Tainele Universului și ale Spiritului sunt dezvăluite doar celui care le caută în mod sincer, cu o inimă curată ! FAZA CURENTA A LUNII
Username:   Password:  Auto Login    
 RegisterRegister 
It is currently 28.3.2024, 11:36
All times are UTC + 3 Hours
Fi binevenit calatorule !
Buddha Shakyamuni


Users browsing this topic: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests
Registered Users: None


View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic
Author Message
Spirit of Budo
Aspirant
Aspirant

Spirit of Budo is offline

Joined: 14 Sep 2006
Member: #94
Posts: 23
Country Flag: France
Style: subSilver (582)
Medals: None
Groups: None
Topic icon
Buddha Shakyamuni
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 30.1.2008, 03:48 View PostDownload Post

Buddha Shakyamuni


558-478 I.H.


Tatal lui Buddha se numea Suddhodana si era regele clanului Sakya. Mama lui Buddha se numea Maya. Locul nasterii sale este paduricea numita Lumbini de linga orasul Kapilavastu, la poalele muntelui Palpa, linga granita cu Nepalul. Pentru nasterea lui Buddha, intreaga natura s-a pregatit, florile au inflorit, o ploaie blinda a spalat cerul, o muzica cereasca se auzea, parfumuri imbatatoare se raspindeau peste tot. Zeii insisi au pregatit calea intrarii in lume. Copilul nascut purta cele treizeci si doua de semne de bun augur (Mahavyanjana) ce indicau viitoarea sa maretie, si multe alte semne secundare (Anuvyanjana). Maya a murit dupa sapte zile de la nasterea fiului sau, iar copilul a fost crescut de sora acesteia Mahaprajapati, cea care i-a devenit lui Buddha mama vitrega. Numele lui era Siddhartha Gautama. Siddhartha inseamna cel ce-si indeplineste telul, Gautama fiind numele de familie din clanul Shakya.

La nasterea copilului Siddhartha, astrologii i-au prezis tatalui: „Cind copilul va fi barbat, ori va deveni un rege universal (Chakravarti) ori, abandonind casa si familia, va imbraca roba de calugar, va deveni Buddha, o fiinta iluminata in scopul salvarii fiintelor umane.” Atunci Suddhodana a intrebat:” Ce va vedea fiul meu astfel incit va decide sa se retraga din lume?” Astrologul i-a raspuns:” Vor fi patru semne. Un batrin decrepit, un bolnav, un om mort si un calugar.”

Ca urmare, de teama ca profetia se va implini, Suddhodana i-a crea toate conditiile fiului sau pentru a deveni atasat de lucrurile lumesti. L-a inconjurat cu tot luxul, i-a oferit toate placerile, l-a casatorit la virsta de saisprezece ani cu doua printese din regatele invecinate Gopa si Yasodhara (de la care la douazeci si noua de ani a avut un baiat, Rahula), l-a inconjurat de femei minunate gata sa-i satisfaca dorintele, i-a amenajat un loc plin de gradini, fintini, palate, muzica si dansuri. In mod expres a vrut sa-l impiedice sa vada cele patru semne, care l-ar fi determinat sa ia calea unei vieti ascetice, si astfel a avut grija sa nu se apropie oameni straini de el.

Dar zeii zadarnicesc planurile tatalui si in trei iesiri consecutive din gradinile desfatarii, Siddhartha intilneste la inceput un batrin decrepit, rezemindu-se in toiagul sau, apoi, a doua zi, un bolnav slabit, livid, ars de fierbinteala febrei, iar in cea de-a treia zi, la poarta cimitirului, un mort. Vizitiul ii dezvaluie ca nimeni nu poate scapa de boala, batrinete si moarte. Apoi, la o ultima iesire, printul zareste un calugar cersind, calm si senin si aceasta priveliste il consoleaza, aratindu-i ca religia este susceptibila de a te vindeca de mizeriile vietii omenesti. Pentru ca sa-l intareasca in hotarirea de a renunta la lume, zeii il trezesc in puterea noptii ca sa contemple corpurile goale si dizgratioase ale concubinelor adormite. Atunci el isi cheama ajutorul, Chandaka (Channa), si , in timp ce zeii cufunda intregul oras intr-un somn adinc, printul iese prin poarta de sud-est. Departindu-se vreo zece leghe, isi taie pletele cu spada, isi schimba vesmintele de print cu ale unui vinator si il trimite pe Channa inapoi la palat cu calul.

Devenit ascet itinerant sub numele de Gautama, ajunge in Vaisali (Vesali), unde un maestru brahman, Arada Kalama, il initiaza in Samkya. Isi insuseste rapid aceasta doctrina, dar socotind-o insuficienta, il paraseste si se indreapta spre Rajagrha, capitala regatului Magadha. Regele Bimbisara, fermecat de tinarul ascet, ii ofera jumatate din regat, dar Gautama il refuza. Pleaca mai departe si practica alaturi de Udraka tehnici yoghine, pe care in scurt timp va ajunge sa le stapineasca, dar care , la fel, nu-l vor satisface. Dupa un an de filozofie Samkya si practica Yoga, impreuna cu cinci discipoli pleaca spre Gaya, unde timp de sase ani se dedica celor mai severe mortificari (Tapas) si Pranayamei. Ajunge sa se hraneasca cu un singur bob de mei pe zi, dar apoi se decide pentru post total; nemiscat, ajuns aproape un schelet, el sfirseste prin a deveni aidoma prafului.

In urma acestor penitente infioratoare el a primit numele Shakyamuni ( „acest printre Shakya”). Se spune ca intr-o zi, pe cind era in nemiscare, niste fete cintind la sitar au trecut prin acel loc, cintind un cintec ce suna cam asa:

„ Zeii danseaza atunci cind sitarul este acordat,
Acordeaza sitarul, nici prea strins nici prea lejer,
Iar noi atunci, vom face sa danseze inimile barbatilor,
Coarda prea strinsa se rupe, muzica moare,
Coarda prea lejera este slaba, muzica moare,
Acordeaza sitarul, nici prea strins, nici prea lejer.”


Gautama realizeaza in acel moment ca este gresit sa mergi la extrem, torturindu-ti corpul si infometindu-l, ci ca, adevarata Cale este cea de mijloc. Atunci a decis sa accepte din partea unei credincioase o ofranda de orez fiert. Vazind aceasta, consternati, discipolii sai il parasesc si se indreapta spre Benares. Shakyamuni se aseaza la umbra unui copac Bo (pipal, asvattha, ficus religiosa), hotarit sa nu se ridice decit dupa ce a dobindit iluminarea. S-a cufundat intr-o adinca meditatie, iar in timpul noptii a patruns intr-un Samadhi profund. Shakyamuni primeste asaltul lui Mara (Moartea), caci acest mare zeu ghicise ca descoperirea iminenta a salvarii, oprind ciclul etern al nasterilor, mortilor si renasterilor, va pune capat domniei sale. Atacul este initiat de o armata de demoni, strigoi si monstri, dar meritele anterioare ale lui Shakyamuni si „ dispozitia sa blinda si prietenoasa”(maitri) ridica in jurul lui o zona de protectie si ramine neatins. Mara revendica atunci locul de sub arbore, in virtutea meritelor pe care le cistigase cindva, ca urmare a unui sacrificiu voit. Shakyamuni acumulase si el merite in cursul existentelor sale anterioare, dar deoarece nu avea nici un martor, el o invoca pe „mama nepartinitoare a tuturor” si atinge cu un gest devenit clasic in iconografia buddhista, pamintul. Atunci Glia se arata pe jumatate si confirma spusele lui Shakyamuni. Insa Mara, Moartea este in acelasi timp si Kama, Erosul, in ultima instanta Spiritul Vietii – caci, in acelasi timp, viata insasi este amenintata de salvarea pe care Bodhisattva se pregateste s-o ofere lumii. Atunci fiicele lui Mara apar, il inconjoara cu gratiile si farmecele lor incercind in van sa-l ispiteasca. Recunoscindu-se invins, Mara se retrage inainte de ivirea zorilor.

Aceasta mitologie a atacului si ispitirii sale de catre Mara proclama puritatea absoluta a lui Shakyamuni. Acum el poate sa-si concentreze toate puterile spirituale asupra problemei centrale: eliberarea de suferinta. In prima veghe, el parcurge cele patru stadii ale meditatiei care ii permit sa imbratiseze gratie ochiului sau divin totalitatea lumilor si eterna lor devenire, adica teribilul ciclu al nasterilor, mortilor si reincarnarilor determinat de karma. La veghea a doua, el recapituleaza vietile sale anterioare si contempla in citeva clipe existentele nesfirsite ale celorlalti. Veghea a treia constituie boddhi, Trezirea, caci el surprinde legea care da posibilitate de manifestare acestui ciclu infernal al nasterilor si renasterilor, legea zisa a celor douasprezece ”produceri in dependenta reciproca”, si descopera totodata conditiile care sint necesare opririi acestor „produceri”. De acum inainte el este in posesia celor patru „Adevaruri Nobile”. Odata cu venirea zorilor, la aparitia stelei de dimineata, Shakyamuni devine Buddha (Cel Trezit) dobindind annuttara samyak sambodhi (realizarea incomparabilei iluminari).

Buddha ramine timp de sapte saptamini „ in lumea Trezirii”. Se spune ca Mara a facut o ultima incercare de a-l ispiti: Cel Preafericit sa intre de indata in parinirvana, fara a mai proclama doctrina salvarii pe care tocmai o descoperise. Dar Buddha ii raspunde ca nu va intra in parinirvana decit atunci cind va fi intemeiat o comunitate puternica si bine organizata. Totusi, la scurt timp dupa aceasta, Buddha se intreaba daca are rost sa propovaduiasca o doctrina atit de grea. Interventia lui Brahma si mai ales certitudinea ca exista oameni care pot fi salvati ii fac sa se hotarasca. Pleaca la Benares, gaseste cei cinci discipoli ai sai, le expune cele patru Nobile Adevaruri despre suferinta, originea suferintei, incetarea suferintei si drumul care duce la incetarea suferintei. Cu aceasta prima expunere, Buddha pune in miscare Roata Legii.

Celor cinci discipoli li se alatura din ce in ce mai multe persoane, printre care si Sariputra, Mahakasyapa, Ananda, Devadatta, meniti sa joace un rol important in istoria buddhismului. Mai tirziu, vor fi alaturi de el tatal sau, sotia sa si mama lui vitrega (care au devenit primele calugarite in ordinul lui Buddha), numeroase rude, chiar si fiul sau, printese de la palatul tatalui sau, multi nobili, Brahmani, bogatasi, laici, saraci si din casta cea mai de jos. Izvoarele nu dau prea multe informatii despre perioada de mijloc a vietii lui Buddha. In sezonul ploilor, Buddha practica alaturi de comunitatea sa in minastirile (vihara) din apropierea oraselor. In restul anului, insotit de cei mai apropiati discipoli el cutreiera prin tara predicind Legea cea Buna.

Cind Buddha avea saptezeci si doi de ani, varul sau cel invidios, Devadatta i-a cerut sa-i lase lui conducerea comunitatii. Pentru ca a fost refuzat, Devadatta incearca sa-l ucida pe Maestru, la inceput prin asasini platiti, apoi cautind sa-l zdrobeasca sub o stinca sau atitind asupra lui un elefant furios. Devadatta impreuna cu un grup de calugari reuseste sa creeze o schisma, care predica o asceza mai drastica, insa dupa mai multe izvoare, acei calugari s-au intors la Buddha, iar Devadatta ar fi fost inghitit de viu in Infern. Cei din urma ani ai lui Buddha au fost intunecati de evenimente tragice, intre altele ruina clanului sau, Shakya, moartea lui Sariputra si Maudgalayana.

In anul 478, in anotimpul ploilor, insotit de Ananda se instaleaza in Satul de Bambus (Venugrama) unde se imbolnaveste de dizenterie dar, din fericire depaseste criza. Dupa intoarcerea la Vaisali, odihnindu-se in padurea sacra de la Capala ii lauda lui Ananda frumusetea locurilor adaugind ca, „daca este rugat, Buddha poate trai o era cosmica intreaga sau restul unei ere”. Dar Ananda tace si atunci Buddha ii cere sa se indeparteze. Atunci se apropie Mara si ii reaminteste lui Buddha promisiunea facuta, ca atunci cind samgha va fi solid intemeiata, el va intra in parinirvana. El renunta atunci la restul de viata pe care-l mai avea si , pe loc pamintul se cutremura. Ananda il intreaba care sint cauzele acestui fenomen, si, aflind, il roaga pe Maestru sa supravietuiasca pina la sfirsitul erei cosmice. Dar Buddha nu-si poate incalca promisiunea facuta lui Mara. Amindoi pleaca spre tinutul neamului Malla. Istovit, se intinde intre doi arbori, cu fata la vest, capul la nord si piciorul sting alungit deasupra celui drept. Ananda izbucneste in plins, dar Buddha il consoleaza „Destul Ananda, inceteaza sa te chinui si sa jeluiesti...Cum poti crede ca ceea ce se naste nu moare? Acest lucru este cu neputinta.” Buddha isi cheama discipolii si ii intreaba daca mai are vreunul indoieli cu privire la Lege si la Disciplina. Toti tac. Atunci Buddha rosteste ultimile cuvinte:” Ma adresez voua, o calugari cersetori: nu va precupetiti straduintele voastre.” In sfirsit, in veghea a treia si ultima a noptii, el strabate toate cele patru etape ale meditatiei si se stinge. Era noaptea cu luna plina din luna Karttika, noiembrie 478 (sau 487 dupa alta traditie.)

Funeraliile lui Buddha au dat nastere la nenumarate legende, printre care si aceea ca la sosirea lui Mahakasyapa picioarele lui Buddha au iesit afara din sicriu pentru ca marele discipol sa le poata venera atingindu-le cu fruntea, si ca rugul s-a aprins spontan. Osemintele ramase au fost impartite in patru parti egale, intre populatiile din zona. Deasupra fiecarei relicve, a urnei si a carbunilor rugului au fost ridicate stupa.

PREDICA A LUI BUDDHA

„ Trebuie sa gasim cauza suferintei si calea de indepartare a ei. Dorinta pentru placerile simturilor si atasamentul de viata lumeasca este cauza suferintei. Daca putem eradica dorinta atunci toata durerea si suferinta vor disparea. Ne vom bucura de Nirvana, de pacea eterna. Acei care vor urma cu strictete Nobila Cale Octupla (opinia corecta, gindirea corecta, vorbirea corecta, actiunea corecta, mijlocul de existenta corect, efortul corect, atentia corecta, concentrarea corecta) vor fi eliberati de suferinta. Acest lucru este intelegerea profunda si completa, care produce cunoastere, care duce la pace si calm, la intelegerea supranaturala, la budheitate, la Nirvana. O, calugari, este Samudaya, Nobilul Adevar al Suferintei. Nasterea este dureroasa, batrinetea este dureroasa, boala, asocierea cu ceea ce nu ne place, separarea de ceea ce ne place, dorintele neimplinite, toate acestea sint dureroase. Cele cinci elemente ale atasamentului produc suferinta ( cele cinci skanda: forma, simturile, perceptiile, volitiunile si constiinta ). Aceasta este, o, calugari, adevarata cauza a suferintei. Este aceasta sete care ne duce din nastere in nastere, aceasta sete impreuna cu pasiunea si bucuria gasita ici si colo, setea pentru placerile simturilor, setea instinctiva de viata. Acesta este, o, calugari, Nobilul Adevar al incetarii suferintei, care este incetarea si totala absenta a dorintei, a setei acesteia, este abandonarea, eliberarea de aceasta, non-atasamentul. Acesta este Nobilul Adevar, Calea care duce la incetarea suferintei.”
Back to top See my Info
Display posts from previous:   
   Board Index
   -> Maeștrii și învățătorii spirituali ai planetei, BUDDHA GAUTAMA
View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic

Page 1 of 1  [ 1 Posts ]
 


Jump to:   
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot post attachments in this forum
You can download attachments in this forum

Style:  
Search:
Fii binevenit călătorule ! Tainele Cerului și ale Universului îți sunt pregătite. Cere și ți se va da ! Bate și ți se va deschide ! Caută și vei găsi !