|
|
Fi binevenit calatorule ! |
|
Author |
Message |
Anemaptep02 Aspirant
Joined: 23 Nov 2007
Member: #329 Posts: 1
Style: subSilver (582) Medals: None
Groups: None |
Cum funcționează mantrele?
Cred că există multe neînțelegeri în această temă, așa că o scurtă prezentare cu câteva paradigme din practica emică nu ar fi fără folos. Un occidental din zilele noastre asociază conceptul 'mantra' cu niște silabe scurte fără nici un înțeles propriu-zis, care - cumva - sunt menite beneficiului 'practicantul spiritual'. Această descriere nu este întru totul falsă, însă ea nu acoperă conceptul 'mantra' decât parțial. Bănuiesc că aici trebuie să acuzăm mișcarea TM (Meditația transcendentală), care în anii de glorie a mișcărilor alternative practic a monopolizat piața occidentală. De obicei însă consumatorul occidental nu știe și nici nu vrea să știe care era situația reală în care s-a născut conceptul de 'mantra'.
Dar ce înseamnă 'mantra' în practica autohtonă? În primul rând Vedele, mai precis orice vers vedic care este recitat în sacrificiul ortodox. Mantra prin excelență este faimoasa Gāyatrī, un vers de 3x8 silabe aranjate în diferite moduri, precedat de o mantra separată (oṃ bhūr bhuvaḥ svaḥ). Aceasta din urmă a devenit atât de strâns asociată cu versul care urmează, încât mulți cred că face parte din ea. În tradiția medievală s-a considerat că Gāyatrī este esența Vedelor. Chiar dacă un membru al castelor superioare (brāhmaṇa, kṣatriya și vaiya) nu a studiat Vedele deloc (adică a prescurtat perioada de studiu la extremă), aceasta era singura mantră transmisă de către preotul familiei. Câteodată termenul 'gāyatrīsāra' [parafr.: persoană al cărei studiu se limitează la Gāyatrī] este aplicat derizoriu pentru brahmani ignoranți. Este de notat că numai aceste trei caste au avut dreptul de a recita Gāyatrī. Se considera că în ziua în care cei pe dinafara castelor vor recita Vedele - și noi ca 'mleccha' ('barbari') ne calificăm în această categorie - declinul va începe.
După cum se știe, atât sacrificiul vedic cât și întreaga viață socio-religioasă ortodoxă s-a derulat după reguli draconice. O singură greșeală în recitare, o singură unealtă plasată în locul greșit discalifică întregul efort depus în sacrificiu și efectul scontat este pierdut dacă nu se fac riturile de reparație. La fel și în viața de zi de zi sunt miriade de oportunități în care omul din castele superioare poate fi poluat de impurități prin care își poate pierde dreptul (adhikāra) de a executa sacrificiile. Impuritățile desigur sunt mai mult sau mai puțin serioase. Cele minore pot fi îndepărtate printr-o simplă baie rituală. Pentru cele majore însă perioada și riturile de ispășire sunt foarte serioase și sunt valabile pentru toți, inclusiv zeii.
Exegeza ortodoxă a Vedelor, școala filosofico-religioasă mīmāṃsā formulează eficacitatea mantrelor în modul următor. Ritul executat după modul prescris și cu mantrele aferente este eficient pentru că așa spun Vedele. Vedele nu pot furniza informație greșită, pentru că ele sunt eterne, nefiind create de nimeni. Nefiind create de nimeni, valabilitatea lor epistemologică nu poate fi contestată. În mod surpinzător în această școală există un dezinteres total față de zei sau față de înțelesul mantrelor. Ele pur și simplu nu contează, important este ca sacrificiul să fie executat în modul corect.
Care este însă situația în tradițiile non-vedice cum ar fi 'tantra' șivaită sau buddhistă? Vom vedea concepte foarte similare care discalifică opinia după care tantrele sunt produsul substratului ne-arian. În primul rând există continuitate textuală între tradiția vedică târzie, adică Atharvaveda, și șivaism, cât și între șivaism și buddhism. Drept, unele elemente 'non-ariene' întră în joc, sau mai bine spus elemente care nu pot fi trasate în texte și astfel se postulează originea lor undeva în afara tradiției vedice/hinduse, însă ele nu joacă nicăieri roluri majore. E.g. primele mantre în tradiția șivaită (cele cinci brahmamantra) își au locul de baștină în Atharvaveda.
Să ne uităm acum la tradiția buddhistă unde avem avantajul de a consulta cel mai mare logician buddhist, Dharmakīrti. În primul rând, filosoful a argumentat împotriva conceptului vedic de non-originarea Vedelor. Lăsăm argumentul precis pe altă dată. Dar dacă mantrele sunt concepute, care este garanția pentru eficacitatea lor? Dharmakīrti spune că ele sunt concepute de oameni deosebiți, care au devenit astfel prin disciplinarea conștiinței prin practică asiduă. Aici intră în joc un concept extrem de vechi în tradițiile arhaice, anume cuvântul dat de un 'om adevărat' (sat). Pentru ei încălcarea cuvântului dat este de neconceput. Exemplele se găsesc în abundență. Tipic este motivul 'blestemul ascetului': orice cuvânt exprimat - chiar prin furie - de către un ascet (în mod clasic un ṛṣi) trebuie să se împlinească. Prin urmare, dacă un maestru spune că prin această practică, prin acest rit, cu mantra cutare și cutare efectul va apare, el nu poate greși. Dacă nu apare efectul, sunt două posibilități: fie ritul nu a fost executat după învățătură, fie ascetul este un impostor. Observăm deci că identitatea obiectivă a mantrei nu este deloc importantă; ceea ce contează este sursa ei credibilă. Desigur, asta nu înseamnă că orice maestru produce mantre după bunul lui plac, deși aparent Dharmakīrti nu exclude această posibilitate. Trebuie însă să precizăm că în timpul lui Dharmakīrti (sec. VII.) nu prea existau încă tantre buddhiste care aveau pretenții soteriologice, adică de a garanta eliberare exclusiv prin practică tantrică. Ele erau considerate pur și simplu texte magice care pot ajuta un bodhisattva de a servi lumea prin activități miraculoase cum ar fi vindecare de veninul șerpilor (practic singura paradigmă adusă de Dharmakīrti și comentatorii lui), asigurarea ploii în caz de secetă, rituri de prosperitate, etc.
Doar simpla comunicare a unei mantre însă nu este de ajuns. Prima condiție am discutat mai sus: maestrul care o comunică trebuie să fie 'adevărat'. Discipolul de asemenea trebuie să posede calitățile prescrise. Mai departe, mantrele nu se transmit în mod haotic: maestrul examinează personal caracterul discipolului, câteodată pentru mai mulți ani, pentru a determina care mantra îi va fi potrivită. Când sosește timpul propice (după discreția inițiatorului și calculații astrologice) un rit elaborat de inițiere este executat: discipolul este introdus în cultul zeității respective. Ritul de inițiere (dīkṣā în șivaism, abhiṣeka în buddhism) este prea lung pentru a intra în detalii aici. În modul clasic se construiește maṇḍala zeității din nisipuri colorate, discipolul este adus față în față cu această maṇḍala, aruncă o floare pe ea (un alt factor determinant pentru stabilirea aferențelor), etc. Numai și numai în acest caz discipolul capătă dreptul (adhikāra) de a recita mantra zeității sau să execute riturile meditative din sistemul respectiv.
Inițierea însă vine la un preț (în afara taxei plătite inițiatorului - care de obicei este enorm). Pentru a obține orice succes în practica ciclului respectiv trebuie respectate niște jurăminte (samaya, samvara) până la sfârșitul vieții. Dacă aceste jurăminte sunt încălcate, la modul extrem discipolul trebuie să fie inițiat din nou. Cele mai multe cicluri tantrice specifică și o practică specială temporală numită vrata, care și ea poate atinge extreme. E.g. în sistemul Kālīkula practicantul trebuie să se îmbrace în port femeiesc; asceții kāpālika imită forma lui iva când își executa izbăvirea pentru tăierea al cincilea cap al lui Brahmā: acoperit în cenușă trăiesc prin crematorii, cerșesc mâncare într-un vas de craniu, etc.; multe tantre buddhiste prescriu o așa numită 'unmattavrata' în care inițiatul pretinde că este nebun pentru șase luni, ș.a.m.d. Toate aceste elemente sunt suplimentare perioadei în care se capătă măiestrie asupra unei mantre, un alt element ignorat în 'practica' vestică.
Pentru ca o mantra să-și exercite efectul, ea trebuie măiestrită printr-un rit numit puracaraṇa sau pūrvasevā ('serviciul anterior'). De obicei se stabilește un rit cu vizualizări complexe după care se recită mantra primită. Cea mai răspândită metodă este de a murmura silabele în voce aproape inaudibilă calculând numărul recitării pe un rozariu consacrat special. Numărul cerut este variabil. În sistemul Hevajra de exemplu mantra zeității principale trebuie rostită în cadrul ritului prescris de 100.000 de ori, iar mantrele zeităților aferente (în acest caz 9 zeități feminine) de 10.000 ori pentru fiecare. De asemenea, se primesc îndrumări personale de la maestru în ceea ce privește metoda de recitare pentru fiecare mantra, e.g. când trebuie începută în funcție de respirație, modul precis în care silabele sunt recitate: lungime, nazalizare, etc.
Recitarea în modul descris nu este singura funcție a mantrelor, și nu orice mantra trebuie măiestrită. Există mantre minore în funcție, cum ar fi mantrele pentru oferirea materialelor de adorare (flori, bețișoare parfumate, etc.), o sumedenie de mantre purificatoare, mantre apotropaice menite să asigure desfășurarea ritului fără obstacole demonice, etc. etc. Există mantre vizualizate, care nu au nici o valoare sonoră, e.g. în meditațiile buddhiste tantrice zeitatea apare dintr-o silabă-germene (hūṃ, etc.), care apare pe un disc lunar care apare din silaba-germene paṃ, care stă pe un disc solar, care apare din silaba-germene A, ș.a.m.d. Funcțiile sunt nenumărate.
Un alt element ignorat este că o mantra în sine nu are nici o valoare salvifică. Dacă o mantra poate garanta eliberarea atunci de ce ar mai exista toate tipurile de meditație, prāṇāyāma, etc.? Ea este doar o unealtă pentru practicant pentru a fi împărtășit în puterea zeității respective, și de cele mai multe ori doar unealta pentru început. O analiză [pseudo-]lingvistică autohtonă spune că 'mantra' se numește așa pentru că ea protejează ('tra') mintea ('man'), adică o ajută să devină focusată pentru practicile superioare. Când energia disipată a conștiinței devine concentrată, mantra nu mai are nici o valoare. Practica spirituală mult dezbătută dar mai puțin înțeleasă nu este altceva decât antrenarea conștiinței. Totul pornește de la conștiință, și probabil că nu greșim dacă spunem că tot acolo se și sfârșește.
O altă întrebare interesantă este dacă succesul atribuit unei practici cu o mantra are cerințe morale. Răspunsul unanim este nu, mai precis, nu este nici o cerință morală obiectivă (sau kantiană dacă doriți). Există mantre - probabil chiar în număr superior - destinate riturilor agresive, sau în limbaj mistic 'de magie neagră'. Punctul crucial nu este dispoziția morală a practicantului ci intenția lui, diligența și executarea cerințelor după modul prescris.
sursa: http://ityalam.blogspot.com/2007/12/cum-funcioneaz-mantrele.html
font: Tahoma |
|
|
|
|
Acustic Milenar
Joined: 30 May 2007
Member: #229 Posts: 1062
Style: subSilver (582) Medals: None
Groups:
|
Anemaptep02 @ Sat 19 Jan, 2008 18:26 wrote: Cum funcționează mantrele?
Hmmm, ciudata divagatie cu tenta docta si prea putin practica. Oare cel care a facut aceste comentarii are habar cum functioneaza mantra pe el insusi, adica a practicat vreodata cu adevarat ceea ce am putea numi in mod generic: mantra yoga ? Voi cum comentati aceasta "functionare" a mantrelor asa cum e prezentata mai sus ? Dar din punctul vostru de vedere ? |
|
|
|
|
Duhul Initiat
Joined: 09 Oct 2007
Member: #308 Posts: 316
Style: subSilver (582) Medals: None
Groups:
|
Acustic @ Duminica 20 Ian, 2008 18:34 wrote: Anemaptep02 @ Sat 19 Jan, 2008 18:26 wrote: Cum funcționează mantrele?
Hmmm, ciudata divagatie cu tenta docta si prea putin practica. Oare cel care a facut aceste comentarii are habar cum functioneaza mantra pe el insusi, adica a practicat vreodata cu adevarat ceea ce am putea numi in mod generic: mantra yoga ? Voi cum comentati aceasta "functionare" a mantelor asa cum e prezentata mai sus ?
Cred ca ai putea sa intrebi direct la acel blog la comentarii, insa ma tem ca nu acolo vei gasi raspunsul cel mai curat. Am fost si eu acolo si am gasit unele afirmatii jenante, ceea ce ma face sa cred ca lumina este departe de acel loc. Cat despre mantre, ce sa spun, cam care ar fi diferenta intre rostirea unor mantre si rugaciune ? Ce ar putea fi mai curat, mai pur si mai direct decat o rugaciune spusa din inima ? Probabil in lipsa divinitatii ca si Dumnezeu personal lipseste perspectiva "dialogului", caci nu-i asa, nu ai cui sa i te adresezi, sau sa i te rogi, sau sa te asculte.
|
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Pe când rostea Petru cuvintele acestea, S-a pogorât Duhul Sfânt peste toți cei ce ascultau Cuvântul. |
|
|
|
Acustic Milenar
Joined: 30 May 2007
Member: #229 Posts: 1062
Style: subSilver (582) Medals: None
Groups:
|
Duhul @ Sun 20 Jan, 2008 19:52 wrote: Acustic @ Duminica 20 Ian, 2008 18:34 wrote: Anemaptep02 @ Sat 19 Jan, 2008 18:26 wrote: Cum funcționează mantrele?
Hmmm, ciudata divagatie cu tenta docta si prea putin practica. Oare cel care a facut aceste comentarii are habar cum functioneaza mantra pe el insusi, adica a practicat vreodata cu adevarat ceea ce am putea numi in mod generic: mantra yoga ? Voi cum comentati aceasta "functionare" a mantelor asa cum e prezentata mai sus ?
Cred ca ai putea sa intrebi direct la acel blog la comentarii, insa ma tem ca nu acolo vei gasi raspunsul cel mai curat. Am fost si eu acolo si am gasit unele afirmatii jenante, ceea ce ma face sa cred ca lumina este departe de acel loc. Cat despre mantre, ce sa spun, cam care ar fi diferenta intre rostirea unor mantre si rugaciune ? Ce ar putea fi mai curat, mai pur si mai direct decat o rugaciune spusa din inima ? Probabil in lipsa divinitatii ca si Dumnezeu personal lipseste perspectiva "dialogului", caci nu-i asa, nu ai cui sa i te adresezi, sau sa i te rogi, sau sa te asculte.
Se pare ca am aceiasi atractie ca si tine fata ce acel colt de "cunoastere". Autorul pare mult prea sigur pe el ca sa puna problema si altfel de cum o vede si o prezinta intr-un mod cam zeflemist. Nu cred ca voi afla mare lucru de la el, decat poate cel mult alte texte, adica teoriile altora si mai putin ceva din experienta sa practica.
La ce afirmatii jenante te referi ?
Ar fi chiar minunat un dialog pe tema rugaciune vs mantra, dar probabil asta in alt topic si poate si intr-o alta vreme. |
|
|
|
|
Duhul Initiat
Joined: 09 Oct 2007
Member: #308 Posts: 316
Style: subSilver (582) Medals: None
Groups:
|
Acustic @ Duminica 20 Ian, 2008 19:20 wrote: La ce afirmatii jenante te referi ?
Ar fi chiar minunat un dialog pe tema rugaciune vs mantra, dar probabil asta in alt topic si poate si intr-o alta vreme.
Nu le mai expun pe toate, dar iata o mostra de toata jena:
articolul Iisus în India, Iisus în Tibet, Iisus online
Stiu ca e off topic, dar mi se pare o mizerie modul in care isi bate joc de ceea ce reprezinta Iisus si invatatura Sa pentru aceasta umanitate. Daca ar avea el habar de cine e Iisus, poate nu ar mai indrazni sa scrie asemenea blasfemii cu titlu de glume si bascalie.
Da, chiar sunt curioasa de aceasta tema: rugaciunea vs mantra.
|
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Pe când rostea Petru cuvintele acestea, S-a pogorât Duhul Sfânt peste toți cei ce ascultau Cuvântul. |
|
|
|
|
|
Page 1 of 1 [ 5 Posts ]
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot post attachments in this forum You can download attachments in this forum
|
Orice sfârșit e un nou început !Cunoaște Adevărul și acesta te va face liber ! Powered by phpBB © 2001, 2024 phpBB Group All content is copyright © UNIQUE : FORUM - PORTAL spiritual romanesc and its original authors 315 pages loaded in last 5 mins | 239 unique hits in last 24 hours |