiar a scrisorilor, pentru obținerea puterilor paranormale și a capacității de discriminare. Este zeul educației, cunoașterii și înțelepciunii, literaturii, artelor frumoase. Toate ritualurile spirituale în tradiția hindusă încep cu invocarea lui Ganesha. În tradiția tantrică, se consideră că Ganesha ocrotește și ghidează relațiile sexuale, orientându-le în sens spiritual. El este privit ca fiind întruparea misterelor tantrice.

Reprezentarea simbolică

Posted image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen.Ganesha este reprezentat mic de statură, cu abdomenul mare, rotund, cu patru brațe și cap de elefant cu un singur colț. În trei din mâinile sale el ține o secure (ankush), un laț (sash) și uneori o scoică. În unele reprezentări, cea de-a patra mână face un gest de acordare a favorurilor sale divine, dar cel mai adesea ține un ladhu, o prăjitură de năut. Ochii îi strălucesc ca două pietre prețioase. El călărește sau este însoțit de un șobolan, un fost demon pe care l-a învins și l-a acceptat apoi ca vehicul.

Această reprezentare poate să nu fie foarte atractivă pentru o minte rațională. Capul de animal și corpul lui gras atrag copiii, dar pentru cei care se consideră adulți el pare ridicol. Este o greșeală totuși să ne lăsăm amăgiți de aparența sa, pentru că Ganesha patronează ființele rafinate, care nu sunt înșelate de aspectele exterioare. Cei care nu pot vedea însă Divinul în el și sunt distrași de reprezentarea sa, devin o pradă pentru mintea discursivă, care reprezintă cel mai mare obstacol pe calea spirituală. Acceptarea lui Ganesha ca Forță Divină are ca efect controlul și calmarea mentalului, precum și risipirea îndoielilor. De aceea, el este considerat zeitatea cea mai potrivită pentru îndepărtarea obstacolelor. Credința în el generează o mare forță, inversând curgerea obișnuită spre în jos a energiei, orientând-o ascendent și permițând astfel activarea centrilor superiori de forță din ființa noastră. Divinul Ganesha este de neclintit. El aduce fermitatea celor care meditează asupra lui și îl invocă la începutul tuturor acțiunilor profane sau spirituale.

În Mugdala Purana se spune: „Corpul uman al lui Ganesha reprezintă «tvam» (tu), capul de elefant este «tat» (Brahman) și împreună semnifică unitatea dintre aceste două aspecte. Astfel, corpul lui Ganesha este reprezentarea vizibilă a celei mai înalte realități, Brahman, exprimată prin «tat tvam asi» (tu ești Acela (Brahman sau Dumnezeu)).”

O altă explicație este aceea că, în general, capul lui Ganesha îl reprezintă pe Atman, Suprema Realitate, iar corpul, de la gât în jos, simbolizează maya, principiul existenței fenomenale. Implicarea lui Atman în lume este realizată prin intermediul minții și al vorbirii.

Legende despre capul de elefant

Există, desigur, mai multe explicații ezoterice pentru capul de elefant. Un elefant este puternic, dar întotdeauna calm. Este unul dintre puținele animale conștiente de sine și care are chiar ritualuri funerare. În ciuda forței sale, este vegetarian.

Posted image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen.Purana-ele oferă multe versiuni asupra nașterii lui Ganesha și a originii capului său de elefant. În Shiva Purana se povestește că el a fost creat dintr-un unguent pentru spălat (ubtan), pe care Parvati, Mama Divină, l-a luat de pe corpul său. Se spune că într-o zi, Parvati, pe când se pregătea să facă o baie, a constatat că paznicul apartamentelor sale lipsea. A luat atunci o parte din săpunul de pe corpul său, a modelat o formă de copil și a suflat în ea forță vitală, prana. Pe acest copil l-a însărcinat să-i fie gardian și i-a dat instrucțiuni să nu lase pe nimeni să îi intre în palat. Gardianul-copil a respectat ce-i spusese mama sa și s-a așezat afară, cu sceptrul în mână. Exact atunci, Shiva s-a hotărât s-o viziteze pe iubita lui soție, Parvati, și a venit la palat. Întrucât micul gardian l-a împiedicat să intre, Shiva s-a înfuriat și l-a amenințat pe băiat, dar acesta a fost de neclintit și numai cu sprijinul tuturor demonilor și zeilor laolaltă, a putut fi învins. Shiva a devenit atât de furios, încât i-a tăiat capul cu tridentul său. Când Mama Divină a aflat ce se petrecuse, s-a întristat nespus de mult și i-a cerut lui Shiva să-i redea viața. Acesta a pornit în căutarea primului copil dormind orientat spre nord pentru a-i tăia capul și a-l lipi de corpul neînsuflețit. Era noapte și toate mamele dormeau ținându-și copiii strâns în brațe, de aceea Shiva nu a putut lua nici un cap de copil. A văzut însă un pui de elefant dormind alături de mama sa, spate în spate, și s-a hotărât să folosească această ocazie. El a luat deci capul puiului de elefant și l-a lipit de corpul copilului gardian, readucându-l la viață. Shiva i-a dat copilului numele de Ganapati, conducătorul trupelor sale, și a hotărât ca toată lumea să-l adore, înainte de întreprinderea oricărei acțiuni mai importante.

O altă versiune afirmă că Ganesha s-a născut ca o favoare acordată lui Parvati, în urma rugăciunilor sale către Vishnu. Mama Divină a invitat atunci toți zeii și sub-zeii să vină să-i viziteze copilul. Aceștia au venit și au privit îndatoritori minunatul copil – toți, cu excepția lui Shani (Saturn), care a privit înspre Pământ pentru că fusese blestemat de soția sa ca orice ființă asupra căreia și-ar fixa privirea să fie transformată în cenușă. Mama Divină era convinsă însă că bebelușul ei nu putea fi vătămat de privirea lui Shani, în ciuda blestemului, și l-a rugat din nou pe acesta să privească copilul și să-l binecuvânteze. În clipa în care Shani a privit pruncul, capul acestuia s-a prefăcut în cenușă. Vishnu a plecat în zbor, călare pe Garuda (zeul cu cap de vultur, vehiculul său tradițional), în căutarea unui copil, pentru a-i aduce capul, conform indicațiilor lui Brahma, iar acesta a fost al unui pui de elefant.

Mai există multe alte povestiri despre nașterea lui Ganesha, din diferite epoci (kalpas), dar toate revelează faptul că el este o creație a Forței Divine, fie ea Shiva sau Shakti. Ganesha a fost creat pentru a fi păzitorul palatului Mamei Divine. Astfel, numai cu permisiunea lui se poate ajunge la Ea.

Semnificația trompei și a colțului

Trompa este un instrument inedit. Cu ajutorul ei, Ganesha înlătură obstacolele din calea aspirantului. Orientarea ei spre stânga, spre dreapta sau central este simbolic în legătură cu cele trei canale energetice subtile principale: Ida Nadi, Pingala Nadi și, respectiv, Sushumna Nadi. Atunci când este ridicată în aer, ea semnifică ascensionarea și stabilirea lui Kundalini la nivelul lui Sahashrara. În tradiția tantrică, trompa și gura senzuală ale elefantului sunt puse în legătură cu organele sexuale masculine și feminine.

Există mai multe legende în legătură cu unicul colț al lui Ganesha. Una dintre ele spune că celălalt colț a fost rupt atunci când Ganesha l-a omorât pe demonul mândriei (Madasura). O alta susține că acesta a fost rupt pentru a fi folosit la scrierea Maha-bharata-ei. Colțul lui Ganesha este un simbol al Unității.

Triumful asupra pasiunilor inferioare

Urechile lui Ganesha, asemănătoare cu niște vânturători, au la rândul lor o semnificație filosofică. Așa cum vânturătoarea separă grâul de neghină, ele simbolizează puterea de discriminare între Realitatea Ultimă (Brahman) și lumea fenomenelor iluzorii (maya).

În ceea ce privește șobolanul din reprezentările tradiționale ale lui Ganesha, se spune că era la origine demonul vanității și al impertinenței și că a fost înfrânt de zeu. De altfel, în tradiția hindusă circulă multe legende legate de diferiți demoni alungați sau învinși de către Ganesha. Prin invocarea sa, ființa umană poate deci să triumfe asupra tendințelor inferioare: mândria, vanitatea, egoismul, mânia, aroganța etc.

Ganesha poartă în pântec Oul cosmic

Și în legătură cu abdomenul proeminent al lui Ganesha există o legendă. Se spune că Zeul bogăției (Kubera) a invitat odată cuplul divin Shiva și Shakti la cină, pentru a se mândri cu bunăstarea sa. Ei au refuzat invitația lui Kubera, sugerându-i în schimb să îl hrănească pe fiul lor, Ganesha. Kubera a râs, spunând: “Pot să hrănesc mulți copii ca acesta!” Ganesha s-a așezat calm la masă și a început să mănânce. A mâncat mai întâi toată mâncarea. Apoi a început să mănânce mobila, palatul etc. Kubera s-a înspăimântat, dar Ganesha i-a spus vesel: “Le-ai promis părinților mei că mă vei hrăni. Acum va trebui să te mănânc și pe tine”. Kubera a fugit și a cerut ajutorul lui Shiva. Acesta i-a dat un pumn de orez și i-a spus să i-l ofere lui Ganesha cu umilință. Kubera s-a întors. Între timp, stomacul lui Ganesha devenise gigantic, dar el nu-și pierduse starea de bună-dispoziție. Când Kubera i-a servit, plin de umilință, o cană cu orez, foamea lui a fost, în sfărșit, potolită.

Se mai consideră, de asemenea, că Ganesha este reprezentat în acest fel pentru că poartă în pântecul său Brahmanda (oul cosmic).

Patronul Gana-elor (ființelor)

Posted image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen.Există o povestire plină de tâlc, care revelează modul în care acest zeu a devenit patronul gana-elor și a căpătat titlul de “Ganesha”.

Pe vremuri, Shiva era singurul stăpân al zeilor, sub-zeilor, oamenilor, demonilor, fantomelor, spiritelor și al tuturor celorlalte ființe existente. Dar pentru că el se afla permanent în starea de extaz divin (samadhi), zeilor și celorlalte ființe le era foarte greu să comunice cu el. Ori de câte ori aveau probleme, ei trebuiau să petreacă ore întregi cântând imnuri și rugându-se, pentru ca Shiva să revină la starea normală de conștiință. De aceea, gana-ele au simțit nevoia unui alt conducător, care să fie mai ușor de apelat, să le rezolve problemele și să-i protejeze la nevoie.

Ele au venit la Brahma cu această problemă, dar el nu a putut să o rezolve, așa că i-a cerut ajutorul lui Vishnu pentru a-l convinge pe Shiva să stabilească un nou Ganapati (conducător al gana-elor). Vishnu le-a sugerat acestora să-l aleagă pe unul dintre cei doi fii ai lui Shiva: Kartikeya (cunoscut și sub numele de Subramaniyam) sau Lambodar (Ganesha cel gras). Pentru a afla care dintre cei doi merita titlul de Ganesha, zeii și sub-zeii au hotărât să organizeze un concurs. În ziua stabilită, toți au venit să asiste la concurs, unde Vishnu era judecător. Shiva și Parvati erau și ei prezenți, așezați în centru. La momentul stabilit, Vishnu a anunțat proba concursului. Cei doi trebuiau să facă înconjurul Universului, primul sosit urmând să fie numit Ganesha, stăpânul tuturor gana-elor.

După anunțarea probei, Kartikeya și-a luat zborul în spațiu, călare pe păunul său ultra-rapid, pentru a străbate Universul cât mai repede posibil. În acest timp, Ganesha a rămas așezat pe șobolanul său fără să miște din loc. Vishnu, văzându-l că stă, i-a spus să se grăbească. La insistențele lui Vishnu de a intra deîndată în concurs, Ganesha a zâmbit, și-a depus omagiile la picioarele tatălui și a mamei sale, apoi a salutat cu umilință ceilalți zei și sub-zei și, în final, a decolat pe șobolanul său. Toți au fost însă uluiți când au văzut că în loc să se îndrepte spre spațiul cosmic, Ganesha a zburat în jurul lui Shiva și Parvati. După ce i-a înconjurat astfel pe Shiva și Shakti, Ganesha s-a întors la punctul de plecare, a îngenuncheat în fața părinților săi și a declarat: “Mi-am îndeplinit sarcina. Am făcut înconjurul întregului univers.” “Nu-i adevărat!”, au exclamat zeii și sub-zeii. “Nu ai fost nicăieri. Ești un leneș.”

Ganesha i s-a adresat atunci lui Vishnu, cu mâinile împreunate: “Știu că tu înțelegi semnificația modului meu de a acționa, dar pentru ca și ceilalți să înțeleagă, voi spune următoarele: mi-am îndeplinit sarcina de a face înconjurul Universului, pentru că toată această lume fenomenală, a numerelor și a formelor, nu este decât o manifestare a Mamei Divine și a Tatălui meu Divin. Ei sunt sursa a tot ceea ce există. Eu m-am orientat către sursă, care este Adevărul, esența întregii existențe și a tuturor fenomenelor. Știu că această lume este un ocean de existență relativă, că este iluzorie și că nu are sens să renunți la Adevărul Ultim pentru a merge în jurul iluziei. Fratele meu încă mai face înconjurul acestui Univers. Când va ajunge la Adevăr, va fi același Adevăr care este Unic și în raport cu care tot restul este iluzie, inclusiv voi și eu.”

Această afirmație a aprins o scânteie de înțelegere autentică în ascultătorii săi, care au fost uimiți și încântați, de înțelepciunea sa. Aplaudând judecata lui rafinată și acțiunea sa iluminatoare, ei l-au acceptat pe grasul Ganesha ca patron al lor. În timp ce Vishnu punea semnul victoriei (tilak) pe fruntea lui Ganesha cel cu cap de elefant, Kartikeya s-a întors obosit din călătoria sa în jurul lumii. El s-a supărat și a contestat victoria lui Ganesha. Zeii i-au povestit atunci lui Kartikeya despre subtilitatea și înțelepciunea acestuia și i-au spus “Tu te-ai orientat spre materie, care este iluzorie; ai mers în jurul lumii fenomenale, a cărei existență este relativă, și de aceea nu ai putut percepe direct Adevărul Ultim. El este sursa. Lumea fenomenală este maya (iluzia).” Kartikeya a realizat atunci că fusese păcălit de maya, că goana lui în lumea fenomenelor mereu schimbătoare este zadarnică. Astfel, tot efortul său fusese fără sens pentru că alergase după un miraj. Kartikeya se comportase ca toți ceilalți muritori care iau lumea numelor și formelor drept realitate și cad astfel în capcana maya-ei. El și-a acceptat înfrângerea, iar titlul de “Ganesha” i-a fost oferit celui a cărui înțelepciune a trecut dincolo de existența materială.

Tot atunci, Vishnu a hotărât că, începând cu acel moment, toate ființele să implore grația lui Ganesha la începutul tuturor acțiunilor lor. Cei care îl invocă astfel nu vor întâmpina obstacole în realizarea țelurilor benefice pe care și le propun, iar calea le va fi ușoară și fără dificultăți.

Yantra lui Ganesha


Posted image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen.


Posted image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen.

Meditația și focalizarea asupra yantra-ei lui Ganesha conferă o stare de echilibru interior.

Posted image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen.Fondul este de culoare verde intens. Verdele se obține din amestecul galbenului cald cu albastrul rece și, prin urmare, este o culoare a echilibrului. Focalizarea asupra sa produce complementarul său, roșul. Roșul este o culoare care se remarcă de la distanță, este simbolul vieții, al inspirației, revoluționării și eliberării de reguli și restricții.

Lotusul cu opt petale de culoare roșie reprezintă cele opt aspecte ale lui Prakriti (natura primordială): 1. akasha, 2. aerul, 3. focul, 4. apa, 5. pământul, 6. sattva, 7. rajas, 9. tamas.

Steaua cu șase colțuri de culoarea șofranului reprezintă echilibrul dintre energia masculină și cea feminină, creat prin suprapunerea unui triunghi masculin cu vârful în sus și a unuia feminin cu vârful în jos.

Triunghiul galben cu vârful în sus, în care se află steaua cu 6 colțuri, reprezintă seva (esența vitală) masculină, elixirul nemuririi. Culoarea acestui triunghi este aceeași cu a culorii pielii lui Ganesha.

Bindu, punctul plasat în mijlocul triunghiului central, îl reprezintă pe Ganesha însuși. Meditația asupra acestui bindu este principalul scop al adorării yantra-ice. El are culoarea aurie, atrăgătoare și liniștitoare în același timp.

Un articol preluat din revista Yoga Magazin nr. 23
sursa: yogaesoteric
Back to top See my Info
Display posts from previous:   
   Board Index -> Spiritualitatea Universală, Religiile lumii
   -> Hinduism, Ganesha
View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic

Page 1 of 1  [ 1 Posts ]
 


Jump to:   
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot post attachments in this forum
You cannot download attachments in this forum

Style:  
Search:
Fii binevenit călătorule ! Tainele Cerului și ale Universului îți sunt pregătite. Cere și ți se va da ! Bate și ți se va deschide ! Caută și vei găsi !