SHIVA: literal, "cel Bun, cel Blind". Al treilea zeu esential din
trinitatea hindusa ce ii cuprinde pe Brahma, Vishnu si Shiva. Shiva este zeul
distrugerii celor rai si ignoranti, si disolutiei a ceea ce este impur. El
poate fi, de asemenea, o forta infinita, binefacatoare, in masura in care
indeparteaza adeseori fulgerator avidya sau ignoranta inalntuitoare. Simbolul
sau este lingam-ul sau organul masculin creator ce reprezinta virilitatea,
aspectul solar, activ, yang. Shiva este adeseori reprezentat in fuziunea
intima amoroasa, infinita cu iubita sa Shakti, care este aspectul feminin, al
carei simbol fundamental este yoni sau organul feminin, sexual, ce reprezinta
aspectul yin, energia naturii, etc.
Numele lui Shiva nu apare in Vede. Exista o divinitate care poarta
numele de Rudra Shiva si, pornind de la acesta, s-a nascut Shiva cu aspectele
sau manifestarile sale specifice, numit Rudra. In Rigveda termenul Rudra este
uneori folosit in sensul de Agni, foc subtil si fiii sai sunt Marutii. In
Ramayan, Shiva apare ca un mare zeu atotputernic si are sensul divinitatii
supreme. In Mahabharata, cel mai mare dintre cei trei zei este cind Vishnu,
cind Shiva, care redevine chiar maestrul si creatorul lui Brahma si al lui
Vishnu, venerat de toti zeii in calitatea sa esentiala de distrugator al
tuturor zeilor si stapin ghid, inspirator si protector al tuturor yoghinilor.
Pentru adeptii care adora frenetic in el "idealul lor ales" (Ishta-
Devata), el este divinitatea suprema totala, Realitatea Ultima. Asociat
formelor sale feminine, manifestatoare, dinamice, cunoscute sub numele de
Shakti, Parvati, Kali sau Durga, el incarneaza Absolutul Transcendent.
Fiecare din aceste Mari Puteri Cosmice sau anumite divinitati feminine este
adeseori considerata a fi contrapartea feminina sau sotia lui Shiva si uneori
iconografia hindusa il reprezinta in intima fuziune sexuala infinita,
datorita controlului perfect al energiei sexuale, cu incarnarile sau
aspectele acestor "forte" feminine imense. Shiva poarta zi numeroase alte
nume in functie de predominanta anumitor aspecte ale sale, cum ar fi: Shambu,
Shankara, Ishana, Vishvanath, Kedarmath sau Nataraja; acesta din urma este
reprezentat in arta hindusa ca Shiva-Nataraj, Shiva cel transcendent, stapin
suprem al universului, tronind pe Nandi, taurul simbolic al Dharma-ei si
venerat ca Guru Suprem a tuturor guru-silor, distrugatorul suferintei, al
celor rai cit si al intregii materialitati, datorita gratiei sale
fulgeratoare, cel ce daruieste intelepciune, incarnarea renuntarii datatoare
de eliberare si a compasiunii transcendente, a puterii masculine arhetipale a
virilitatii esentiale.