UNIQUE : FORUM - PORTAL spiritual romanesc

Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Author:  anadi [ 20.7.2021, 08:42 ]
Post subject:  Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Dovezi timpurii ale originii post-mosaice a Pentateuhului: anacronisme 1

Nu numai că relatarea morții lui Moise arată că textul a fost scris de un autor ulterior,
căci nimeni nu-și cunoaște locul de înmormântare (Deut 34: 6) -
ci încă din secolul al XI-lea, cititorii educați ai Bibliei, rabinii evrei și clerul creștin deopotrivă
au început să observe și să comenteze alte particularități și anomalii textuale pe care le-a dezvăluit Pentateuhul,
căci se afirma tradițional și apoi autoritar că autorul său era Moise.

Medicul curții evreiești Isaak ibn Jaschusch, de exemplu, a remarcat în ultima jumătate a secolului al XI-lea
- lista regilor edomiți din Geneza 36: 31-39 nu ar fi putut fi scrisă de Moise; lista amintește numele regilor edomiți care au fost activi în timpul lui David și Solomon.
- în plus, Geneza 36:31 sugerează cu tărie că autorul a scris după înființarea monarhiei în Israel, cunoscând o perioadă monarhică din istoria israelită:
„Aceștia sunt regii care au domnit în țara Edomului, înainte ca vreun rege să domnească peste israeliți."
Acest pasaj trebuie să fi fost scris de cineva care nu a trăit înainte de secolul al 9-lea î.num. creștină.

Anomalia textuală specifică aici este ceea ce este denumit în mod obișnuit anacronism:
ceva din intervalul de timp al narațiunii apare de fapt dpdv. istoric mult mai târziu sau
se întâmplă în afara intervalului de timp pe care îl implică narațiunea și,
de fapt, acel ceva aparține adesea în cadrul istoric al autorului real a textului.
Acesta este unul dintre mijloacele prin care savanții pot datează un text.

De exemplu, dacă o narațiune prezentată în contextul istoric al anilor 1920 permite personajelor sale să folosească telefoane mobile,
am fi sceptici cu privire la veridicitatea istorică a narațiunii. Mai degrabă, acesta ar fi un anacronism
care dezvăluie momentul în care narațiunea a fost scrisă la sfârșitul secolului al XX-lea și contextul său istoric.

Sursa Early evidence of post-Mosaic authorship: anachronisms
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/

Author:  anadi [ 22.7.2021, 11:03 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Dovezi timpurii ale originii post-mozaice a Pentateuhului: anacronisme 2

Citește mai mult: https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/
Secole după descoperirile lui Isaac ibn Jaschusch, savanții biblici au completat anacronismele din Geneza 36, ​​
subliniind alte câteva anacronisme din narațiunile pentateuhului, cum ar fi:

menționarea filistenilor pe vremea patriarhilor (Gen. 26), care,
după cum știm din înregistrările istorice arheologice și extra-biblice,
nu ocupaseră pământul înainte de secolul al XII-lea î.numărătorii. cr.

Prin urmare menționarea lor în timpul lui Avraam este un anacronism și cel mai probabil reprezintă lumea geopolitică din secolele X și IX î.numărătorii. Cr.
când filistenii au jucat un rol important în politica israeliană. Un alt anacronism frecvent menționat în Geneza îl reprezintă referirile la cămilele domesticite (de exemplu, Gen 24).
Cămilele nu au fost domesticite mult mai târziu și, prin urmare, reflectă realitatea istorică a unei perioade ulterioare a autorului.

Într-adevăr, mențiunea din povestea lui Iosif a caravanei de cămile care transporta „gumă, balsam și smirnă” (Gen 37.25)
evidențiază produsele care au făcut parte din comerțul arab care a început să înflorească în secolele VIII și VII .
Autorul acestui pasaj trebuie să fi trăit în secolele VIII sau VII î.Hr. și a transferat caracteristicile lumii sale geopolitice narațiunilor pe care le-a scris.

Sursa Early evidence of post-Mosaic authorship: anachronisms

http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/

Author:  anadi [ 31.7.2021, 18:55 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Dovezi-timpurii-ale-originii-post-mosaice-a-pentateuhului-anacronisme-3

Există, de asemenea, numeroase instituții politice și religioase
și chiar nume de orașe de-a lungul Hexateuhului (cărțile de la Geneză la Iosua)
care nu existau în vremea patriarhilor, a Exodului, a relatărilor despre deșert sau a relatărilor despre cucerire.

Adică, nu existau încă în cadrul istoric pretins al narațiunii.
Ele sunt anacronisme și reflectă lumea geopolitică a unei perioade de timp mult mai târzii,
decât cea a autorului actual.

De exemplu, granița dintre israeliți și filisteni din secolele IX-VIII î.Hr. este prezentată în mod anacronic
ca un tratat între Avraam/Isaac și regele filistean Abimelec în Geneza 21:30-32 și 26:32-33.
De asemenea, granița politică dintre Israel și Aram (secolele IX-VIII î.Num.Creștină )
este reprezentată de tratatul încheiat între Iacob și Laban.

După cum reiese din aceste două exemple, relațiile tribale sau de rudenie descrise în cartea Genezei
amintesc adesea de realitățile politice dintr-o perioadă de timp mult mai târzie, cea a autorului însuși al textului.

Relația dintre Iacov și Esau din Geneza 25 și 27, care, conform narațiunii noastre, sunt eponime pentru Israel și, respectiv, Edom,
reflectă relațiile politice dintre Israel și Edom în secolele IX și VIII î.Num.Creștină
- perioada în care a fost scrisă cel mai probabil această narațiune, și urmărește astfel să explice originile propriilor circumstanțe istorico-politice.

Există mult mai multe anacronisme în Hexateuh,
iar acestea au servit generațiilor ulterioare de cercetători și cititori biblici ca indicii cu privire
la datele de origine ale textelor
și tradițiilor care alcătuiesc cărțile.


Citește mai mult: https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/moise/dovezi-timpurii-ale-originii-post-mozaice-a-pentateuhului-anacronisme-3/

Author:  anadi [ 5.8.2021, 17:12 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

O ipoteză timpurie: textul lui Moise completat de scribii de mai târziu 1


În general se crede că o persoană numită Moise ar fi scris primele cinci cărți
pe care se bazează Religia Mosaică a evreilor.

Plecănd de la cei ce au remarcat primele anacronismele din Pentateuh
ar trebui să observăm, în plus, că ei nu au avut niciodată intenția de a contesta sau de a pune la îndoială
că Moise ar fi autorul Pentateuhului.

După cum vom vedea în primele etape ale acestui scurt studiu,
paternitatea mozaică era cea tradițional dată;

datele textuale observate în această primă fază au fost explicate prin ipoteze care urmăreau să păstreze paternitatea lui Moise.

Ar trebui să observăm, în plus, că anacronismul lui Isaac ibn Jashu nu a avut niciodată intenția
de a contesta sau de a pune la îndoială paternitatea mozaică.
După cum vom vedea în primele etape ale acestui scurt studiu, paternitatea mozaică era cea tradițional dată;
datele textuale observate în această primă fază au fost explicate prin ipoteze care urmăreau să păstreze paternitatea mozaică.

Astfel, anomaliile textuale observate de rabinul spaniol din secolul al XII-lea Abraham ibn Ezra -
și anume, faptul că sintagma pentateuhovică "dincolo de Iordan" (de exemplu, Dt 1:1),
versetele care ar fi fost rostite de Moise la persoana a treia
și descrierile unor locuri pe care Moise nu le vizitase niciodată
- reflectau cunoștințele unui autor din alt timp și loc, a recunoscut el discret.

El a argumentat că pasajele care vorbesc despre faptul că Moise a predat legea legământului "dincolo de Iordan"
au fost scrise în mod irevocabil de cineva care a trăit de cealaltă parte a Iordanului,
adică de un scrib care a trăit în Israel, la vest de Iordan, și a vorbit despre faptul
că Moise a predat legea "dincolo de Iordan".

Rabinul Hezekiah ben Manoah, din secolul al XIII-lea, a observat, de asemenea, că persoana care a scris Geneza 12:6,
de exemplu - "pe vremea aceea, canaaniții erau în țară" - trebuie să fi făcut acest lucru din perspectiva unei perioade de timp ulterioare,
adică din perspectiva cuiva care privește înapoi la epoca în care canaaniții se aflau efectiv în țară.

Dovezile din ce în ce mai numeroase l-au determinat pe Joseph Bonfils, în secolul al XIV-lea,
să sugereze că există în mod clar versete și pasaje din Pentateuh care au fost scrise de profeți mai târziu.

Nici una dintre aceste observații nu amenință paternitatea mozaică în sine. Mai degrabă, concluzia care se desprinde din aceste date textuale este că
documentul mosaic original trebuie să fi fost completat în perioadele ulterioare cu texte suplimentare scrise de autori mai târziu.

Unul dintre ultimii susținători ai acestei teze a fost Richard Simon, care, în secolul al XVII-lea, a susținut că
nucleul legilor provine de la Moise și a fost scris de el;
cu toate acestea, restul Pentateuhului a fost adăugat de un scrib ulterior, cum ar fi Ezra.

Astfel, paradigma predominantă, cu excepții, până la începutul secolului al XIX-lea, a fost aceea că Moise a scris legile,
iar profeții și scribii de mai târziu au adăugat material la ele.



Sursa: An early hypothesis: Moses' text supplemented by later writers
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/

Author:  anadi [ 17.8.2021, 14:55 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

O ipoteză timpurie: textul lui Moise completat de scriitorii de mai târziu 2

Această paradigmă i-a dominat mai mult sau mai puțin pe gânditorii religioși din secolele XV-XVIII,
cu unele alternative semnificative în lucrările lui Hobbes și Spinoza.

Filosoful politic englez Thomas Hobbes a fost primul care a sugerat că Moise nu a scris cea mai mare parte a Pentateuhului.
În cartea 33 a Leviathanului său, publicată în 1651, Hobbes nu numai că a enumerat multe dintre anomaliile textuale
care fuseseră deja adunate în secolele anterioare secolului al XVII-lea, dar a adăugat la ele multe altele.

Frecventele referiri ale autorului (autorilor) pasajelor din Pentateuh la instituțiile politice sau religioase ale vremii sale (lor)
prin sintagma "până în ziua de azi",
anacronismele care se acumulaseră,
precum și menționarea de către autorul din Num 21:14 a unei surse, și anume "Sulul războaielor lui Iahve",
sunt doar câteva dintre datele care l-au determinat pe Hobbes să concluzioneze că Moise nu a scris Pentateuhul în integralitatea sa.

În consecință, Hobbes a susținut că Moise a scris doar codul de legi din Deuteronomul 12-26,
pe care l-a identificat, de asemenea, ca fiind "sulul Torei" care ar fi fost "găsit" în timpul domniei lui Iosia,
așa cum este descris în 2 Regi 22:8.

Filosoful evreu Spinoza a fost mai puțin timid decât Hobbes. El a contribuit la lista tot mai mare de ciudățenii și anomalii textuale
care au ieșit la iveală atunci când Pentateuhul a fost abordat din perspectiva interpretării tradiționale a paternității mozaice
- referiri frecvente la Moise la persoana a treia,
- expresia "până în prezent",
- nume de locuri care nu existau pe vremea lui Moise,
- evenimente politice care au avut loc la secole după epoca lui Moise, etc.

Și astfel Spinoza, în publicația sa din 1670, Tractatus Theologico-politicus, a afirmat cu îndrăzneală că
datele textuale indică în mod clar faptul că Moise nu a fost autorul Pentateuhului.

http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/

Author:  anadi [ 26.8.2021, 12:43 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

O altă încercare de ipoteză: surse pre- și post-Mosaice

Alte două evenimente din secolul al XVII-lea merită să fie menționate.
Atât calvinistul francez Isaac de la Peyrère, cât și Richard Simon, un preot catolic francez,
au publicat lucrări care din perspectiva lucrărilor lui Hobbes și Spinoza au fost blânde în declarațiile lor.

Cu toate acestea, ambele lucrări au fost interzise și arse de creștini.

În publicația sa din 1655, Systema theologicum et praeadamitarum hypothesi, Isaac de la Peyrère
a sugerat, pe baza listei tot mai mari de pasaje care presupuneau cunoașterea unor circumstanțe istorice la secole după Moise,
că Pentateuhul în forma sa actuală era de fapt o transcriere a materialului mosaic amestecat cu material pre și post-mozaic.

De la Peyrère a fost arestat și obligat să își retracteze poziția.

Richard Simon, care susținea în lucrarea sa Histoire Critique du Vieux Testament, publicată în 1678,
că legile au fost scrise de Moise, dar că relatările din Pentateuh au fost scrise mai târziu de Ezra, a fost, de asemenea, expulzat din cler.

Apelul lui Simon la posibilele surse folosite de Moise și, invers,
la cele ale autorilor de mai târziu care au completat opera lui Moise,
a fost făcut din acumularea de date textuale
- anacronisme politice și istorice care au fost scrise în mod clar la secole după Moise,
- narațiuni duble, care adesea se contraziceau între ele,
- narațiuni care erau adesea prost aranjate și secvențiate,
- și, mai ales, observarea diferitelor stiluri, vocabulare și accente teologice în numeroasele pasaje ale Pentateuhului.
toate au indicat o multitudine de autori.

Pentru Simon, aceste diferențe au fost explicate prin utilizarea unor surse diferite,
- cele folosite de Moise însuși
- și cele care au fost adăugate secole mai târziu de Ezra.

Deși Simon nu a respins niciodată paternitatea mosaică, o mie trei sute de exemplare ale cărții sale au fost totuși distruse,
iar protestanții s-au înarmat rapid cu respingeri detaliate ale afirmațiilor sale.

Afirmația lui Simon că sursele au fost folosite la scrierea narațiunilor din Pentateuh a stimulat descoperirile biblice din secolul următor.
Trei intelectuali din secolul al XVIII-lea au ajuns, în mod independent, la concluzii similare în evaluarea textului Pentateuhului
- și anume, că acesta a fost compus din (cel puțin) două surse diferite.


Sursa: Another attempted hypothesis: pre- and post-Mosaic sources
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/

Author:  anadi [ 4.9.2021, 17:28 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Ipoteza celor două surse: "Iehoviste (Yawhiste)" și "Elohiste"1

Pastorul luteran german Henning Bernhard Witter,
medicul francez al lui Ludovic al V-lea, Jean Astruc,
și un profesor de la Universitatea din Göttingen pe nume Johann Gottfried Eichhorn
au ajuns fiecare la concluzia că Pentateuhul trebuie să fi fost compus din două surse principale.

Witter a fost cel care, la începutul secolului (1711), a postulat o ipoteză cu două surse,
bazată pe distincția dintre cele două denumiri diferite pentru zeul lui Israel în relatările introductive ale creației din Cartea Genezei.

Witter a observat că în Geneza 1:1-2:3 cuvintele El/Elohim au fost folosite în mod constant și exclusiv,
în timp ce în Geneza 2:4-3:24 numele Iehova a fost folosit în mod constant și exclusiv atunci când se vorbește despre Divinitate.

De asemenea, trebuie remarcat faptul că Witter lucra încă în cadrul paradigmei care i-a fost transmisă de criticii din secolul precedent
și anume că Moise a folosit surse atunci când a scris Geneza.

Pentru Witter, deci, cele două surse principale diferă nu numai
- prin diferitele reprezentări și denumiri ale zeului lui Israel,
- dar și prin dublete ale povestirilor
- și stiluri diferite ale acestora.

Dar studiul lui Astruc din 1753, "Ipoteze privind sursele originale pe care Moise pare să le fi folosit pentru a scrie Cartea Genezei",
a fost cel care a clarificat implicațiile acestei descoperiri.
Astruc nu numai că s-a referit la aceste două surse ca fiind Elohiste (din ebraicul el/elohim) și Iehoviste (Yahweh),
dar a remarcat și faptul că aceste două surse

- în afară de cele două denumiri diferite ale divinității lui Israel,
- prezentau și alte diferențe,
- și că aceste diferențe se extindeau de-a lungul întregii cărți Geneza.

De exemplu, aceste două surse au arătat, de asemenea, diferențe
în ceea ce privește stilul, vocabularul și chiar accentul teologic.

Sursa: The two-source hypothesis: the 'Yawhist' and the 'Elohist'
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/

Author:  anadi [ 16.9.2021, 11:02 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Ipoteza celor două surse: "Iehoviste" și "Elohiste" 2

Ceea ce a fost cel mai impresionant a fost faptul că această ipoteză cu două surse a reușit să explice cu succes
- narațiunile duble din Cartea Genezei,
- cronologiile incoerente
- și chiar contradicțiile.


Astruc a susținut că aceste discrepanțe au fost rezultatul combinării de către Moise a acestor două surse.

Lucrarea lui Eichorn o urmează mai mult sau mai puțin pe cea a lui Astruc: Moise ar fi folosit două surse identificabile și independente
- ale căror identități distincte sunt indicate prin desemnarea diferită a divinității lui Israel (Yahweh / Elohim),
- precum și prin diferențele de stil și de ținută.
- și repetițiile narative ale aceluiași eveniment.



Trebuie subliniat faptul că Witter, Astruc și Eichorn nu au argumentat împotriva paternității mozaice a Pentateuhului.
Mai degrabă, discuția critică a gravitat în jurul
posibilelor surse pe care Moise le-a folosit în scrierea Pentateuhului,
și sursele post-mozaice folosite de scribii de mai târziu, care au adăugat materiale la textul mosaic de bază.


Într-adevăr, Astruc a fost un apărător fervent al paternității mozaice: Moise ar fi folosit surse antice pentru compunerea sa, susținea el.

Cu toate acestea, a doua jumătate a secolului al XIX-lea a fost marcată de o schimbare radicală în ceea ce privește înțelegerea istoriei compoziției Pentateuhului.
Afirmația potrivit căreia Pentateuhul conține
1. anacronisme,
2. numeroase contradicții,
3. istorii duble și
4. diferențe puternice de stil și vocabular,


a fost doar vârful icebergului în deslușirea complexului istoric al compoziției Pentateuhului.

Ori, totul indica faptul că textul nu putea fi compus de Moise, cu atât mai puțin de un singur autor.
Până la sfârșitul secolului al XIX-lea, aproape toți cercetătorii critici ai Vechiului Testament au respins ideea paternității mosaice.

Sursa: The two-source hypothesis: the ‘Yawhist’ and the ‘Elohist’
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/

Author:  anadi [ 20.9.2021, 17:30 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Secolul al 19-lea - Moise respins ca autor al Pentateuhului



Datele textuale remarcabile colectate începând cu secolul al 11-lea ,
incluzându-l pe cel de-al 19-lea au condus la concluzia imposibilității
susținerii afirmației tradiționale, precritică, de lungă durată
că Pentateuhul a fost scris de Moise - o noțiune tradițională,

pe care textul însuși nu a pretins-o niciodată,
dar care a apărut prin agendele de interpretare teologică și ideologică
condiționate cultural din antichitatea târzie și Evul Mediu.

Până în secolul al XIX-lea, marea majoritate a cercetătorilor biblici și-au dat seama,
Pentateuhul provine din diverse surse care datează sute de ani după pretinsa existență a lui Moise,
a se vedea Exodul ca Mit de întemeiere al Israelului
https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/moise/compunerea-torei/

Lucrarea lui Wilhelm de Wette (1780-1849) a fost cea care a condus la noua paradigmă,
a se vedea Legitimarea și autentificarea legilor evreiești
https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/moise/cronicele-samuel-si-regi/.

Moise, în calitate de inventator al iahwismului (iehovismului) ca religie de stat,
a fost doar o invenție ulterioară a evreilor, vezi Istoria lui Israel la
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_history.

Sursa The Documentary Hypothesis: How Scholars Discovered J, E, D, and
https://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/

Author:  anadi [ 30.9.2021, 16:42 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Narațiunile despre Moise în Sinai scrise secole mai târziu
- Cronicele, Samuel, Regi 1


"Descoperirea arhivelor ugaritice din 1929 a avut o mare însemnătate pentru erudiția biblică,
întrucât aceste arhive au oferit pentru prima dată
o descriere detaliată a credințelor religioase canaanite,
în perioada anterioară așezării evreilor în Canaan.

Aceste texte arată paralele semnificative cu literatura biblică ebraică, în special în domeniile imaginii divine și ale formei poetice.
Poezia ugaritică are multe elemente găsite ulterior în poezia ebraică: paralelisme, metri și ritmuri.
Descoperirile din Ugarit au dus la o nouă evaluare a Bibliei ebraice ..."

Iată esența acestei reevaluări:
"Înainte de secolul al XIX-lea, comentatorii Bibliei au considerat că datele textuale sugerau că majoritatea poveștilor din Pentateuh
prezentau o cunoașterea din timpuri mult posterioare și au formulat ipoteza conform căreia totuși Moise trebuie să fi scris
„Legile“ (după care religia evreielor mai este cunoscută și ca religie mosaică), în timp ce alți autori mai târzii au adăugat la acestea povești.

Lucrările lui de Wettes despre cartea Cronici și cărțile Samuel și Regi au schimbat cu desăvârșire ipotezele anterioare.
El a stabilit că în timp ce autorul (autorii) Cronicelor înregistrase istoria monarhiei evreiești, punând cu deosebire accentul pe
Legile Rituale, Systemul de Legi,
și importanța Leviților, de-a lungul întregii Istorii a Monarhiei,

autorul (autorii) lui „Samuel” și „Regi“,

care sunt lucrări anterioare despre aceeași perioadă istorică, nu menționează niciodată nici un fel de

Legi Rituale, Systemul de Legi,
sau importanța clasei clericale.


Vezi
Dr. Steven DiMattei -The Documentary Hypothesis
http://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/

Author:  anadi [ 13.10.2021, 08:23 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Narațiunile despre Moise în Sinai scrise secole mai târziu 2
- Cronicele, Samuel, Regi



Altfel spus, cărțile Samuel și Regi, care sunt lucrări anterioare despre aceeași perioadă istorică
- nu au nici un fel de Cunoaștere despre „Legile din Sinai“,
- nu au nici un fel de Cunoaștere despre Legile Rituale,
- sau despre Systemul de Legi, și importanța Leviților de-a lungul întregii Istorii a Monarhiei,

așa cum sunt ele prezentate în cartea Levitic
și astfel
nu au nici un fel de Cunoaștere despre Legile care sunt prezentatate în Deuteronom.

Cu alte cuvinte acestea nu fac nici cea mai mică aluzie despre existența unei întregi matrici
despre „Legile rituale și etice atribuite lui Moise”, care
ar fi fost proclamate în Sinai în trecutul arhaic!

Această completă lipsă de cunoaștere a materialului din așa zisele cinci cărți ale lui Moise (Pentateuhul)
în cărțile Samuel și Regi l-a făcut pe de Wette să ajungă la concluzia că
- narațiunile despre Întâmplările din Sinai,
- Legea Leviticului și Legile Deuteronomului
au fost scrise în perioada târzie a monarhiei și exilului (Robiei Babiloniene).

Vezi
Dr. Steven DiMattei -The Documentary Hypothesis
http://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/

Author:  anadi [ 25.11.2021, 18:53 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Sursa Deuteronomică - Wilhelm de Wette sec.19

Expertul biblic Wilhelm de Wette a mai arătat că norma de drept din Cartea Deuteronomului (Deut 12-27)
a fost un produs al reformelor religioase ale regelui Iosua de la sfârșitul secolului al VII-lea î.num.creștină.

Astfel, de Wette a devenit responsabil pentru identificarea unei alte surse
în structura complexă și istorică a Pentateuhului:
D sau sursa deuteronomică.

Identificarea sursei D se bazează, în principal, pe diferențele foarte mari dintre
- tonul teologic,
- mesajul și
- un stil și un vocabular unic.


Cu propria sa datare a scrierii în perioada monarhică târzie,
a completat de Wette afirmația că Legea - Norma Deuteronomică
a fost scrisă în vremurile monarhice târzii din istoria Israelului.

De asemenea, este mai probabil ca "Legea" să fi fost o lucrare și mai târzie, poate bazată pe obiceiuri anterioare.
Astfel, de Wette a dovedit în mod convingător că sursele pentru originea Pentateuhului
pot fi găsite nu numai după "epoca lui Moise", ci și după epoca monarhică,
și anume scrierile din ultima perioadă monarhică și (post) exil din secolul al IV-lea (î.num.cr)!

Teza lui De Wette a fost verificată și susținută de cercetătorii biblici de mai târziu.

Vezi sursa: Nineteenth century scholarship: post-Mosaic by centuries
http://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/

Author:  anadi [ 20.12.2021, 22:13 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Originile post-exil ale narațiunilor despre Avraam, Iacob și Grădina Edenului

La mijlocul secolului al XIX-lea, Hermann Hupfeld a confirmat și el observațiile lui Wilhelm de Wette, scriind că
nici unul dintre "profeții" de dinaintea exilului babilonian nu cunoștea
- codul juridic și ritual care ar fi fost introdus de "Moise"
- și mult mai mult, ei nu cunoșteau de asemenea poveștile despre patriarhi
- și Grădina Edenului,
pentru că astfel de detalii sunt absente din textele preexilice.

Cu alte cuvinte, menționarea poveștilor despre Avraam, Iacov și despre Grădina Edenului
apar din nou în afara Pentateuhului doar în texte care au fost scrise abia după exil!

Acest lucru înseamnă că aceste paragrafe din Pentateuh își au sursa tot în perioada exilului.
Astfel, se pare că nu numai că ritualul și sistemul juridic atribuit lui "Moise",
așa cum este prezentat în Levitic, Deuteronom și în părți din Exod,
- sunt fabulații post-exilice,
- dar că și poveștile despre
patriarhii (Avraam, Iacov...) și Grădina Edenului, atât de centrale în Cartea Genezei,
sunt create tot în vremurile exilului!


Sursa: The Documentary Hypothesis: How Scholars Discovered J, E, D, and P (3)
http://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/

Autor Steven DiMattei, un învățat bibilic,
cu doctorat în Creștinismul Timpuriu;
cu Diplomă de Studii avansate în Iudaismul elen;
actual în stadiu de cercetări pentru a obține și titlul de Doctor în Literatura Medievală;
cu Masterat în Clasici; cu Masterat în Literatură Comparată.

DiMattei,
http://twitter.com/stevendimattei?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor

Author:  anadi [ 6.2.2022, 18:29 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Sursa preoțească P - descoperiri suplimentare din sec. al 19-lea

Hupfeld a contribuit, de asemenea, la înțelegerea naturii compozite a Pentateuhului cu o altă descoperire importantă,
și anume că ceea ce în secolul precedent era numit sursa Elohistică (E),
provenea totuși din două surse diferite
în care era încă prezentă folosirea lui El / Elohim, care a fost tradus mai târziu din zei în adonai,
vezi Deuteronom 32:1-9.
https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/iehova/credo-nicene-si-deuteronom-32-1-9/


Hupfeld a putut astfel să facă distincția între sursele preoțești (P) și cele elohiste datorită accentului de nezdruncinat
asupra cultului, a ritualului-lege și a genealogiilor.

Cu toate acestea, Karl Heinrich Graf a fost cel care a furnizat dovada
Legea sacrificială preoțească (P) era necunoscută în cărțile Deuteronomului, Profeților și Iosua până la 2 Regi.
Cu alte cuvinte, legislația rituală,
care cuprinde Cartea Leviticului (a treia carte atribuită lui Moise) a fost scrisă după
legile din Deuteronomul (a cincea carte atribuită lui Moise) și, de asemenea
după povestirile lui Iosua până la 2 Regi.

Astfel, cercetătorii biblici din secolul al XIX-lea au dezvăluit că, la o examinare atentă,
Pentateuhul nu numai că nu a fost scris de Moise sau de un singur autor, dar provine
din surse ale căror origini se află în perioada monarhică târzie și de exil/post-exil babilonian.

Toate aceste descoperiri au dus la activitatea celui mai influent cercetător biblic din secolul al XIX-lea, Julius Wellhausen.

Sursa How Scholars Discovered the four sources J, E, D, and P
http://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/

Author:  anadi [ 11.4.2022, 07:48 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

Originea sursei preoțești posterioară sursei deuteronomice - Wellhausen

Pentateuhul: un produs al perioadei monarhice târzii și al perioadei exilului (post) babilonian

The Pentateuch: a product of the late monarchal and (post-)exilic periods
http://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/


Cercetătorul și profesorul german Julius Wellhausen (1844-1918), urmând lucrările lui de Wette, Hupfeld și Graf,
a susținut că instituțiile rituale și juridice "mosaice" nu existau la începutul dezvoltării istorice a Israelului, într-un trecut arhaic îndepărtat,
ci la sfârșit, și anume în perioadele exilică și postexilică.
În mare măsură, aceasta a fost doar o rearticulare a observațiilor predecesorilor săi, vezi Linkurile mai jos

Cu toate acestea, Wellhausen a continuat.
Deoarece sursa Deuteronomică (D) și sursa preoțească (P)
erau deja recunoscute ca produse ale epocii monarhice târzii și, respectiv, ale exilului,

constatări bazate pe dovezile textuale,
conform căreia ritualul, etica, religia
legi și practici rituale, etice și cultice proclamate în P și secundar în D
nu au fost prezente în perioadele premonarhică și monarhică,
așa cum se poate vedea din cărțile de la Iosua la 2 Regi

Wellhausen a concluzionat, din motive tematice și teologice,
că sursa preoțească P a venit după Deuteronom.

Acesta s-a bazat pe observațiile că.
1. D (Deuteronomul) nu arată nici o familiaritate cu sistemul ritual al lui P (Preoțesc) (Leviticul), și
2. în timp ce P pleacă de la centralizarea cultului lui Iehova în Ierusalim,
D trebuie să argumenteze în favoarea acestei centralizări.


Astfel, argumentul deuteronomic potrivit căruia cultul lui Iehova nu poate fi practicat decât la Ierusalim
precede codul ritual al lui P, care recunoștea deja centralizarea cultului la Ierusalim.

Acest lucru, împreună cu faptul că de la Iosua până la 2 Regi, nici profeții preexilici
nu arată vreo cunoaștere a legilor din P (cartea Leviticului),
l-a determinat pe Wellhausen să pledeze pentru o dată târzie a sursei preoțești P, cel mai probabil de origine postexilică.


Cu alte cuvinte, legea rituală și cultul din jurul tabernacolului
pe care narațiunea biblică le prezintă ca parte a experienței din pustie în cărțile Exod și Levitic
sunt de fapt o compoziție de după Exilul Babilonian ulterioară,
reflectând preocupările cultice și rituale ale comunității de exilați care,
întorși din captivitatea babiloniană, s-au reinstalat în Palestina în perioada persană și au reconstruit templul și cultul lui Iehova.

În consecință, Wellhausen a presupus că sursele care alcătuiesc acum Pentateuhul au fost compuse
într-o serie de etape succesive (în momente diferite, de către persoane diferite cu agende diferite)
și editate împreună la o dată ulterioară.

Author:  anadi [ 2.8.2022, 12:28 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

WELLHAUSEN ȘI IPOTEZA DOCUMENTARĂ 1

Ipoteza lui Wellhausen a devenit cunoscută sub numele de Ipoteza documentară și s-a impus rapid ca ortodoxă în cercetarea critică.

Sursa iahwistă sau I a fost datată în epoca solomonică (secolul al IX-lea î.num.creșt.) sau un secol mai târziu,
și pare să fi fost un produs al scribilor iudei din Regatul de Sud.

Sursa Elohistă sau E a fost considerată un produs literar al Regatului de Nord și, prin urmare,
trebuie să fi fost scrisă înainte de căderea acestuia în 722 î.num.creșt.

I și E au fost redactate împreună, probabil nu mult mai târziu decât după căderea lui Israel.

Sursa deuteronomică sau D a fost combinată cu textul compozit I-E,cceea ce s-a întâmplat probabil cândva în secolul al V-lea î.num.creșt.

Un alt proces de redactare, care a avut loc probabil în secolul al V-lea sau la începutul secolului al IV-lea î. num. creșt.,
a adăugat la acest document I E D compoziția preoțească post-exilică sau P.

Author:  anadi [ 21.8.2022, 15:21 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

WELLHAUSEN ȘI IPOTEZA DOCUMENTARĂ 2

Trebuie reamintit faptul că ipoteza documentară este doar atât, o ipoteză.
Dar, ca atare, are o rigoare științifică.


După cum scrie un critic:
"O ipoteză este o structură conceptuală
folosită pentru a organiza și a face inteligibilă o masă de observații
care altfel ar fi dezordonate și dezorganizate."

La fel ca modelul atomului, care este, de asemenea, o ipoteză construită din ceea ce se poate observa din datele colectate de acceleratoarele de fotoni,
așa este și ipoteza documentației. Ea rămâne cea mai bună și cea mai confirmată ipoteză

care explică datele textuale observate în textul ebraic:
povești duble,
teologii și sisteme rituale contrare,
contradicții,
diferențe de stil și de vocabular
etc.

La mai bine de un secol de la Wellhausen, nici un model alternativ nu explică datele textuale observabile la fel de bine ca Ipoteza documentară.
Cu siguranță, ipoteza documentară, așa cum a fost concepută de Wellhausen,
este reprodusă cu variații considerabile și a avut și continuă să aibă criticii săi.

Ar fi benefic să analizăm pe scurt modul în care Ipoteza documentară
a fost revizuită de generațiile succesive și care au fost provocările acesteia.

Author:  anadi [ 24.8.2022, 20:15 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

De la ipoteza documentară la vechile tradiții elohiste și iehoviste - Gunkel

Una dintre principalele provocări la adresa ipotezei documentare a fost
existența unor compoziții literare separate - documente întregi -
care au fost apoi redactate împreună la o dată ulterioară.

Cu alte cuvinte, lucrarea lui Gunkel ne-a obligat să examinăm
tradițiile orale și cadrele cultice/liturgice care se află în spatele textelor
încă de la adoptarea culturii canaanite
și a mutat discuția
- de la documente la tradiții orale,
- de la autori la produse ale unor evenimente culturale particulare.

Acest lucru a avut cel mai mare impact asupra surselor Iehovistice și Elohistice, în special asupra celei din urmă.

O serie de cercetători sunt acum dispuși să admită că un așa-numitul document Elohist nu a existat niciodată;
mai degrabă, este o colecție de diverse tradiții culturale și cultice din nord
care au fost adăugate ulterior la sursele iehoviste.

Author:  anadi [ 29.9.2022, 08:38 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

De la ipoteza documentară la vechile tradiții elohiste și iehoviste - Gunkel II

Mai mult, pentru Gunkel, sursele Iehoviste și Elohiste nu au fost concepute ca autori,
ci ca interpreți ai tradițiilor orale de-a lungul secolelor
care au modificat aceste tradiții atunci când au fost scrise.

În concluzie, lucrarea lui Gunkel a influențat domeniul de cercetare în sensul că
nu mai există un consens asupra existenței unor documente literare independente și continue înainte de fuzionarea lor.
Acest lucru este valabil în special pentru sursa E și, într-o măsură mai mică, pentru sursa I.

Cu toate acestea, D (sursele deuteronimice) și P (sursele preoțești), cele mai recente două surse,
erau în mod clar compoziții literare chiar și pentru Gunkel.

Sursa:
Modern challenges to the Documentary hypothesis
http://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/

Author:  anadi [ 8.10.2022, 18:10 ]
Post subject:  Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului

DE LA SURSELE E (Ehovistă), I (Iehovistă), D (Deuteronomică), P (Preoțească)
LA SURSELE NEGLIJATE

O altă provocare la adresa Ipotezei documentare este
numărul tot mai mare de surse din cadrul surselor propuse de critici.

În dorința din ce în ce mai mare de a desface straturile redactate,
cercetătorii biblici au supus multe dintre surse la subdiviziuni tot mai mari ale straturilor lor redactate.

Wellhausen însuși a propus diferite tipuri de surse iehoviste I1, I2 și I3
fiecare reprezentând un strat editorial din sursa în sine.

Evident, aceasta este o problemă care atacă din nou ipoteza unor documente literare individuale întregi.
Dacă un presupus document literar poate fi împărțit în diferite straturi redacționale,
putem înțelege sursa ca pe o unitate literară întreagă?


:  
: