Tainele Universului și ale Spiritului sunt dezvăluite doar celui care le caută în mod sincer, cu o inimă curată ! FAZA CURENTA A LUNII
Username:   Password:  Auto Login    
 RegisterRegister 
It is currently 16.4.2024, 16:19
All times are UTC + 3 Hours
Fi binevenit calatorule !
Introducere - O scurtă prezentare a vieții marelui yoghin Shankaracharya


Users browsing this topic: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests
Registered Users: None


View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic
Author Message
Shiva
Invatacel
Invatacel

Shiva is offline

Joined: 27 Feb 2005
Member: #4
Posts: 62
Country Flag: Romania
Style: subSilver (582)
Medals: None
Groups:
Topic icon
Introducere - O scurtă prezentare a vieții marelui yoghin Shankaracharya
Reply to topic Reply with quote Go to the bottom
PostPosted: 27.6.2005, 03:38 View PostDownload Post

MOTTO:
Mă închin în fața ta, o, maestrul meu divin!
Tu ești eliberat de orice atașament,
tu ești cel mai mare și mai bun dintre înțelepți.
Tu ești întruparea beatitudinii eterne.
Compasiunea ta este infinită, precum o mare fără de țărmuri.


O SCURTĂ PREZENTARE A VIEȚII MARELUI YOGHIN
SHANKARACHARYA


"Cel care a declarat: 'Voi veni ori de câte ori virtutea scade', a venit din nou, de această dată în sudul Indiei. Aici s-a născut sfântul brahman despre care se spune că la vârsta de 16 ani își desăvârșise deja toate scrierile filosofice și spirituale. Acesta a fost minunatul SHANKARACHARYA."

(SWAMI VIVEKANANDA)


Posted image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen. Imagini de legendă, frumoase și fantastice, îmbracă austera și totodată încântătoarea viață a lui SHANKARA - cel ce a fost un mare yoghin, filosof și poet. Dar, vorbind din punct de vedere istoric, cunoaștem foarte puțin despre viața sa.

    Cel mai mare filozof al tuturor timpurilor și cel mai mare hindus al vremurilor sale, SHANKARA, numit și SHANKARACHARYA, se presupune că s ar fi născut la Kaladi în Kerala, pe coasta de vest a Indiei, în jurul anului 686 e.n. Fiecare filă a vieții lui SHANKARA strălucește prin atât de multă înțelepciune, forță spirituală, subtilitate logică și profunzime filosofică, încât timp de secole, el a arătat, de la înălțimea realizării sale, și va continua să arăte tuturor oamenilor, calea către Fericire și Pace. De secole, orice călător, care vine din trecutul furtunos al existenței sale, și se îndreaptă către cea mai înaltă Realizare, recunoaște în inima sa că: "Viziunea cea mai profundă a Supremului a venit cu siguranță de aici".

    Copil fiind, SHANKARA a frecventat școala Vedică. Mintea sa ascuțită a pătruns scrutător în miezul învățăturilor vedice sacre și a formulat cu genialitate definiții precise și analize profunde la aceste texte, creînd astfel o veritabilă filosofie sintetică.

La vârsta de zece ani el era deja un talent academic. Nu numai că citise și memorase toate scripturile, dar scrisese deja și comentarii la multe dintre ele și întreținuse conversații cu diferiți erudiți care veniseră la el din toate colțurile țării, interesați să-l vadă pe acest băiat minune ce era considerat o încarnare a lui SHIVA.

Băiatul era însă nemulțumit. La vremea când toți copiii încep de-abia să studieze silabisind cuvinte, el era deja dezgustat de toată cunoașterea vană și superficială din cărți. El vedea că profesorii săi nu practică adevărurile înalte și pure pe care le predică. Într-adevăr, întreaga societate în care trăia era, ca și acum, materialistă, iar oamenii aveau drept scop căutarea plăcerilor. India trecea printr-o perioadă de decadență spirituală. SHANKARA, plin de ardoare și dăruire spirituală, a simțit în adâncul ființei sale chemarea lui Dumnezeu și cu maturitate, încă de când nu era decât un copil, a hotărât să-și facă propria viață un exemplu care să-i îndrepte pe oameni pe drumul luminos al adevărului.

În acea perioadă tatăl lui a murit. Băiatul s-a preocupat îndelung să înțeleagă problema vieții și a morții și s-a hotărât să o rezolve. În căutările sale asupra sensului existenței, el a renunțat treptat la tot ceea ce avea o valoare relativă. Atunci a scris el poemul denumit MOHA MUDGARAIU - "Sfărâmarea iluziei". Iată o traducere a lui:


Cine este soția ta? Cine este fiul tău?
Drumurile acestei lumi sunt într-adevăr stranii.
Al cui ești tu? De unde ai venit?
Vastă este ignoranța ta, dragul meu!
De aceea reflectează asupra acestor lucruri
și adoră-L pe Dumnezeu.

Iată prostia omului:
În copilărie e preocupat de jucăriile lui,
La tinerețe e vrăjit de dragoste,
La bătrânețe e împovărat de griji -
și-întotdeauna uită de Dumnezeu!
Orele zboară, secundele se rostogolesc, viața se scurge,
Dar briza speranței suflă continuu în inima sa.

Nașterea aduce moarte, moartea aduce renaștere:
Acest rău nu are nevoie de nici o dovadă.
Atunci unde poate fi, omule, fericirea ta?
Această viață tremură în balans
Precum apa pe o frunză de lotus -
și totuși, înțeleptul poate să-ți arate, într-o clipă,
Cum să treci această mare de prefaceri.

Chiar când trupul este ridat, când părul devine alb,
Când gingiile sunt fără dinți și toiagul bătrânului
Se clatină precum o trestie sub greutatea lui,
Cupa dorințelor lui rămâne încă plină.

Fiul tău îți poate aduce suferința,
Averea pe care o ai nu este o asigurare a raiului:
De aceea nu fi mândru de averea ta,
De familia, sau de tinerețea ta -
Toate sunt vremelnice, toate trebuie să se schimbe.
Cunoaște acest adevăr și fii liber.
Lasă-te pătruns de fericirea lui Dumnezeu.

Nu căuta nici pacea, nici lupta
Cu amicii sau rudele, cu prietenii sau cu dușmanii,
O, dragul meu, ca să obții eliberarea
Fii egal în toate.


Atunci SHANKARA și-a convins mama să-l lase să facă jurământul monastic, promițându-i că se va reîntoarce să o vadă înainte de a muri. Apoi, făcându-și pregătirile de plecare, porni în căutarea unui maestru veritabil.

Pe malurile râului Narmada îl întâlnește pe GAUDAPADA, un mare yoghin, care atinsese cunoașterea Realității ultime. SHANKARA îi cere bătrânului inițierea, dar GAUDAPADA îl refuză, deoarece făcuse jurământul de a rămâne absorbit continuu în uniunea cu BRAHMAN. Totuși el îl trimite pe băiat la cel mai avansat discipol al său, GOVINDAPADA. GOVINDAPADA îl inițiază și îl instruiește în tehnicile de meditație și în întregul proces YOGA. Într-un timp foarte scurt, SHANKARA  atinge realizarea spirituală completă și se hotărăște să devină și pentru alții un ghid spiritual.

Într-o dimineață, când se îndrepta către Gange pentru a face o baie rituală, întâlnește un chandala, un membru al celei mai de jos caste din India, casta celor considerați a fi de neatins, impuri. Omul avea patru câini cu el și aceștia blocaseră cărarea lui SHANKARA. Pentru moment, prejudecățile de castă înnăscute în el și-au revendicat poziția. SHANKARA, brahmanul, îi ordonă lui chandala să se dea la o parte din drumul lui. Dar chandala i-a răspuns: "Dacă există numai un Dumnezeu, cum pot să existe atâtea feluri de oameni? Cum pot fi atâtea deosebiri de caste și credințe?" SHANKARA a fost cuprins de rușine și respect. S-a prosternat, plin de recunoștință pentru lecția primită, în fața acelui chandala. Acest incident l-a inspirat mai târziu în unul din cele mai frumoase poeme ale sale, MANISHA PANCHAKA. El are cinci strofe și fiecare se termină cu refrenul:
"Cel ce a învățat să vadă Existența unică pretutindeni,
Acela este maestrul meu - fie el un brahman sau chandala."


SHANKARA a început să-și dăruiască învățăturile câtorva discipoli, fascinând prin frumusețea și luciditatea prezentărilor sale, întâi profesorii și apoi elevii lor. Unul dintre aceștia a fost faimosul filozof MANDAN MISRA. Acesta considera că viața trăită în familie, după prescripțiile vedice, urmând cu rigurozitate toate ritualurile, era mult superioară aceleia de călugăr și opinia lui era respectată și larg înpărtășită în toată India. Pentru a-i elimina această falsă concepție, SHANKARA s-a decis să discute cu el și de aceea s-a dus la el acasă. Când a ajuns a găsit ușile încuiate. MISRA tocmai oficia o ceremonie religioasă și nu dorea să fie deranjat. SHANKARA cu spiritul ștrengăresc și spontan al unui adolescent, s-a cățărat într-un copac din apropiere și a sărit jos din el în interiorul curții. MISRA l-a văzut în mulțimea credincioșilor ce se adunaseră la el pentru realizarea ceremoniei. El dezaproba călugării - mai ales când erau atât de tineri- și de aceea întrebă sarcastic: "De unde vine acest cap ras?" "Așa după cum prea bine vedeți, domnule", îi răspunse SHANKARA cu dezinvoltură, "Capul ras răsare chiar din gât". MISRA își pierdu răbdarea, dar SHANKARA continuă să se joace cu el în acest fel și în cele din urmă cei doi se pun de acord să poarte o discuție asupra meritelor relative ale călugărului și ale capului de familie. Aceste confruntări nu aveau numai caracter teoretic, ci în primul rând practic, cu consecințe asupra întregii lor existențe, astfel că, dacă ar fi pierdut, SHANKARA ar fi devenit cap de familie, iar MISRA dacă ar fi pierdut ar fi devenit călugăr. Dezbaterea a durat șapte zile. BHARATI, învățata și onesta soție a lui MISRA, a fost arbitru. Cei doi purtau fiecare la gât câte un șirag de flori proaspete cu un parfum îmbătător. După cele șapte zile însă, ghirlanda lui MISRA se ofilise, pe când cea a lui SHANKARA era și mai frumoasă ca la început. În final SHANKARA a fost capabil să-l convingă pe MISRA de superioritatea vieții monastice și MISRA  a devenit discipolul său. El este cel care mai târziu a făcut adnotări asupra comentariilor lui SHANKARA la BRAHMA SUTRAS, textul fundamental al învățăturii VEDANTA.

Îndeplinind instrucțiunile date de GURUL său, de a restabili învățătura ADVAITA VEDANTA ca loc de confluență a tuturor vederilor moniste și dualiste, oricât de contradictorii ar putea părea ele, tânărul înțelept a plecat la VARANASI, vechiul centru al religiei și culturii vedice și a început să predice Unitatea în diversitate. El a avut dispute cu învățații conducători ai diferitelor școli de gândire, și neascunzând falsele presupuneri, răspunzând la toate obiecțiile aduse și contestând certitudinile aparente ale altor școli filosofice, el a stabilit supremația sistemului său de gândire. Aici l a întâlnit pe primul dintre cei patru discipoli ai săi, SANANDA.

De la VARANASI, marele maestru spiritual a călătorit la BGARINATH împreună cu discipolii săi, răspândind mesajul filosofiei sale sintetice. A vizitat multe locuri sfinte precum Prayag, Hardwar, Rishikesh, Srinagar, Rudrapayag, Nadaprayag, Kamarupa și Gomukhi, a  venerat zeitățile întâlnite în drum și astfel a demonstrat că un cunoscător al lui NIRGUNA BRAHMAN (BRAHMAN transcendent, lipsit de calități) nu este lipsit de devoțiune față de SAGUNA BRAHMAN (BRAHMAN văzut în forme, zeități,etc.). Aici, în calmul înălțimilor himalayene, SHANKARAșa scris comentarii la zece din UPANISHADE, la BHAGAVAD GITA și la BRAHMA SUTRAS și și a stabilit astfel doctrina pe o fundație fermă. THIMBAUD spunea: "Doctrina revelată de SHANKARA este, din punct de vedere pur filosofic și separat de toate considerațiile teologice, una dintre cele mai importante și mai interesante care s a născut pe pământul indian; nici acele forme ale VEDANTEI care derivă din vederile reprezentate de SHANKARA, nici orice alt sistem non vedantic nu poate fi comparat în îndrăzneală, profunzime și subtilitate cu așa-numita VEDANTA ortodoxă".

Apoi el a pelegrinat dintr-un loc în altul angajându se în discuții cu conducătorii diverselor culte și secte și, prin superbul său talent oratoric, el a continuat să înlăture dogmele false și să distrugă prezumțiile eronate.

SHANKARA a călătorit de a lungul și de a latul vastului subcontinent de patru ori, stabilind patru mănăstiri principale în cele patru puncte cardinale ale Indiei, Sringeri Math, pe dealurile Sringeri în sud, Sarada Math la Dvaraka în vest, Jyotiramath la Badarikasrama în nord și Govardhana Math la Puri în est și i a numit pe primii săi patru discipoli ca stareți ai acestor mănăstiri în scopul de a promova bunăstarea călugărilor și laicilor de pe aceste teritorii. De asemenea, a repartizat fiecărei mănăstiri câte o VEDA, astfel: RIG-VEDA pentru Govardhana Math, YAJUR VEDA pentru Sringeri Math, SAMA VEDA pentru Sarada Math și ANTHARVA VEDA pentru Jyotir Math.

Multe culte ciudate viciaseră societatea indiană pe vremea aceea și templele erau în mâinile unor preoți corupți care practicau forme hidoase de cult și de sacrificiu animal. SHANKARA, cu ajutorul adevărului din scripturi și a ingeniozității sale oratorice, a demonstrat că acestea sunt de fapt împotriva adevărului spiritual al VEDELOR. El a reformat aceste practici corupte reinfuzând în ele nobilele principii ale cultului vedic și le-a transformat astfel în mijloace ale realizării de sine. El a reformat și instituit cultul celor cinci zeități: GONAPADI, SHIVA, NARAYANA, SUN și SHAKTI și a demonstrat că ideea de cult a chipurilor lor are de asemenea loc în filosofia vedantică. Singurul scop al cultului este, spunea SHANKARA, ca printr o străduință constantă, să devenim perfecți, să devenim divini, să l atingem pe Dumnezeu, și să fim Dumnezeu.

Afecțiunea sa adâncă pentru mama sa și promisiunea făcută au triumfat asupra regulilor ce guvernau Ordinul SANNYASINILOR. La moartea ei, el a îndeplinit ritualurile funerare ale mamei sale, în ciuda opoziției rigide ce venea din partea rudelor sale.

SHANKARA a organizat întregul sistem al cultului monastic în India în zece ordine bine închegate (DASANAMI SAMPRADAYA). Nu este fără semnificație faptul că SRI RAMAKRISHNA PARAMAHAMSA, profetul Indiei moderne, a fost discipolul lui SWAMI TOTAPURI MAHARAJ, care aparținea liniei PURI, una dintre DASANAMIS. De aceea călugării ordinului RAMAKRISHNA sunt legați în mod fundamental de marele înțelept SRI SHANKARA.

Viața lui SHANKARA s-a sfârșit la KEDARNATH în Himalaya. Avea numai 32 de ani. El a fost mai degrabă un reformator decât un inovator; nu a predicat o doctrină sau vreo credință nouă. El însă a dat un puternic impuls creator vieții spirituale din timpul său. SHANKARA a făcut să strălucească din nou învățătura pură a VEDANTEI, după o perioadă de recul datorată dezvoltării budismului. Datorită sfințeniei sale, el a fost considerat încarnarea lui SHIVA. Separați de un interval de o mie de ani, precum trei vârfuri amețitoare de munți, BUDDHA, SHANKHARA și RAMAKRISHNA domină semeț și senin istoria religioasă a Indiei.

Opera literară a lui SHANKARA este enormă și sublimă. El a făcut comentarii nu numai asupra SUTRELOR vedantice, dar a creat și două lucrări filozofice majore: UPADESHASAHASRI și VIVEKA CHUDAMANI (Discernământul spiritual, bijuteria cea mai de preț). El este de asemenea autorul multor poeme, imnuri, rugăciuni și lucrări minore referitoare la filosofia VEDANTA. (Scrierile sale sunt publicate acum pentru prima dată în limba română).

"Discernământul spiritual, bijuteria cea mai de preț" este scrisă în întregime în versuri; SHANKARA, cu geniul său poetic a scris-o astfel pentru că era mai ușor pentru yoghinii ce urmau VEDANTA și JNANA YOGA să o memoreze. Versurile sunt lungi și metrica este complicată; de aceea ne-am decis să nu încercăm să o reproducem astfel în limba română. Mesajul lui SHANKARA este infinit mai important decât forma literară, de altfel și ea deosebit de frumoasă, plină de valențe spirituale. Din acest motiv, nu am ezitat să parafrazăm sau să dezvoltăm atunci când era necesar, dar traducerea rămâne în întregul ei foarte apropiată originalului.

Fie ca aceste texte încântătoare de înțelepciune divină să ne elibereze de demonul morții și al iluziei, care ne devorează zi și noapte.

Fie ca marele YOGHIN SRI SHANKARA să ne binecuvânteze, pentru ca noi să putem face din întreaga noastră viață un cântec de slavă adus Divinului.
Back to top See my Info
Display posts from previous:   
   Board Index
   -> Maeștrii și învățătorii spirituali ai planetei, SHANKARA
View previous topic Tell A FriendPrintable versionDownload TopicPrivate MessagesRefresh page View next topic

Page 1 of 1  [ 1 Posts ]
 


Jump to:   
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot post attachments in this forum
You can download attachments in this forum

Style:  
Search:
Fii binevenit călătorule ! Tainele Cerului și ale Universului îți sunt pregătite. Cere și ți se va da ! Bate și ți se va deschide ! Caută și vei găsi !