Ipoteza celor două surse: "Iehoviste (Yawhiste)" și "Elohiste"1
Pastorul luteran german Henning Bernhard
Witter,
medicul francez al lui Ludovic al V-lea, Jean Astruc,
și un
profesor de la Universitatea din Göttingen pe nume Johann Gottfried
Eichhorn
au ajuns fiecare la concluzia că
Pentateuhul trebuie să fi fost compus din două surse principale.
Witter a fost cel care, la începutul secolului (1711), a postulat o ipoteză
cu două surse,
bazată pe distincția dintre cele două denumiri diferite pentru
zeul lui Israel în relatările introductive ale creației din Cartea Genezei.
Witter a observat că în Geneza 1:1-2:3 cuvintele El/Elohim au fost folosite în mod constant și exclusiv,
în timp ce în Geneza 2:4-3:24 numele Iehova a fost folosit în mod constant și exclusiv atunci când se vorbește despre Divinitate.
De asemenea, trebuie remarcat faptul că Witter lucra încă în cadrul paradigmei care i-a fost transmisă de criticii din secolul precedent
și anume că
Moise a folosit surse atunci când a scris Geneza.
Pentru Witter, deci, cele două surse principale diferă nu numai
- prin diferitele reprezentări și denumiri ale zeului lui Israel,
- dar și prin
dublete ale povestirilor
- și
stiluri diferite ale acestora.
Dar studiul lui
Astruc din 1753, "
Ipoteze privind sursele originale pe care Moise pare să le fi folosit pentru a scrie Cartea Genezei",
a fost cel care a clarificat implicațiile acestei descoperiri.
Astruc nu numai că s-a referit la aceste două surse ca fiind
Elohiste (din ebraicul el/elohim) și Iehoviste (Yahweh),
dar a remarcat și faptul că aceste două surse
- în afară de cele două denumiri diferite ale divinității lui Israel,
- prezentau și alte diferențe,
- și că
aceste diferențe se extindeau de-a lungul întregii cărți Geneza.
De exemplu, aceste două surse au arătat, de asemenea, diferențe
în ceea ce privește
stilul, vocabularul și chiar accentul teologic.
Sursa: The two-source hypothesis: the 'Yawhist' and the 'Elohist'
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/