Tainele Universului și ale Spiritului sunt dezvăluite doar celui care le caută în mod sincer, cu o inimă curată ! FAZA CURENTA A LUNII
Username:   Password:  Auto Login    
 RegisterRegister 
It is currently 27.9.2021, 16:58
All times are UTC + 3 Hours
Fi binevenit calatorule !
Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului


Users browsing this topic: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests
Registered Users: None


View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic
Author Message
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 20.7.2021, 08:42 View PostDownload Post

Dovezi timpurii ale originii post-mosaice a Pentateuhului: anacronisme 1

Nu numai că relatarea morții lui Moise arată că textul a fost scris de un autor ulterior,
căci nimeni nu-și cunoaște locul de înmormântare (Deut 34: 6) -
ci încă din secolul al XI-lea, cititorii educați ai Bibliei, rabinii evrei și clerul creștin deopotrivă
au început să observe și să comenteze alte particularități și anomalii textuale pe care le-a dezvăluit Pentateuhul,
căci se afirma tradițional și apoi autoritar că autorul său era Moise.

Medicul curții evreiești Isaak ibn Jaschusch, de exemplu, a remarcat în ultima jumătate a secolului al XI-lea
- lista regilor edomiți din Geneza 36: 31-39 nu ar fi putut fi scrisă de Moise; lista amintește numele regilor edomiți care au fost activi în timpul lui David și Solomon.
- în plus, Geneza 36:31 sugerează cu tărie că autorul a scris după înființarea monarhiei în Israel, cunoscând o perioadă monarhică din istoria israelită:
„Aceștia sunt regii care au domnit în țara Edomului, înainte ca vreun rege să domnească peste israeliți."
Acest pasaj trebuie să fi fost scris de cineva care nu a trăit înainte de secolul al 9-lea î.num. creștină.

Anomalia textuală specifică aici este ceea ce este denumit în mod obișnuit anacronism:
ceva din intervalul de timp al narațiunii apare de fapt dpdv. istoric mult mai târziu sau
se întâmplă în afara intervalului de timp pe care îl implică narațiunea și,
de fapt, acel ceva aparține adesea în cadrul istoric al autorului real a textului.
Acesta este unul dintre mijloacele prin care savanții pot datează un text.

De exemplu, dacă o narațiune prezentată în contextul istoric al anilor 1920 permite personajelor sale să folosească telefoane mobile,
am fi sceptici cu privire la veridicitatea istorică a narațiunii. Mai degrabă, acesta ar fi un anacronism
care dezvăluie momentul în care narațiunea a fost scrisă la sfârșitul secolului al XX-lea și contextul său istoric.

Sursa Early evidence of post-Mosaic authorship: anachronisms
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/
Back to top See my Info
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 22.7.2021, 11:03 View PostDownload Post

Dovezi timpurii ale originii post-mozaice a Pentateuhului: anacronisme 2

Citește mai mult: https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/
Secole după descoperirile lui Isaac ibn Jaschusch, savanții biblici au completat anacronismele din Geneza 36, ​​
subliniind alte câteva anacronisme din narațiunile pentateuhului, cum ar fi:

menționarea filistenilor pe vremea patriarhilor (Gen. 26), care,
după cum știm din înregistrările istorice arheologice și extra-biblice,
nu ocupaseră pământul înainte de secolul al XII-lea î.numărătorii. cr.

Prin urmare menționarea lor în timpul lui Avraam este un anacronism și cel mai probabil reprezintă lumea geopolitică din secolele X și IX î.numărătorii. Cr.
când filistenii au jucat un rol important în politica israeliană. Un alt anacronism frecvent menționat în Geneza îl reprezintă referirile la cămilele domesticite (de exemplu, Gen 24).
Cămilele nu au fost domesticite mult mai târziu și, prin urmare, reflectă realitatea istorică a unei perioade ulterioare a autorului.

Într-adevăr, mențiunea din povestea lui Iosif a caravanei de cămile care transporta „gumă, balsam și smirn㔠(Gen 37.25)
evidențiază produsele care au făcut parte din comerțul arab care a început să înflorească în secolele VIII și VII .
Autorul acestui pasaj trebuie să fi trăit în secolele VIII sau VII î.Hr. și a transferat caracteristicile lumii sale geopolitice narațiunilor pe care le-a scris.

Sursa Early evidence of post-Mosaic authorship: anachronisms

http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/
Back to top See my Info
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 31.7.2021, 18:55 View PostDownload Post

Dovezi-timpurii-ale-originii-post-mosaice-a-pentateuhului-anacronisme-3

Există, de asemenea, numeroase instituții politice și religioase
și chiar nume de orașe de-a lungul Hexateuhului (cărțile de la Geneză la Iosua)
care nu existau în vremea patriarhilor, a Exodului, a relatărilor despre deșert sau a relatărilor despre cucerire.

Adică, nu existau încă în cadrul istoric pretins al narațiunii.
Ele sunt anacronisme și reflectă lumea geopolitică a unei perioade de timp mult mai târzii,
decât cea a autorului actual.

De exemplu, granița dintre israeliți și filisteni din secolele IX-VIII î.Hr. este prezentată în mod anacronic
ca un tratat între Avraam/Isaac și regele filistean Abimelec în Geneza 21:30-32 și 26:32-33.
De asemenea, granița politică dintre Israel și Aram (secolele IX-VIII î.Num.Creștină )
este reprezentată de tratatul încheiat între Iacob și Laban.

După cum reiese din aceste două exemple, relațiile tribale sau de rudenie descrise în cartea Genezei
amintesc adesea de realitățile politice dintr-o perioadă de timp mult mai târzie, cea a autorului însuși al textului.

Relația dintre Iacov și Esau din Geneza 25 și 27, care, conform narațiunii noastre, sunt eponime pentru Israel și, respectiv, Edom,
reflectă relațiile politice dintre Israel și Edom în secolele IX și VIII î.Num.Creștină
- perioada în care a fost scrisă cel mai probabil această narațiune, și urmărește astfel să explice originile propriilor circumstanțe istorico-politice.

Există mult mai multe anacronisme în Hexateuh,
iar acestea au servit generațiilor ulterioare de cercetători și cititori biblici ca indicii cu privire
la datele de origine ale textelor
și tradițiilor care alcătuiesc cărțile.


Citește mai mult: https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/moise/dovezi-timpurii-ale-originii-post-mozaice-a-pentateuhului-anacronisme-3/
Back to top See my Info
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 5.8.2021, 17:12 View PostDownload Post

O ipoteză timpurie: textul lui Moise completat de scribii de mai târziu 1


În general se crede că o persoană numită Moise ar fi scris primele cinci cărți
pe care se bazează Religia Mosaică a evreilor.

Plecănd de la cei ce au remarcat primele anacronismele din Pentateuh
ar trebui să observăm, în plus, că ei nu au avut niciodată intenția de a contesta sau de a pune la îndoială
că Moise ar fi autorul Pentateuhului.

După cum vom vedea în primele etape ale acestui scurt studiu,
paternitatea mozaică era cea tradițional dată;

datele textuale observate în această primă fază au fost explicate prin ipoteze care urmăreau să păstreze paternitatea lui Moise.

Ar trebui să observăm, în plus, că anacronismul lui Isaac ibn Jashu nu a avut niciodată intenția
de a contesta sau de a pune la îndoială paternitatea mozaică.
După cum vom vedea în primele etape ale acestui scurt studiu, paternitatea mozaică era cea tradițional dată;
datele textuale observate în această primă fază au fost explicate prin ipoteze care urmăreau să păstreze paternitatea mozaică.

Astfel, anomaliile textuale observate de rabinul spaniol din secolul al XII-lea Abraham ibn Ezra -
și anume, faptul că sintagma pentateuhovică "dincolo de Iordan" (de exemplu, Dt 1:1),
versetele care ar fi fost rostite de Moise la persoana a treia
și descrierile unor locuri pe care Moise nu le vizitase niciodată
- reflectau cunoștințele unui autor din alt timp și loc, a recunoscut el discret.

El a argumentat că pasajele care vorbesc despre faptul că Moise a predat legea legământului "dincolo de Iordan"
au fost scrise în mod irevocabil de cineva care a trăit de cealaltă parte a Iordanului,
adică de un scrib care a trăit în Israel, la vest de Iordan, și a vorbit despre faptul
că Moise a predat legea "dincolo de Iordan".

Rabinul Hezekiah ben Manoah, din secolul al XIII-lea, a observat, de asemenea, că persoana care a scris Geneza 12:6,
de exemplu - "pe vremea aceea, canaaniții erau în țară" - trebuie să fi făcut acest lucru din perspectiva unei perioade de timp ulterioare,
adică din perspectiva cuiva care privește înapoi la epoca în care canaaniții se aflau efectiv în țară.

Dovezile din ce în ce mai numeroase l-au determinat pe Joseph Bonfils, în secolul al XIV-lea,
să sugereze că există în mod clar versete și pasaje din Pentateuh care au fost scrise de profeți mai târziu.

Nici una dintre aceste observații nu amenință paternitatea mozaică în sine. Mai degrabă, concluzia care se desprinde din aceste date textuale este că
documentul mosaic original trebuie să fi fost completat în perioadele ulterioare cu texte suplimentare scrise de autori mai târziu.

Unul dintre ultimii susținători ai acestei teze a fost Richard Simon, care, în secolul al XVII-lea, a susținut că
nucleul legilor provine de la Moise și a fost scris de el;
cu toate acestea, restul Pentateuhului a fost adăugat de un scrib ulterior, cum ar fi Ezra.

Astfel, paradigma predominantă, cu excepții, până la începutul secolului al XIX-lea, a fost aceea că Moise a scris legile,
iar profeții și scribii de mai târziu au adăugat material la ele.



Sursa: An early hypothesis: Moses' text supplemented by later writers
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/
Back to top See my Info
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 17.8.2021, 14:55 View PostDownload Post

O ipoteză timpurie: textul lui Moise completat de scriitorii de mai târziu 2

Această paradigmă i-a dominat mai mult sau mai puțin pe gânditorii religioși din secolele XV-XVIII,
cu unele alternative semnificative în lucrările lui Hobbes și Spinoza.

Filosoful politic englez Thomas Hobbes a fost primul care a sugerat că Moise nu a scris cea mai mare parte a Pentateuhului.
În cartea 33 a Leviathanului său, publicată în 1651, Hobbes nu numai că a enumerat multe dintre anomaliile textuale
care fuseseră deja adunate în secolele anterioare secolului al XVII-lea, dar a adăugat la ele multe altele.

Frecventele referiri ale autorului (autorilor) pasajelor din Pentateuh la instituțiile politice sau religioase ale vremii sale (lor)
prin sintagma "până în ziua de azi",
anacronismele care se acumulaseră,
precum și menționarea de către autorul din Num 21:14 a unei surse, și anume "Sulul războaielor lui Iahve",
sunt doar câteva dintre datele care l-au determinat pe Hobbes să concluzioneze că Moise nu a scris Pentateuhul în integralitatea sa.

În consecință, Hobbes a susținut că Moise a scris doar codul de legi din Deuteronomul 12-26,
pe care l-a identificat, de asemenea, ca fiind "sulul Torei" care ar fi fost "găsit" în timpul domniei lui Iosia,
așa cum este descris în 2 Regi 22:8.

Filosoful evreu Spinoza a fost mai puțin timid decât Hobbes. El a contribuit la lista tot mai mare de ciudățenii și anomalii textuale
care au ieșit la iveală atunci când Pentateuhul a fost abordat din perspectiva interpretării tradiționale a paternității mozaice
- referiri frecvente la Moise la persoana a treia,
- expresia "până în prezent",
- nume de locuri care nu existau pe vremea lui Moise,
- evenimente politice care au avut loc la secole după epoca lui Moise, etc.

Și astfel Spinoza, în publicația sa din 1670, Tractatus Theologico-politicus, a afirmat cu îndrăzneală că
datele textuale indică în mod clar faptul că Moise nu a fost autorul Pentateuhului.

http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/
Back to top See my Info
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 26.8.2021, 12:43 View PostDownload Post

O altă încercare de ipoteză: surse pre- și post-Mosaice

Alte două evenimente din secolul al XVII-lea merită să fie menționate.
Atât calvinistul francez Isaac de la Peyrère, cât și Richard Simon, un preot catolic francez,
au publicat lucrări care din perspectiva lucrărilor lui Hobbes și Spinoza au fost blânde în declarațiile lor.

Cu toate acestea, ambele lucrări au fost interzise și arse de creștini.

În publicația sa din 1655, Systema theologicum et praeadamitarum hypothesi, Isaac de la Peyrère
a sugerat, pe baza listei tot mai mari de pasaje care presupuneau cunoașterea unor circumstanțe istorice la secole după Moise,
că Pentateuhul în forma sa actuală era de fapt o transcriere a materialului mosaic amestecat cu material pre și post-mozaic.

De la Peyrère a fost arestat și obligat să își retracteze poziția.

Richard Simon, care susținea în lucrarea sa Histoire Critique du Vieux Testament, publicată în 1678,
că legile au fost scrise de Moise, dar că relatările din Pentateuh au fost scrise mai târziu de Ezra, a fost, de asemenea, expulzat din cler.

Apelul lui Simon la posibilele surse folosite de Moise și, invers,
la cele ale autorilor de mai târziu care au completat opera lui Moise,
a fost făcut din acumularea de date textuale
- anacronisme politice și istorice care au fost scrise în mod clar la secole după Moise,
- narațiuni duble, care adesea se contraziceau între ele,
- narațiuni care erau adesea prost aranjate și secvențiate,
- și, mai ales, observarea diferitelor stiluri, vocabulare și accente teologice în numeroasele pasaje ale Pentateuhului.
toate au indicat o multitudine de autori.

Pentru Simon, aceste diferențe au fost explicate prin utilizarea unor surse diferite,
- cele folosite de Moise însuși
- și cele care au fost adăugate secole mai târziu de Ezra.

Deși Simon nu a respins niciodată paternitatea mosaică, o mie trei sute de exemplare ale cărții sale au fost totuși distruse,
iar protestanții s-au înarmat rapid cu respingeri detaliate ale afirmațiilor sale.

Afirmația lui Simon că sursele au fost folosite la scrierea narațiunilor din Pentateuh a stimulat descoperirile biblice din secolul următor.
Trei intelectuali din secolul al XVIII-lea au ajuns, în mod independent, la concluzii similare în evaluarea textului Pentateuhului
- și anume, că acesta a fost compus din (cel puțin) două surse diferite.


Sursa: Another attempted hypothesis: pre- and post-Mosaic sources
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/
Back to top See my Info
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 4.9.2021, 17:28 View PostDownload Post

Ipoteza celor două surse: "Iehoviste (Yawhiste)" și "Elohiste"1

Pastorul luteran german Henning Bernhard Witter,
medicul francez al lui Ludovic al V-lea, Jean Astruc,
și un profesor de la Universitatea din Göttingen pe nume Johann Gottfried Eichhorn
au ajuns fiecare la concluzia că Pentateuhul trebuie să fi fost compus din două surse principale.

Witter a fost cel care, la începutul secolului (1711), a postulat o ipoteză cu două surse,
bazată pe distincția dintre cele două denumiri diferite pentru zeul lui Israel în relatările introductive ale creației din Cartea Genezei.

Witter a observat că în Geneza 1:1-2:3 cuvintele El/Elohim au fost folosite în mod constant și exclusiv,
în timp ce în Geneza 2:4-3:24 numele Iehova a fost folosit în mod constant și exclusiv atunci când se vorbește despre Divinitate.

De asemenea, trebuie remarcat faptul că Witter lucra încă în cadrul paradigmei care i-a fost transmisă de criticii din secolul precedent
și anume că Moise a folosit surse atunci când a scris Geneza.

Pentru Witter, deci, cele două surse principale diferă nu numai
- prin diferitele reprezentări și denumiri ale zeului lui Israel,
- dar și prin dublete ale povestirilor
- și stiluri diferite ale acestora.

Dar studiul lui Astruc din 1753, "Ipoteze privind sursele originale pe care Moise pare să le fi folosit pentru a scrie Cartea Genezei",
a fost cel care a clarificat implicațiile acestei descoperiri.
Astruc nu numai că s-a referit la aceste două surse ca fiind Elohiste (din ebraicul el/elohim) și Iehoviste (Yahweh),
dar a remarcat și faptul că aceste două surse

- în afară de cele două denumiri diferite ale divinității lui Israel,
- prezentau și alte diferențe,
- și că aceste diferențe se extindeau de-a lungul întregii cărți Geneza.

De exemplu, aceste două surse au arătat, de asemenea, diferențe
în ceea ce privește stilul, vocabularul și chiar accentul teologic.

Sursa: The two-source hypothesis: the 'Yawhist' and the 'Elohist'
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/
Back to top See my Info
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 16.9.2021, 11:02 View PostDownload Post

Ipoteza celor două surse: "Iehoviste" și "Elohiste" 2

Ceea ce a fost cel mai impresionant a fost faptul că această ipoteză cu două surse a reușit să explice cu succes
- narațiunile duble din Cartea Genezei,
- cronologiile incoerente
- și chiar contradicțiile.


Astruc a susținut că aceste discrepanțe au fost rezultatul combinării de către Moise a acestor două surse.

Lucrarea lui Eichorn o urmează mai mult sau mai puțin pe cea a lui Astruc: Moise ar fi folosit două surse identificabile și independente
- ale căror identități distincte sunt indicate prin desemnarea diferită a divinității lui Israel (Yahweh / Elohim),
- precum și prin diferențele de stil și de ținută.
- și repetițiile narative ale aceluiași eveniment.



Trebuie subliniat faptul că Witter, Astruc și Eichorn nu au argumentat împotriva paternității mozaice a Pentateuhului.
Mai degrabă, discuția critică a gravitat în jurul
posibilelor surse pe care Moise le-a folosit în scrierea Pentateuhului,
și sursele post-mozaice folosite de scribii de mai târziu, care au adăugat materiale la textul mosaic de bază.


Într-adevăr, Astruc a fost un apărător fervent al paternității mozaice: Moise ar fi folosit surse antice pentru compunerea sa, susținea el.

Cu toate acestea, a doua jumătate a secolului al XIX-lea a fost marcată de o schimbare radicală în ceea ce privește înțelegerea istoriei compoziției Pentateuhului.
Afirmația potrivit căreia Pentateuhul conține
1. anacronisme,
2. numeroase contradicții,
3. istorii duble și
4. diferențe puternice de stil și vocabular,


a fost doar vârful icebergului în deslușirea complexului istoric al compoziției Pentateuhului.

Ori, totul indica faptul că textul nu putea fi compus de Moise, cu atât mai puțin de un singur autor.
Până la sfârșitul secolului al XIX-lea, aproape toți cercetătorii critici ai Vechiului Testament au respins ideea paternității mosaice.

Sursa: The two-source hypothesis: the ‘Yawhist’ and the ‘Elohist’
http://stevendimattei.com/moses-write-torah-2/
Back to top See my Info
anadi
Aspirant
Aspirant

anadi is offline

Joined: 18 Jul 2021
Member: #734
Posts: 13
Style: subSilver (82)
Medals: None
Groups:
Re: Moise ca autor al Pentateuhului, creatorul Mosaismului
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 20.9.2021, 17:30 View PostDownload Post

Secolul al 19-lea - Moise respins ca autor al Pentateuhului



Datele textuale remarcabile colectate începând cu secolul al 11-lea ,
incluzându-l pe cel de-al 19-lea au condus la concluzia imposibilității
susținerii afirmației tradiționale, precritică, de lungă durată
că Pentateuhul a fost scris de Moise - o noțiune tradițională,

pe care textul însuși nu a pretins-o niciodată,
dar care a apărut prin agendele de interpretare teologică și ideologică
condiționate cultural din antichitatea târzie și Evul Mediu.

Până în secolul al XIX-lea, marea majoritate a cercetătorilor biblici și-au dat seama,
Pentateuhul provine din diverse surse care datează sute de ani după pretinsa existență a lui Moise,
a se vedea Exodul ca Mit de întemeiere al Israelului
https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/moise/compunerea-torei/

Lucrarea lui Wilhelm de Wette (1780-1849) a fost cea care a condus la noua paradigmă,
a se vedea Legitimarea și autentificarea legilor evreiești
https://bhakti-yoga-iubirea-spirituala.webnode.ro/crestinism/moise/cronicele-samuel-si-regi/.

Moise, în calitate de inventator al iahwismului (iehovismului) ca religie de stat,
a fost doar o invenție ulterioară a evreilor, vezi Istoria lui Israel la
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_history.

Sursa The Documentary Hypothesis: How Scholars Discovered J, E, D, and
https://stevendimattei.com/emergence-documentary-hypothesis-scholars-discovered-j-e-d/
Back to top See my Info
Display posts from previous:   
   Board Index
   -> Maeștrii și învățătorii spirituali ai planetei, MOISE
View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic

Page 1 of 1  [ 9 Posts ]
 


Jump to:   
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot post attachments in this forum
You can download attachments in this forum

Style:  
Search:
Fii binevenit călătorule ! Tainele Cerului și ale Universului îți sunt pregătite. Cere și ți se va da ! Bate și ți se va deschide ! Caută și vei găsi !