Tainele Universului și ale Spiritului sunt dezvăluite doar celui care le caută în mod sincer, cu o inimă curată ! FAZA CURENTA A LUNII
Username:   Password:  Auto Login    
 RegisterRegister 
It is currently 26.6.2017, 13:58
All times are UTC + 2 Hours
Fi binevenit calatorule !
Despre daci


Users browsing this topic: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests
Registered Users: None


View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic
Author Message
Light
SuperModerator
SuperModerator

Light is offline

Joined: 03 Mar 2005
Member: #11
Posts: 105
Country Flag: Romania
Style: Unique3 (224)
Medals: None
Groups:
Despre daci
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 15.6.2005, 01:08 View PostDownload Post

Dacii


   Geto-dacii, dupa spusele lui Herodot, au fost cei mai viteji si drepti dintre traci. In acele vremuri indepartate, tracii erau cel mai numeros neam dupa indi, ocupand mai mult de jumatate din teritoriul Europei. Hotarele tarii getilor, Dacia, corespund cu teritoriul Romaniei de astazi, cel al Ungariei, o parte din Bulgaria si Ucraina, intinzandu-se de la muntii Carpati pina la nord de Dunare si de la raul Nistru pâna la raul Tisa. In vremea domniei regelui Burebista (sec 1 inaintea erei noastre) granita de vest a Daciei a ajuns la lacul Constanta din Elvetia de astazi.
   Popor razboinic, cu o religie politeista la inceput, dacii vedeau in moarte o eliberare. Credinta in zeul suprem Gebeleizis ii facea neinfricati pe campul de lupta, virtute ce s-a pastrat si dupa ce vechea religie a fost inlocuita de cultul lui Zalmoxe. La fel ca si la alte neamuri hiperboreene, adevarata viata incepea in lumea de dincolo, alaturi de zeul patron. Daca radeau si se veseleau la moartea unuia dintre ei, cand se nastea un copil plingeau si se intristau de soarta pe care o va avea acesta in lume. Educati in spiritul vitejiei si onoarei, dacii erau razboinici de temut in ochii oricarui neam din antichitate.

   Vracii daci erau recunoscuti in lumea antica drept foarte priceputi. Ei spuneau ca pentru a vindeca trupul trebuie sa vindeci intai sufletul, si aplicau acest pincipiu in leacurile lor. Deoarece cetatile si asezarile dacilor erau construite in munti, pentru a nu fi expuse atacurilor, dacii erau obisnuiti cu iernile aspre si salbaticia. Traiul acesta a dus la o relatie stransa cu natura, insa nu in genul celei prezente la celti. Viata dacilor era dominata de manifestarile vremii, de distantele mari strabatute prin salbaticie si de singuratatea muntilor neiertatori. De aceea, in Getica, magia dacilor nu se bazeaza pe comuniunea cu tot ce este viu, ca la celti, ci pe controlul elementelor primare ale naturii. In joc, vrajitorii daci pot aduce ploaia sau ninsoarea, pot merge pe fum sau pe nori si se pot apara impotriva animalelor salbatice. Intre vrajitor si puterile pe care pe controleaza nu exista o relatie de fraternitate, ci una de echilibru si respect. Vrajitorul dac nu este tolerat de catre lup din frica sau simpatie; in schimb, natura il accepta ca pe o parte din puterea ce imbraca intreaga lume si nu va tulbura acest echilibru.

Civilizatie

   Dacia, leaganul neamului trac, era marginita in Apus de Alpii Dinarici si de peninsula Italica, si la Miazazi de muntii Greciei Continentale. In centrul acestui teritoriu se afla muntii Carpati, care le-au servit dacilor drept refugiu natural si care le-au impartit poporul in mai multe triburi. Apele ce izvorasc din munti segmenteaza teritoriul dacilor, iar cele care il delimiteaza (fluviul Dunarea, raurile Tisa si Nistru) au ajutat la stabilirea legaturilor cu lumea mediterana si egeica, ceea ce a facut ca influente reciproce sa se manifeste intre daci si popoarele sudice de-a lungul istoriei.
   Dacii sunt urmasii primilor oameni ce au trait pe aceste meleaguri; ei nu au aparut in acest teritoriu in urma unei migratii, ci s-au dezvoltat aici. Vechimea civilizatiei dacilor este atestata de o lunga serie de descoperiri arheologice, din care cele mai recente sunt si cele mai spectaculoase. Astfel, pe teritoriul Romaniei de azi au fost descoperite cele mai vechi cuptoare de topire a bronzului de pe teritoriul Europei, a caror varsta depaseste 8000 de ani. Obiectele descoperite alaturi de aceste cuptoare nu sunt deloc primitive, ceea ce sugereaza o varsta si mai mare a civilizatiei care le-a produs.
   Tot pe teritoriul Daciei au fost dezgropate si alte "premiere" europene: cea mai veche casa construita la suprafata pamantului in Europa, cit si cea mai veche scriere din lume. In 1961, arheologii au descoperit linga localitatea Tartaria (in Transilvania) cateva tablite de lut ars. Aceste tablite contin desene abstracte, nu reprezentari ale unor imagini din natura si au fost interpretate drept un mesaj scris. Datate in jurul anilor 4800 - 4500 i.e.n., aceste tablite sunt cu aproximativ 2000 de ani mai vechi decat scrierile sumeriene, considerate pana de curand cele mai vechi scrieri din istoria omenirii. Nici tablitele de la Tartaria, nici cele sumeriene nu au fost descifrate, insa aprecierea lor drept scris a fost facuta pe baza acelorasi principii.
   Preocuparile spirituale si stiintifice ale acestui popor antic se pot deduce din faptul ca au dezvoltat o serie de calendare bazate pe constructii asemanatoare celor descoperite in peninsula britanica. Cel mai cunoscut calendar de acest gen este cel din cetatea Sarmizegetusa (capitala regatului dac), unde se afla un sanctuar solar cu o structura complexa, folosit aparent pentru masurarea timpului si urmarirea fenomenelor astronomice.
   Ocupatiile principale ale dacilor erau olaritul, prelucrarea metalelor, pastoritul si apicultura. Vechii greci - care ii numeau hiperboreeni - spun despre daci ca se hraneau in majoritate cu produse lactate si apicole si ca duceau o viata in perfecta armonie cu natura. Societatea lor era structurata in trei clase: preotii, numiti kapnobatai inainte de Zalmoxe si ktistai dupa; nobilii, numiti tarabostes; si oamenii de rand, numiti pileati sau comati. Semnul distinctiv al nobililor era ca purtau o caciula de blana pe cap, cu o forma specifica, pe cand oamenii de rand umblau cu capul descoperit. De altfel, cuvantul romanesc "coama" provine de la "comati", deoarece acestia isi lasau parul si barba sa creasca lungi.

   Istoria militara a dacilor este destul de bogata in evenimente. In perioada de glorie a regatului dac, pe vremea regelui Burebista, granitele Daciei s-au extins in Vest pana pe teritoriul Elvetiei de azi. Ei au ajuns sa reprezinte o amenintare pentru Imperiul Roman, astfel incat imparatul Domitian le platea tribut in schimbul pacii. Chiar si imparatul Cezar a dorit sa ii atace pe daci si sa le ocupe teritoriile, insa o serie de factori i-au fost potrivnici: pe de o parte conflictele militare in care Imperiul era deja implicat nu-i permiteau sa mobilizeze suficiente forte, iar pe de alta parte dacii practicau frecvent atacuri-fulger si in forta la granitele Imperiului, ceea ce dadea impresia unor resurse militare mari care se pot deplasa rapid. A mai trecut mai mult de un secol pana cand imparatul Traian, decis sa zdrobeasca regatul dac, a concentrat masinaria de razboi a Imperiului Roman intr-o campanie hotarata impotriva dacilor. Primul razboi daco-roman din timpul domniei lui Traian s-a desfasurat intre anii 101 - 102 e.n. si s-a incheiat cu un armistitiu. Dacii au suferit pierderi grele, iar termenii armistitiului i-au fortat sa-si reduca forta militara. Spre deosebire de ei, romanii, avand la dispozitie resurse mult mai mari, s-au regrupat destul de repede si au pornit un nou razboi impotriva dacilor in 105. Aceasta a doua campanie, ce a durat pana in 106, s-a incheiat cu infrangerea dacilor si cucerirea capitalei Sarmizegetusa. Partea sudica a Daciei a fost declarata provincie romana si a primit numele "Dacia Felix", ceea ce inseamna "Dacia cea bogata" (nu "Dacia Fericita", cum s-ar putea crede). In urma acestei victorii, la Roma a fost tinuta cea mai mare sarbatoare din istoria Imperiului: ea a durat 123 de zile, iar Traian a dat ordin ca toti cetatenii romani sa primeasca paine si bani si sa fie scutiti de impozite timp de un an. Columna lui Traian rezerva un spatiu larg ilustrarii razboiului impotriva dacilor. Trupele de ocupatie au ramas in Dacia pana in anul 275, cand o serie de factori externi l-au fortat pe imparatul Aurelian sa le retraga.

Arsenal

    Eficienta militara a dacilor, recunoscuta in vremurile antice de popoarele contemporane, se datora atat mentalitatii si educatiei luptatorilor daci, cat si tehnicii de razboi pe care o posedau.
   Un atu al dacilor in lupta a fost folosirea extensiva a arcului, in special calare. Arcul era un instrument venerat la daci, mai mult decat o arma. Pe de o parte, dacii foloseau arcul pentru lupta, vanatoare si intreceri barbatesti, dar pe de alta parte il utilizau si in ritualuri religioase. Chiar zeul suprem, Gebeleizis, apare in multe reprezentari in postura de arcas, iar in anumite momente varfurile de sageti au fost folosite drept moneda. Inzestrarea unei mari parti din trupe cu arc le permitea dacilor sa-si decimeze o importanta parte din dusmani inainte de ciocnirea corp la corp a luptatorilor, iar arcasii calare puteau cauza distrugeri masive in infanteria  inamica, fiind in acelasi timp foarte greu de oprit. De altfel, arcul calare a ramas in istoria militara ca una din cele mai eficiente si mobile arme, pana la aparitia armurilor grele.
   Pentru situatiile de lupta corp la corp, dacii foloseau o sabie de o mana numita Sica. Lama acestei sabii masura in jur de 60 de centimetri si avea tais pe o singura parte. Spre capat, lama se ingusta: in timp ce partea fara tais ramanea dreapta, taisul se curba, formand un varf ascutit. Aparatoarea sabiei era destul de mare, menita sa ofere o protectie buna pentru mana si de multe ori era ornata cu motive sacre.
   Unii luptatori preferau o sabie asemanatoare celei celtice, cu tais pe ambele parti si cu lama triunghiulara. Din acest tip de sabie a fost derivat mai tarziu Gladius-ul, sabia soldatilor romani.
   Pentru a se apara, dacii se imbracau in armuri usoare, din piele tabacita, eventual acoperita cu solzi de metal, deoarece acest tip de armura le oferea maximul de mobilitate, necesar mai ales arcasilor. Cei ce alegeau sa lupte cu o sabie de o mana foloseau de asemenea scuturi rotunde sau ovale, de marime medie. Foarte putini luptatori - in general nobilii -  purtau platose de metal pentru torace. Pe cap, dacii purtau coifuri din metal, cu aparatoare pentru obraji, dar cu partea din spate destul de scurta, pentru a nu stanjeni miscarea. Unele coifuri erau ornate, ca si sabiile, cu simboluri rituale sau cu un semn aparte: o pereche de ochi pe frunte.
   Stindardul dac era un cap de lup cu o coada de solzi si se numea drakon. Drakon-ul era astfel construit incat atunci cand sufla vantul prin el, sa scoata un sunet asemanator urletului unui lup, de unde si asocierea dacilor cu imaginea acestui animal.

Mituri

   Deoarece mitologia dacilor este foarte veche, ea provine din nevoia omului de a-si gasi locul in lume. Ea contine putine motive moralizatoare si nu are o functie de manipulare. Chiar si functia moralizatoare este una destinata apararii naturii cu care omul stravechi incerca sa se puna in echilibru, si nu contine elemente sociale ca mitologiile mai recente. Ca exemplu, simbolurile si imaginile pe care le creaza nu inoculeaza oamenilor idei de supunere in fata unor conducatori politici si nici nu doresc sa instaureze la nivel subconstient o ordine sau un respect fata de vreo clasa sociala.
   Miturile dacilor sunt strans legate de modul de viata al acestui popor. Conditiile aspre de viata determinate de locuitul in munti, singuratatea si salbaticia reliefului au dus la un set de mituri legate de elementele primare ale naturii. Vremea, distantele mari si amenintarea salbaticiei constituie o parte importanta a mitologiei si magiei dacilor.
   Magia si ritualurile dacice erau practicate si de barbati, si de femei, insa cele doua sexe aveau roluri diferite. Barbatii puteau deveni vrajitori ce comandau puterile majore ale naturii, un fel de gardieni ai neamului, pe cand femeile se ocupau de descantece, fertilitate si relatiile intre oameni. In Getica, jucatorul va intalni vraji bazate pe incantatii si formule magice reale, culese din folclor.
   Miturile ancestrale au fost alterate de adoptarea crestinismului ca religie oficiala pe teritoriul Romaniei de azi. Ca in orice proces de asimilare, crestinii au integrat miturile locului in propria credinta, insa le-au conferit o valoare negativa, malefica, pentru a indeparta oamenii de la vechile credinte si obiceiuri. Preotii crestini nu neaga vechile ritualuri, ci le descriu ca pe manifestari satanice, ceea ce este o metoda mult mai eficace decat negarea. Noi am gasit miturile pe care le vom prezenta in joc in aceasta forma alterata, insa am inlaturat cu atentie partile ce pot fi usor recunoscute drept influenta crestina, pentru a prezenta forma originala a credintei dacilor.

Articole in aceasta sectiune:

   Hultanul
   Hultanul era un puternic vrajitor dac ce controla stihiile. Personajul principal din Cultul Mosilor este un hultan, deci ar fi indicat sa cititi acest articol.

Zei

   Panteonul dac, asa cum il cunoastem noi azi, este unul matur si bine inchegat. El nu are nevoie de multi zei pentru a sta in picioare, ajungand sa tinda spre un model monoteist, cu un zeu principal, insotit de foarte putini (3-4) zei mai putin puternici.
   Initial, religia dacilor era construita in jurul zeului suprem Gebeleizis, insa un eveniment petrecut undeva intre secolele 10 si 5 i.e.n. avea sa schimbe acest lucru: venirea profetului Zalmoxe si nasterea religiei sale. Noua religie nu a reprezentat o schimbare radicala fata de cea veche, ci mai mult o reorganizare. Zalmoxe a devenit singurul zeu, inlocuind un panteon si asa redus si preluand functiile zeilor anteriori. Credinta in viata de dupa moarte, prezenta de foarte mult timp in religia dacilor, s-a transmis in aceeasi forma si dupa adoptarea noului cult: adevarata viata incepe abia dupa moarte, unde cei vrednici vor trai alaturi de zeul lor.
   In panteonul anterior lui Zalmoxe, exista cate un zeu pentru fiecare element esential vietii: fertilitatea era reprezentata de Bendis, iar sanatatea, vitalitatea erau reprezentate de catre Derzelas. Rolul de stapan al elementelor naturii, de zeu al razboiului si cunoscator al tainelor vietii si mortii ii revine lui Gebeleizis. Nici una din cele doua forme ale religiei nu are semizei sau eroi moralizatori; lipsa lor este detaliata in sectiunea Mituri.
   Trecerea de la religia politeista la cea monoteista a adus totusi o schimbare importanta, in functiile indeplinite de preoti. Vechii preoti, numiti kapnobatai, stapaneau elementele primare ale naturii si isi foloseau puterile pentru a schimba in mod activ lumea din jurul lor. Spre deosebire de ei, preotii lui Zalmoxe, numiti ktistai, sunt orientati pe tamaduire si lasa schimbarile majore pe seama zeului lor; ei ai mai mult un rol de legatura intre poporul dac si zeul suprem.

Articole in aceasta sectiune:

   Gebeleizis
   Zeul suprem in pateonul dacilor, inainte de aparitia lui Zalmoxe

Creaturi

   La daci, relatia dintre zei si oameni este mai distanta decat in alte mitologii. Zeii nu exercita un control strict asupra activitatii muritorilor de rand si manifestarile lor nu sunt vizibile des in viata de zi cu zi. Din aceasta cauza, creaturile fantastice din mitologia dacica nu sunt instrumente ale zeilor ci plasmuiri ale naturii insesi. Fiintele benefice sunt gardieni ai naturii si nu sunt create de vreun zeu. Ele au rolul de a-i determina pe oameni sa nu distruga natura, insa nu din vointa explicita a zeilor. La fel, creaturile malefice nu sunt reprezentate in legatura cu vreun zeu; ele ii ataca pe oameni fara ca acestia sa fi facut ceva gresit (spre diferenta de cele benefice), insa masurile de aparare inglobeaza in general un concept pe care mitologia doreste sa-l introduca in educatia oamenilor.
   Fiintele fantastice pot avea mai multe origini: ele pot fi transformari ale unor fiinte vii (oameni sau animale), ale sufletelor fiintelor moarte, sau fara nici o legatura cu fiintele reale (cum ar fi balaurii). Sunt considerate benefice acele creaturi care nu il ataca pe om, decat daca el ameninta lucrul pe care fiinta respectiva il apara. Aceste fiinte pot chiar fi invocate printr-un descantec pentru a-l apara pe un om impotriva unei anumite amenintari. Creaturile malefice cauta sa faca rau omului chiar daca acesta nu greseste cu nimic. Impotriva fiecarei creaturi malefice exista un descantec sau un ritual care poate fi indeplinit pentru a tine raul la distanta.
   In functie de originea lor, fiintele fantastice au diverse comportamente. Astfel, creaturile care provin din sufletele mortilor apar doar noaptea, la rascrucile de drumuri sau in locuri importante pentru viata omului si isi terorizeaza sistematic si consecvent victimele. Spre diferenta de ei, demonii care provin din fiinte vii au un comportament imprevizibil, pot aparea si ziua si terorizeaza victime la intamplare, fara sa insiste. Categoria aparte a demonilor care nu au legatura cu fiinte reale are cel mai previzibil comportament, aparand la date fixe (legate de sarbatori in general) si alegandu-si victimele dupa criterii stricte si bine cunoscute.
   In Getica, aceste creaturi fantastice nu vor fi simpli monstri, ci vor fi bine integrate in poveste. Misiunea jucatorului nu va fi sa omoare un numar de monstri pentru a cistiga experienta si a progresa, deci nu va intalni de multe ori aceeasi creatura. In schimb, el va putea aduna diverse informatii de la fiecare fiinta intalnita si va descoperi locul ei in legaturile care unesc lumea jocului. Astfel, el va putea proceda in asa fel cu respectiva creatura incat efectele secundare ale actiunii sale sa fie cele dorite pentru a-si atinge scopurile in lumea vie din Getica.

Articole in aceasta sectiune:

   Fata Padurii
   Demon ce ia infatisarea unei femei tinere si frumoase pentru a-i atrage pe barbati si a-i ucide.

   Paduroiul
   Protectorul padurilor, patronul fiintelor magice si cel prin care zeii le vorbesc vrajitorilor daci.

   Samca
   Un spirit malefic ce ataca copiii mici si femeile insarcinate, pe care ii imbolnaveste sau chiar ii omoara.


sursa: http://www.geticagame.com/
Back to top See my Info
dorucalinciobanu
Aspirant
Aspirant

dorucalinciobanu is offline

Joined: 28 Nov 2010
Member: #641
Posts: 1
Style: InvisionBlue (208)
Medals: None
Groups: None
Re: Despre daci
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 28.11.2010, 00:17 View PostDownload Post

Unde as putea gasi mai multe informatii obiective despre cel mai vechi cuptor de topire a bronzului din Europa?
Back to top See my Info
Display posts from previous:   
   Board Index -> Spiritualitatea Universală, Spiritualitatea Dacică
   -> Istoria si Spiritualitatea Dacică, Tradiția, arta, cultura, spiritualitatea dacică
View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic

Page 1 of 1  [ 2 Posts ]
 


Jump to:   
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot post attachments in this forum
You can download attachments in this forum

Style:  
Search:
Fii binevenit călătorule ! Tainele Cerului și ale Universului îți sunt pregătite. Cere și ți se va da ! Bate și ți se va deschide ! Caută și vei găsi !